• Jasminas

Alecta ger dig pengar (tjänsteman)

Hallo Allesammans.

Jag har precis fått reda på att jag har rätt att få pengar från Alecta för att jag är sjukskriven !
    Förutom att man får pengar från Försäkringskassan så har man möjlighet att få även från Alecta ?

Tjänstemän hör till Alecta (Vet inte om alla gör det, har något med kollektiv avtal att göra som jag inte förstår mig så mycket på. )

Och andra arbetare så som ex. terminalarbetare hör till Afa försäkring !

Jag kommer få allt nu retroaktivt, känns så underbart med lite extra pengar som man inte har räknat med!
    Speciellt nu en månad innan bebisen kommer!

Är det någon mer som känner till detta och fått pengar utav Alecta, vet ni hur mycket pengar det rör sig om ca ?
    Och tar det lång tid innan man får sina pengar?

• Svar på tråden Alecta ger dig pengar (tjänsteman)
  • Tonårsmamman1

Jag vet att jag får min tjänstepension genom Alecta, men inte att man får pengar därifrån när man är sjukskriven. Alltid bra att lära sig något nytt Glad

• Jasminas
    Tonårsmamman1 skrev 2013-01-22 19:51:30 följande:
    Jag vet att jag får min tjänstepension genom Alecta, men inte att man får pengar därifrån när man är sjukskriven. Alltid bra att lära sig något nytt Glad
    Det visste inte jag heller. Blev tipsad utav en vän att ansöka hos Afa försäkring först. Och där hade jag inga pengar att hämta, men dom ringde så fint och talade om det för mig och att jag borde kontakta Alecta! Detta är ren slump att jag fick reda på detta !

Ska bli intressant hur mycket de blir, då kanske jag inte förlorade på att vara hemma så länge...
  • Tonårsmamman1
    Jasminas skrev 2013-01-22 22:30:32 följande:
    Det visste inte jag heller. Blev tipsad utav en vän att ansöka hos Afa försäkring först. Och där hade jag inga pengar att hämta, men dom ringde så fint och talade om det för mig och att jag borde kontakta Alecta! Detta är ren slump att jag fick reda på detta !

Ska bli intressant hur mycket de blir, då kanske jag inte förlorade på att vara hemma så länge...
    Alltid kul med sådana överraskningar Glad
  • sparsamt

de flesta kan plocka ut AGS eller AFA örsäkringar,kolla med ert fackförbund vad som gäller!

• Jasminas
    sparsamt skrev 2013-01-23 02:27:06 följande:
    de flesta kan plocka ut AGS eller AFA örsäkringar,kolla med ert fackförbund vad som gäller!
    AGS står som förkortning till vad ?
  • Bolaget

AGS står för avtalsgruppsjukförsäkring och är en del av de försäkringar som ingår i AFA som är en försäkring som arbetsgivaren betalar.

Det är ju egentligen inte så att Alecta bara ger dig pengar utan det r som vilken annan försäkring som helst. Din arbetsgivare betalar in en försäkringspremie och händer det något som man försäkrat sig för så gör försäkringsbolaget en utbetalning.

summan du får är 10% av din lön så att du totalt ska få 90% av lönen när du är sjuk, 80% från FK och 10% från försäkringsbolaget 

• Alecta

Hej!
    Jättebra att ni tar upp att du som kund hos Alecta även kan få ersättning från oss när du är sjukskriven och får pengar från Försäkringskassan. Väldigt många glömmer bort att deras tjänstepension består av fler delar än bara pension.

Slå gärna in ditt personnummer på vår hemsida och se om du är kund hos oss. Du får också en översiktlig bild av vad som ingår i din tjänstepension.
    www.alecta.se

Du kan också ringa oss på 020-78 22 80 så kan vi hjälpa dig med dina frågor.

Johan Ugne
    Alecta

• Ms H

Det är inte säkert att man får pengar vid sjukskrivning från tex AFA bara för att företaget har försäkring hos dem. det beror på VILKA försäkringar företaget betalar för.

Svar på tråden Alecta ger dig pengar (tjänsteman)