• Anonym

Kramar du dig själv?

Jag läste någon gång att människan gör omedvetna rörelser för att trösta sig själv, minns inte exakt vad. Tror det var något i sömnen?? Eller det kanske var att man rör sig själv i ansiktet när man är ledsen?? Hur som helst, tror ni det går att trösta sig själv genom att ge sig själv en kram?? kan jag lura kroppen att tro den får tröst och närhet?? ger det någon effekt alls eller är en kram totalt verkningslös om man inte får den från en annan person?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-22 16:34
    Hittade det här
    www.psychologytoday.com/blog/the-science-willpower/201105/hugging-yourself-reduces-physical-pain

låter väldigt intressant!! kanske man ska börja krama sig själv emellanåt!

• Svar på tråden Kramar du dig själv?
  • Anonym

Ingen aning, men du hade gärna fått en kram av mig. Känns som du behöver de

• CMM

Att krama sig själv känns ungefär som att klicka "gilla" på sin egen facebookstatus.

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • mycketsaft

Funkar det för dej så tycker jag att du ska göra det. Själv sitter jag och "gungar" ofta med armarna i kors, lagda i knäet, det är ju nästan som en kram..

• orolig2325

Jag kramar om min ena kudde nästan varje natt när jag sover, mår väldigt dåligt av ensamheten och kudden hjälper lite lite lite.
    Brukar även lägga min hand på olika ställen av kroppen(tex. på låret) eller smeka mig själv över olika delar av kroppen, för att simulera närhet, det hjälper lite åtminstone....

Ensamhet är ett helvete.

• Anonym
    mycketsaft skrev 2013-01-22 16:38:45 följande:

Funkar det för dej så tycker jag att du ska göra det. Själv sitter jag och "gungar" ofta med armarna i kors, lagda i knäet, det är ju nästan som en kram..

Att gunga sig själv när man är ledsen är också en sån där grej!! Tycker det är fascinerande hur kroppen och hjärnan kan fungera ibland :) När jag är ordenrligt ledsen och gråter mig förtvivlad så brukar jag omedvetet börja gunga lite
  • mycketsaft
    Anonym skrev 2013-01-22 16:46:18 följande:
    Att gunga sig själv när man är ledsen är också en sån där grej!! Tycker det är fascinerande hur kroppen och hjärnan kan fungera ibland :) När jag är ordenrligt ledsen och gråter mig förtvivlad så brukar jag omedvetet börja gunga lite

jag kommer ofta på mej själv med att gunga, eller så frågar sambon vad som är fel, alltså att han märker det före jag själv tänker på det.
Svar på tråden Kramar du dig själv?