• Äldre 22 Jan 20:42
    4685 visningar
    10 svar
    10
    4685

    cvi någon?

    Har en son på snart elva år aom har cvi. Vill gärna höras av med andra familjer som har barn med denna diagnos.

  • Svar på tråden cvi någon?
  • Äldre 23 Jan 14:17
    #1

    vad är cvi för nåt??

  • Äldre 23 Jan 15:05
    #2

    Hjärnsynskada

  • Äldre 28 Jan 17:01
    #3

    Hej!
    Jag letar också efter familjer med barn som har cvi. Känner en tjej på tio år som bor i Umeå och har den diagnosen. Var bor du?

  • Äldre 30 Jan 14:47
    #4
    FiaiMalmö skrev 2013-01-28 17:01:02 följande:
    Hej! Jag letar också efter familjer med barn som har cvi. Känner en tjej på tio år som bor i Umeå och har den diagnosen. Var bor du?

    Vi bor i nybro. Ligger vid kalmar. Du /ni får gärna höra av er privat.
  • Äldre 31 Jan 14:27
    #5

    Vi har en dotter på snart 11 som har CVI.

    Funkar ok. Bara hon får läxor i större format så hon kan läsa ordentligt.
    Annars går för mycket kraft åt att faktiskt se vad det står.
    Läser böcker gör hon på Ipad nu förtiden. Funkar kanonbra, då hon själv kan styra hur stor texten ska vara.

    Det tog lång tid innan hon fick diagnosen. Först misstänkte vi dyslexi eftersom läsningen aldrig blev bättre.

    Men nu när vi vet hur vi ska hantera det så funkar nästan allt bra.

    mvh        

  • Äldre 4 Feb 09:40
    #6
    TrassligaTizzan skrev 2013-01-30 14:47:48 följande:

    Vi bor i nybro. Ligger vid kalmar. Du /ni får gärna höra av er privat.
    Vad intressant! Jag bollar över detta till tioåringens pappa. :)
  • Äldre 6 Feb 20:18
    #7

    Min son på 4 år är gravt närsynt, skelar med ett öga, har nystagmus "ögondarr" samt diagnosen cvi.

  • Lina 260
    Äldre 17 Feb 14:53
    #8

    Hej.
    Jag provar att slänga ut en fråga här då jag är intresserad av barn med CVI i den fysiska miljön. Jag kommer att behandla ämnet i ett examensarbete under våren, där jag vill undersöka hur jag kan förbättra den fysiska miljön och därmed underlätta för barn med CVI. Har ni tid och möjlighet att svara på följande två frågor skulle jag bli jättetacksam.

    – I vilken/vilka miljöer har eller har ert och eller andra barn med CVI haft haft störts svårigheter och hur har det tett sig?
    – Vilken/vilka miljöer anser ni är i störst behov av hjälpande åtgärder och hur skulle dessa kunna se ut?

    Övriga tankar och åsikter mottages tacksamt. 
    Vill du inte svara här på forumet går det bra att maila mig adressen nedan.

    Tack!

    Med vänlig hälsning 

    Lina Jakobsson 
    Informationsdesign – Rumslig gestaltning
    Mälardalens Högskola 
    ljn09008@student.mdh.se 

  • Äldre 21 Feb 19:36
    #9

    Har en 1årig dotter (vi bor i Kalmar) som har haft en allvarlig hjärnblödning och där synen blev påverkad. Så svårt att säga på en så litet barn "hur" dom ser exakt men det jag läst mig till så är det möjligt att hon har CVI. Vi har kallelse till Ögon i april där de säkert kan kartlägga hennes syn bättre än mina antaganden. Men vad jag läst finns det ett stort spann av nedsättning från lätt till grav CVI. Utöver synnedsättningen, vad är bieffekter av att inte kunna se så bra?! T.ex. förmåga till kommunikation? Oroar mig för andra symptom också, hade varit skönt att det "bara" va synen som bidar till hennes försening.

  • Äldre 1 Nov 23:44
    #10

    Vår dotter på 8 år har grav cvi.

Svar på tråden cvi någon?