• Anonym (Ressugna)

Resa till Rom med 2-åring

Skulle gärna vilja ha lite tips från er som varit i Rom :)
    Tanken är att flyga dit i sommar, möjligtvis Juli-Aug någongång med vår dotter som då kommer att vara 2 år gammal.

Vad är bäst, att boka flyg+hotell via t ex Ving, eller flyga ner med Ryan Air eller liknande och hitta ett hotell vid sidan av att boka in sig på?

Någon som rest dit med småbarn, hur fungerar det? Är det barnvänligt öht?

Alla tips är välkomna :) 

• Svar på tråden Resa till Rom med 2-åring
  • Prudie

Jag är inte så kunnig angående hur man borde boka osv., men jag skulle vilja ge dig rådet att åka dit vid en annan tidpunkt.
    I juli/augusti kan det bli riktigt varmt i Rom och Italien (jag är italienska själv och kommer ihåg många jobbiga somrar), upp till 42-43 grader.
    Är ni där med ett litet barn kommer det vara ännu jobbigare, det blir så att man är tvungen att vara inomhus med A/C de varmaste timmarna, mellan 11 och 16 minst.

Jag förstår att på sommaren är det lättast att ta ledigt från jobbet, men våren och hösten är så otroligt mycket bättre för ett sådant besök. Jag var där sist i april och det var så skönt, 18-20 grader. 
    Så om ni har möjligheten är kanske september att föredra.

Lycka till och trevlig resa! 

• Pralina 81

Vi ska till Rom i början på juni med vår dotter som kommer vara 1,5 år då. Vi har inte bokat resan själva, mina föräldrar har bjudit oss. Kan ju återkomma när vi varit där:)

• Anonym

Italien är barnvänligt så till vida att alla älskar barn. Men det finns ju inte riktigt samma bekvämligheter som här hemma. Jag skulle dock inte tveka att ta med en 2-åring till Rom. Jag och min man har varit många gånger i Italien, både med och utan barn och det har alltid funkat jättebra.

• SH1980

Vi var där med vår 2,5 åring i oktober och det var lagom varmt. Det är en bastu i juni och ingen tillgång till vatten. Vi hade en toppenresa, men sonen älskar att åka vagn och trivs med att det händer saker. Däremot kan man inte släppa barnen fria då det är sjukt mycket folk och trafik. Vi gick till parken för att "rasta" honom. Med facit i hand så hade vi nog valt att åka till Sicilien, Capri eller Sardinien. Sonen tyckte varken Vatikanstaten, Colosseum eller gamla stan var så spännande. Dessutom öppnar restaurangerna kl 19.30 på kvällen och 20.00 ville han sova. Det gick mycket bra, men då hade vi toppenväder. Regnar det så är det brist på saker att göra. Underhålla ett barn på ett hotellrum är inte så kul.

• pigglet

Inte mitt i sommaren! Vi var på sicilien i slutet av augusti, det var olidligt!

I övrigt är Rom trevligt. Inte speciellt barnvänligt i det avseende att det var knepigt med barnvagn osv. Men italienarna var väldigt gulliga mot bebisen, gullade och ville bjuda på allt möjligt att äta.
    Men det blir varmt i en stad så där - luften står still liksom. Jag tror vi var där i maj? Det var verkligen varmt! 

Hur man reser är väl en smaksak. Vi har just bokat en resa i höst, valde flygstolar så billigt som möjligt. Bokade boende (villa) på homeaway.se. Lyxigt till en rimlig penning, för oss känns det skönt att ha ett riktigt hus att bo i med kök och tvättmöjligheter tex.  

• Lisa 590

Min erfarenhet är att man som barnfamilj blir mycket bra bemött i Italien.

Jag skulle se upp med vattnet i kranarna - och inte resa  senare än 15 maj - 15 juni - det blir varmt i överkant sedan.

Ryanair  skulle jag personligen inte resa med av olika skäl.
    De saknar respekt för resenärer.
    Man kan googla på billiga flygresor - själv är jag nöjd med de sajterna som heter t.ex supersavertravel, seat 24  och Kelkoo.
    Hotell kan man boka separat - t.ex via booking.com.

I Italien finns det barnmat på burk som hos oss - men det smakar annorlunda.
    Pasta däremot finns i oändliga variationer.

Svar på tråden Resa till Rom med 2-åring