• Ullet

hur tina fryst bröstmjölk?

Hur tinar man fryst bröstmjölk? I mikron? Eller låter jag det bara stå framme tills det tinat?
    Ska det värmas?
    Och, hur länge håller det i frysen?

Och hur fungerar det med bröstmjölk i kylskåpet?
    Ska det värmas?
    Hur länge håller mjölken i kylskåpet?

*kram*
    Frågvisa Ullet

• Svar på tråden hur tina fryst bröstmjölk?
  • Tindrande

INTE i mocron, för då försvinner näringen. Ta mjölken i en kopp och ställ det i en kastrull med vatten och värm tills det blir ätbar temp.
    6 månader ska det hålla i frysen.
    Och i kylskåpet 1 dygn. Och det ska också värmas på samma sätt

• AVK

Hej! Det är så som Tindrade har skrivit . Bröstmjölkens hållbarhet i frysen är 6månader och i kylskåp 1 dygn. Man får ABSOLUT INTE värma flaskan i micron , om du inte äger en flaskvärmare , kan du värma mjöken i en kärl. Jag kan rekomendera en värmesesorerad flaska som visar när flaskan är lagom varm eller för kallt respektiv för varmt, finns på baby affärer och kostar ca 79kr............lycka till

• Kristina81

Jag har hört att bröstmjölk bara håller tre månader i frysen????? Fråga på BVC! Ha det bra

• Mausiii

Hmmm... jag har tinat och värmt mjölken i mikron och det har gått jättebra. Och min son äter mycket fryst mjölk i och med att jag alltid måste pumpa och ge (han kan inte ta bröstet)
    Jag värmer upp långsamt och rör om/skakar i flera omgångar.

Jag har även donerat mjölk till sjukhuset och där sa de att hållbarheten är 6 månader.

• Jossebell

man bör inte tina bröstmjölk i micron eftersom det är svårt att få en jämn tining och därför kan vissa delar bli för varma och därigenom förlora viktiga näringsämnen vilket gör maten värdelös.
    Vi värmde våran i vattenbad när Isidor var riktigt liten. Försökte så gott det gick att tina i god tid i kylskåp först så man slapp stressen vid spisen.

• isabell22

3 mån i frysen och det ska tinas

• Feya

På bvc sa de till mig att bröstmjölken håller i tre dygn i kylskåp och fyra månader i frysen...

Svar på tråden hur tina fryst bröstmjölk?