• Lora

Finns det någon som provar autismdiet?

Hej!
    Jag är ny här på forumet men besöker ofta och läser trådar om autism. Vår flicka , snart 5 år, fick sin autismdiagnos i november. Vi tänker prova autismdieten (mjölkfri/ glutenfri/ sojafri). Min fråga till dem föräldrar som har provat  eller kör dieten och har positiva resultat. Jag vet att autism inte går att bota men möjligt att minska symptomen . Jag och min man har olika åsikter om detta , han är väldigt negativ men jag vill gärna prova.
    Snälla , skriv era positiva erfarenheter av dieten, så får han läsa det !

• Svar på tråden Finns det någon som provar autismdiet?
  • marienna

Får ni intyg ifrån läkare på det? Så att flickan kan äta den dieten även på förskolan?

• bebis maj 12

Vår son har autism,han är 3 år och 8 mån. Han slutade äta efter 2 års ålder och efter 1/2 års ensidig kost togs prover som visade på gluten,efter lång väntetid på svar från biopsin så har han nu ätit glutenfritt i ca 4 mån..han lever på chips och glutenfria hårdbröd mackor..dricker saft eller vatten. Det vi har märkt är att hans ord lossnar bättre..han pratar inte mer än mamma och pappa..men han har börjat ljuda massa ord...men om det har med kosten att göra vet jag inte..kan ju ha med åldern att göra också

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Lora

Tack för svaren! Jag hoppas verkligen att det blir fler!
    Vi har inte intyg från läkare  , tyvärr. Mjölkfritt får vi på dagis nu , de är snälla, vill också se om det blir nån förbättring. Först och främst är det hennes mage som krånglar och sen hoppas jag på lite gladare humör med mindre utbrott. I somras, på semester,  hade vi provat 4 veckor utan mjölk då var hon mycket  gladare,  ville gå ut och gå ( annars är det bara gunga som gäller) och börjäde äta ny mat . När vi börjäde på  dagis igen och samtidigt en autismutredning slutade vi med mjölkfritt och då kom utbrotten och passiviteten tillbaka och hon slutade  äta vissa mat.  Nu provar vi mjölkfritt igen och jag ser redan lite förbättring men inte den som vi hade i somras!

• kaffemamma

förlåt, jag hinner inte skriva våra erfarenheter just nu.  Vi kör dock dieten sen många år. Jag känner vissa som fått helt makalöst tokbra resultat, andra som inte fått något alls, den får små men viktiga  bättringar osv. Det har kommit en ny bok där flera svenska familjer berättar sina historier om vad som hänt och inte när de kört dietenden förklarar också teorin och vetenskapen bakom och har en massa menyförslag, det kan kanske vara något för er att läsa: börja med föräldraberättelserna.

( om boken här: www.autismdiet.se, beställ den på de vanliga boksiterna tex här: www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi%F6r+barn+med+autism&language=&ac_used=no  )

Mer om erfarenhet om diet mm också här: www.behandlaautism.nu

• mammigamia

Vi har en son som snart fyller fyra år och har diagnosen autism i barndomen. Vi använder oss inte av dieten fullt ut, men vi har uteslutit mjölkprotein och gluten. Vi har också plockat bort så mycket sockrade produkter som möjligt. Detta har vi gjort i cirka ett halvår. Vi märkte redan efter en vecka att han åt mycket större portioner och mer varierat än förut. Han var VÄLDIGT knepig med maten tidigare, nu är det endast när han är sjuk som han matvägrar. Vi och även personer i omgivningen har märkt en stark förbättring i både ögonkontakt och språk. Vi själva upplever också att hans utåtagerande beteende har minskat.

Nu är det ju väldigt svårt att veta vilka förbättringar som kommer utifrån den ändrade dieten, men alla dessa faktorer har förbättrats avsevärt efter kostomläggningen. Autistiska barn utvecklas ju också och det är svårt att veta vad som gör förbättringarna. Jag tror det är en kombination av allt, kost, utveckling och bemötande!

Jag förstår inte argument som säger att man inte ska prova att lägga om kosten. Så länge barnet får i sig alla näringsämnen så spelar det ju ingen roll om man utesluter vissa sorters livsmedel. Jag tycker att alla som vill ska prova. Och prova minst ett halvår innan man utvärderar om det gett resultat.

Lycka till! 

• bebis maj 12
    mammigamia skrev 2013-01-24 19:20:54 följande:
    Vi har en son som snart fyller fyra år och har diagnosen autism i barndomen. Vi använder oss inte av dieten fullt ut, men vi har uteslutit mjölkprotein och gluten. Vi har också plockat bort så mycket sockrade produkter som möjligt. Detta har vi gjort i cirka ett halvår. Vi märkte redan efter en vecka att han åt mycket större portioner och mer varierat än förut. Han var VÄLDIGT knepig med maten tidigare, nu är det endast när han är sjuk som han matvägrar. Vi och även personer i omgivningen har märkt en stark förbättring i både ögonkontakt och språk. Vi själva upplever också att hans utåtagerande beteende har minskat.

Nu är det ju väldigt svårt att veta vilka förbättringar som kommer utifrån den ändrade dieten, men alla dessa faktorer har förbättrats avsevärt efter kostomläggningen. Autistiska barn utvecklas ju också och det är svårt att veta vad som gör förbättringarna. Jag tror det är en kombination av allt, kost, utveckling och bemötande!

