• calabazita

Bra ställen kring stockholmsområdet att bo för barnfamilj!

Som det ser ut just nu kommer min man att plugga i Stockholm from hösten (mitt inne i stan)Vi har två små barn o behöver nu tips på mindre städer/ställen att bo på. Vi kommer ju behöva bostad o vill gärna hyra nåt litet hus/lägenhet tills vi bott in oss i området. Jag kommer söka jobb som lärare där det blir aktuellt, men vi letar inte efter något i innerstan såklart. Max pendeltid tll T-centralen får vara 45min. Har ni bra tips på ställen rom lugna (specificera gärna med namn på område) Det får gärna vara bra förskolor, grönområden men nära till kommunikationer. Vad tror u tex om ställen som Nyköping, Järfälla, Ekerö, eller ge mig gärna andra bra förslag, skulle vara väldigt tacksam för hjälpen!

• Svar på tråden Bra ställen kring stockholmsområdet att bo för barnfamilj!
  • Duckan

Är det hyresrätt ni letar så är köerna rätt långa. Nyköping, mysig håla, långt att pendla tycker jag. Viksjö är poppis för barnfamiljer. Enskede dom som du fått tips om skulle jag kunna tänka mig själv.

• calabazita

Tack! Är det ens lönt att sätta upp sig i kö för hyresrätter (och isåfall via vilken förmedling) eller är chansen så liten att det gäller att försöka hitta andra vägar till bostad? Tips på det också kanske ;)

Alla andra tips mottages tacksamt! 

• Duckan

Jo men tur kan man ha. Kolla in de värdar som finns i de kommuner ni är intresserade. Vet att nån tipsade om Sigtunahem tex. Akelius är ganska stora och har lgh lite var stans.

• BinaBurner

Jag tipsar också om Sigtunahem. Sigtuna är jättetrevligt att bo i med barn, och ligger typ på "landet" så det är mycket skog och inte så jättemycket folk överallt. Dock lite längre än de 45min du satt som gräns, så till vida man inte väljer att bo i t.ex. Märsta (som ligger i Sigtuna kommun) där det tar 35 min med pendeln till stan. Sigtunahem har både vanliga lägenheter och radhus. Jag har fått den uppfattningen att det är med Stockholmsmått mätt lätt att få lägenhet genom dem.

Annars kan jag tipsa om att söka reda på de som inte förmedlar sina lägenheter via Stockholmsstads bostadskö. Jag vet att för några år sedan fanns det ett häfte man kunde köpa för en hundralapp eller två där det fanns massor av både små och stora bostadsförmedlingar och privata värdar listade. Tror att den hette Bostadsguiden.

• Mabaja

Bålsta! Perfekt för barnfamiljer! Håbohus heter hyresbolaget...

• Toodiloo

Mitt tips är att titta efter lägenhet på lidingö, husen är dyra att köpa men lägenheterna som överallt annars i närförort. Ca 25-35 min till stan beroende på vart på ön man bor. Mycket grönområden, bra skolor etc.

• nenwood

Jag bor i Järfälla, kanonställe för barn och nära in till stan (är inne på 20 min). Kan varmt rekommenderas!

• pojkens

kommer ni försöka bo kvar sedan, och köpa ett hus i samma område. Då kan det vara värt att kolla lite på priserna redan. Det finns en massa trevliga områden. Täby är väldigt populärt populärt och lugnt och trevligt med bra skolor och förskolor. Sollentuna är ansett bra i stockholm, men dyrare, iallafall isödra delarna. Norra sollentuna, nära  häggviks station är också bra.  

Viksjö är helt ok med. Lite bökigare att ta sig tillstan, först buss och sen pendeltåg, men nära stort naturreservat och vatten. Om man köper ett radhus där kostar det ca 3 miljoner jämöfr med kanske 5 i sollentuna eller täby.

annars tipsar jag om järvastaden där de bygger nytt nu, nära naturreservat, nära stan och fullt med barn!

om ni ska hyra så finns det radhus/villor till uthyrning på blocket. Men det kan ju vara intressant att kolla priser i olika områden om ni hyr någonstans och sen absolut vil bo kvar i samma område. Trist att ha bott in sig och sen inse att det är alldeles för dyrt! ( och tyvärr är mycket i stockholm tokdyrt)  

• calabazita

Tack för alla tips, vi känner att vi nog vill hyra i början, även om det är det svåraste att få till. Men vi kollar ju ändå intressanta områden för att se om man senare kan köpa nåt. Järfälla tycker jag låter riktigt intressant, kanske tom Märsta. Det får inte bli får lång pendling till Stockholm C bara. Är det speciella områden man bör kolla på? Hur många 7-9 skolor finns det i Järfälla? Får ju söka mig ett jobb där isåfall ;) 

Men vi har sagt att vi kan nog hyra lite varsomhelst den första tiden och vara beredda på att behöva flytta en gång till inom ett år, vi har ju dålig koll utöver det. Jag har kollat lite på Blocket också, det hade ju varit guld att kunna hyra nåt litet hus/radhus, men priserna var ju väldigt varierande, allt från 7000-25.000 per månad för 4 rum ;) Bostadsguiden ska jag också kolla upp! Sen blir det väl att dra i de få trådarna man har ;)

Fler tips?

Svar på tråden Bra ställen kring stockholmsområdet att bo för barnfamilj!