• Anonym

gemensam vårdnad-oense om föräldraledighet, litet barn

Vi har gemensam vårdnad om en liten pojke (1 år) men bor inte ihop.
    Jag använde alla föräldradagar förutom de 90 med lägst ersättning. De har han nu eftersom vi
    nyligen fick gemensam vårdnad efter en dom i tingsrätten. Han har umgänge 1 övernattning i veckan enligt domen och lite dagtid. Nu vill ha vara föräldraledig i några veckor på raken och ha sonen hos sig hela den tiden, vilket jag motsätter mig. Vad gäller?

Kan jag vägra eftersom vi har en dom från tingsrätten på umgänget? Tycker inte det är lämpligt att jag o sonen ska vara ifrån varandra så länge. Någon som varit med om detta? Hur löstes det?

Pappan har ju rätt till sina dagar och ta ut de, enligt försäkringskassan, javisst, men barnet är ju för litet
    för att ha umgänge under en så lång tid plötsligt.

• Svar på tråden gemensam vårdnad-oense om föräldraledighet, litet barn
  • Anonym

Varför kan barnet inte vara heldagar med sin pappa?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-22 23:00:54 följande:
    Varför kan barnet inte vara heldagar med sin pappa?
    Du menar heldagar utan övernattning? Ja det tycker jag också men han vill ha barnet på heltid hos sig under den tiden. Kan en dom stoppa detta? Dom på umgänge finns ju men samtidigt har han rätt till sina pappadagar, detta krockar kan man säga. Någon som vet? Ska ringa en jurist o fråga också men tänkte att någon kanske vet här på familjliv
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-22 23:04:54 följande:
    Du menar heldagar utan övernattning? Ja det tycker jag också men han vill ha barnet på heltid hos sig under den tiden. Kan en dom stoppa detta? Dom på umgänge finns ju men samtidigt har han rätt till sina pappadagar, detta krockar kan man säga. Någon som vet? Ska ringa en jurist o fråga också men tänkte att någon kanske vet här på familjliv
    Bor ni nära varandra?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-22 23:06:27 följande:
    Bor ni nära varandra?
    ca 2 mil
  • Anonym

Ja, det är typ olämpligt om pappan plötsligt tar sonen några veckor när han inte känner honom tillräckligt bra. Kanske någon kompromiss vore på sin plats. Dessutom har ni en dom så följ den. Om ni skulle kunna samarbeta skulle ni aldrig behövt en dom. Dessutom kan han spara sina föräldrapenningdagar i typ hur många år som helst.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-22 23:11:09 följande:
    ca 2 mil
    Kan du lämna och hämta innan jobbet?
  • hymafr

Jag tycker att du ska vägra och därmed får han ta det till tingsrätten och få det prövat där.

Svar på tråden gemensam vårdnad-oense om föräldraledighet, litet barn