Jag förstår inte argument som säger att man inte ska prova att lägga om kosten. Så länge barnet får i sig alla näringsämnen så spelar det ju ingen roll om man utesluter vissa sorters livsmedel. Jag tycker att alla som vill ska prova. Och prova minst ett halvår innan man utvärderar om det gett resultat.

Lycka till! 
    Hej...lite roligt att veta HUR knepig er sob vart med maten??
    Vår son visade INGA som helst tecken på att något inte stod rätt till förrän efter han fyllde 2 år...innan dess åt han allt,pratade och utvecklades som han skulle..men sen började han över en dag matvägra..han åt fisk varje dag i flera månader,sen bara makaroner och pannkaka,samt gröt ibland..sen enbart hårdbröd och smarties (non stop) var hans förstärkare..men sen efter blodprover på min begäran så visade det sig att han är glutenintolerant..tog prover för att kolla om han hade näringsbrist..läkaren sa att han hade absolut inte gluten eftersom han levde på pannkaka....han hade inntte visat några tecken på att det skulle vara fel på magen eller så.Så efter biopsin stod vi där och visste inte  vad vi skulle ge honom...glutenfria mackor...tog bort smarties eftersom det innehåller gluten..sen lever han nu på enbart mackor och dill chips..vi köper kartonger av chips
    Jag har sett lite mer intresse för mat,men han äter inget annat än det jag nämde tidigare...

Det kallar jag att vara svår i maten..jag har helt enkelt gett upp..och hoppas att det kommer senare när han blir äldre...   
    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • mammigamia
    bebis maj 12 skrev 2013-01-24 20:07:28 följande:
    Hej...lite roligt att veta HUR knepig er sob vart med maten??
    Vår son visade INGA som helst tecken på att något inte stod rätt till förrän efter han fyllde 2 år...innan dess åt han allt,pratade och utvecklades som han skulle..men sen började han över en dag matvägra..han åt fisk varje dag i flera månader,sen bara makaroner och pannkaka,samt gröt ibland..sen enbart hårdbröd och smarties (non stop) var hans förstärkare..men sen efter blodprover på min begäran så visade det sig att han är glutenintolerant..tog prover för att kolla om han hade näringsbrist..läkaren sa att han hade absolut inte gluten eftersom han levde på pannkaka....han hade inntte visat några tecken på att det skulle vara fel på magen eller så.Så efter biopsin stod vi där och visste inte  vad vi skulle ge honom...glutenfria mackor...tog bort smarties eftersom det innehåller gluten..sen lever han nu på enbart mackor och dill chips..vi köper kartonger av chips
    Jag har sett lite mer intresse för mat,men han äter inget annat än det jag nämde tidigare...

Det kallar jag att vara svår i maten..jag har helt enkelt gett upp..och hoppas att det kommer senare när han blir äldre...   
    Låter lite likt här... När han var bebis åt han glupskt av ALLT! Vi fick ibland stoppa honom för han överåt och kräktes. Omkring tvåårsåldern vände det och blev tvärtom, han plockade bort maträtt efter maträtt och på förskolan åt han i princip bara smörgås. Hemma provade vi oss fram och han åt gröt (bara sådan där pulvergröt för barn), fetaost, makaroner, köttbullar, tacoköttfärs, tacochips, väldigt hårt stekta hamburgare och pannbiff och pommes. 

Nu äter han nästan allt, men inte ägg, spagetti, köttbitar, kyckling (äter dock kycklingburgare), soppor och annan ihopblandad mat. Han är fortfarande känslig för konsistens.

Vi har varit noga med att aldrig klandra honom för att han inte äter. Inte kommentera om han ätit med händerna (utan bara påmint om sked/gaffel) och försökt få en så trevlig stund som möjligt vid matsituationen. Mat ska förknippas med glädje...

Hoppas det vänder för er. Det är ju inget barn som är det andra likt, så det är svårt att ge råd. Man får gå på magkänslan och prova det man själv tror på och tror fungerar för sitt eget barn.

• marienna

Bra att de inte kräver intyg på förskolan, här krävs det ens för att testa en vecka eller så. Fick kämpa för att få bort matkorn ur hennes kost på förskolan, bland det mest fiberrika man kan ha istället för ris typ. Magen blev kass i flera dagar efter det, har mjölkproteinallergi. Funderar på glutenfri kost men går inte utan konstaterad allergi. Har autismdiagnos som bidiagnos.

• Lora

Kaffemamma: Tack för tipset! Boken har jag redan , jag köpte den så fort den kom ut. Därför blev jag inspererad av dieten. Det finns mycket intressant  och bra recept! Jag tål inte gluten själv så kollar  ofta efter recept .

Mammigamia och bebis maj 12 : Tack för svaren!  Roligt att läsa att det finns så mycket  liknelser hos våra barn. 
    Vår flicka åt mycket och allt innan hon fyllde två år sen börjädes också plockas bort maträtt efter maträtt.Glad Nu är hon duktig igen och gillar frukt och grönt! 
    Tack för stödet!

Svar på tråden Finns det någon som provar autismdiet?