• Anonym (TS)

Hur får man bort spya på soffa...? Är soffan förstörd nu?

Stor fläck på ljus soffa, ganska vattning spya. Har försökt torka bort med handduk med vatten på men då går ju bara vattnet in i tyget. Hjälp!

• Svar på tråden Hur får man bort spya på soffa...? Är soffan förstörd nu?
  • Nyfiken gul

arbeta upp ett skum i tyget med hjälp av en vanlig disksvamp och yes diskmedel. Låt skummet ligga ett tag. Torka sedan bort med fuktig disktrasa och låt soffan torka. 

är fläcken kvar finns särskild möbelskumtvätt att köpa på typ Ica Maxi, möbelaffärer och liknande affärer.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Häll bensin på den, släpa ut den på Västgötaspången, tänd på och hiva den över räcket ner i Fyrisån. Det har hänt förr... ;) 

• Ordis
    Anonym skrev 2013-01-22 18:22:22 följande:
    Häll bensin på den, släpa ut den på Västgötaspången, tänd på och hiva den över räcket ner i Fyrisån. Det har hänt förr... ;) 
    Hahaha, väcker ungen som har somnat!
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Ordis

Jag föreslår en Pussy från Kärcher eller vad de nu heter. En möbeltvätt. Asbra. Klarar t.o.m. mina spyor.

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Emmi27
    Ordis skrev 2013-01-22 18:28:17 följande:
    Jag föreslår en Pussy från Kärcher eller vad de nu heter. En möbeltvätt. Asbra. Klarar t.o.m. mina spyor.
    Vilket fantastiskt namn! "Pussy - makes your sofa shine!"
  • Hemlig123

Köp skinnsoffa.

Skulle aldrig nånsin ha tygsoffa..

• Clotilda

"Köp en skinnsoffa." Bästa tipset på hur man får RENT en TYGsoffa. Ser framför mig hur du får hem skinnsoffan, ställer dig framför tygsoffan och bah: "Meeeen, varför blir den inte reeeeen?"

• Nyfiken gul
    Clotilda skrev 2013-01-22 19:04:09 följande:
    "Köp en skinnsoffa." Bästa tipset på hur man får RENT en TYGsoffa. Ser framför mig hur du får hem skinnsoffan, ställer dig framför tygsoffan och bah: "Meeeen, varför blir den inte reeeeen?"
    asg!!
  • Anonym (TS)

Tack för tipsen! Jag försöker göra rent det men vill nog ha en ny soffa på sikt. Den var lite smutsig redan och det här var liksom gränsen. Men vill inte ha skinnsoffa, bleh. Om man somnar i en sån är man helt svettig och klibbig när man vaknar ju...

Men finns det bra soffor där tyget liksom är avtagbart? Utan att det blir en dålig/risig soffa och inte extreeemt dyrt? Söker efter en tresitsig med divan eller en hörnsoffa med ljust tyg/sandfärgat tyg.

• Ordis
    Emmi27 skrev 2013-01-22 18:38:20 följande:
    Vilket fantastiskt namn! "Pussy - makes your sofa shine!"
    Ja, visst är det passande? Dessa tyskar...
  • Ordis
    Anonym (TS) skrev 2013-01-22 19:15:14 följande:
    Tack för tipsen! Jag försöker göra rent det men vill nog ha en ny soffa på sikt. Den var lite smutsig redan och det här var liksom gränsen. Men vill inte ha skinnsoffa, bleh. Om man somnar i en sån är man helt svettig och klibbig när man vaknar ju...

Men finns det bra soffor där tyget liksom är avtagbart? Utan att det blir en dålig/risig soffa och inte extreeemt dyrt? Söker efter en tresitsig med divan eller en hörnsoffa med ljust tyg/sandfärgat tyg.
    Du vill inte veta hur smutsig en "ren" soffa är.... Vattnet blir mörkbrunt. Kräks
  • Anonym

När jag var liten å hunden sket å spydde på heltäckningsmattan så la mamma alltid potatismjöl på den blöta fläcken för att suga upp det, efter ett tag vet inte hur länge det fick vara kvar så damsugade hon upp potatismjölet.

• Nyfiken gul
    Anonym (TS) skrev 2013-01-22 19:15:14 följande:

en äkta skinnsoffa blir inte svettig o klibbig, sover ofta i våra skinnsoffor och även om jag sover i bara trosor mitt i sommaren så blir jag ändå inte svettig.

klibbig däremot blir man i dessa soffor gjorda i fuskskinn - så kallad skie/skye - det är 100% plast och andas inte.

skinnsoffor är bara att torka av och behöver inte tvättas. 
  • Gustav Niclas

Jag skulle rekommendera www.mattvatten.nu, de hjälpte mig med min soffa när min son spydde på armstödet. Riktigt bra service, kam varmt rekommendera dem

De rengör både soffor och fåtöljer tom mattor

• Anonym (xyz)

Biltema har en handhållen ångtvätt för några hundralappar. Köp en och testa! Den fixar allt möjligt.

Svar på tråden Hur får man bort spya på soffa...? Är soffan förstörd nu?