10 kg på 3 månader?
Hej hur går jag ner 10 kg på 3 månader bäst? Skulle gärna ta imot massa tips , träningstips och peppning för att träna =D
Hej hur går jag ner 10 kg på 3 månader bäst? Skulle gärna ta imot massa tips , träningstips och peppning för att träna =D
Jag skulle också vilja tappa upp emot tio kilo som smugit sig på. Jag fick för 10 veckor sen mitt tredje barn och väger nu 70 kilo. Mitt mål är att gå ned till den nivå jag var innan första barnet, strax över 60. Jag ammar nu vilket är både positivt och negativt ur viktminskningssynpunkt. Ingen hårdbantning här alltså men jag behöver komma igång och träna. Än så länge har det bara blivit några promenader, men jag tänkte aktivera mitt gymkort snart igen. Vi kanske kan följas åt?
Jag tror jag har bra koll på hur jag ska äta hälsosamt, men det gäller att göra det också...
Motivation behöver jag
Motivation behöver jag =) mitt största problem är alla godsaker och att komma i väg till gymet =)
Tio vikt-tips
1. Sätt upp kortsiktiga mål som du har chans att uppnå på ganska kort tid. Tre kilon i taget kan vara lagom. Lova dig själv en blelöning när du nåt målet (något som inte är mat)
2. Rensa skåpen från allt socker - gidis, fikabröd, glass, läsk mm. Fyll på med frukt, grönsaker, grova knäckebröd, nötter, yoghurt och andra nyttigheter som du gillar
3. Skaffa appen Shape Up eller ett gratisprogram till datorn där du lägger in hur mycket du äter varje dag. Då har du koll på ditt intag och blir mtoiverad att äta rätt
4. Slitet råd men ät ofta. Att vara hungrig står ingen ut med i längden. Är tre mål och två till tre mellanmål om dagen. Appen hjälper dig att hålla koll så att du inte överäter
5. Satsa på mycket grönsaker och proteiner. Välj långsamma kolhydrater och nyttigt fett
6 Ha inga förbud. Det handlar om att äta balanserat och att inte överäta. Om du längatar ihäl dig efter en semla så går det alldelse utmärkt om du sedan ska köra 60 min spinning eller äter grönsakssoppa till middag. Men det kan kanske inte bli en nästadag också. appen hjälper dig att ha koll.
7. Rör dig varje dag. Ta en promenad på lunchen eller en sväng på träningscyklen. 20 min i raskt tempo räcker
8 Börja träna. Välje en träningsform som passar dig och hitta en fast tid i veckan som kan vara din träningstid. unna dig själv att gå dit varje vecka
9 Stirra inte på vågen. Ibland går man inte ner fast men är duktig. Muskler, mens eller sjukdom kan göra att vågen stå stilla. Skit i det och fortsätt, snart får du resultat igen.
10 Pausa om det är nödvändigt. Det kommer högtider, semestrar och liknande då det inte är lika lätt att gå ner i vikt. sätt viktminskningen på hold och sätt upp ett mål för den perioden, tex att hålla vikten. Då är risken för att känna sig misslyckad och ge upp mindre
Skulle själv vilja gå ner 10 kg. Väger 70 kg just nu. Har precis sagt upp mitt gymkort då jag behöver spara de pengarna. Har februari ut på mig och tänkte börja nästa vecka att träna minst 2 ggr/v de sista 5 veckorna. Sen efter de tänkte jag ev börja simma.
Jag tänker så här när det gäller mat: Ordentligt frukost, lunch och middag - allsidig kost. Kommer inte utesluta något särskilt, men vara försiktig med socker och sötsaker överlag. Mycket grönsaker och till det lite kött och lite pasta/ris/potatis... Mellanmål ett par ggr per dag med grovt bröd/nötter/yoghurt/fil. Frukt äter jag mycket sällan. Läsk och godis utesluter jag helt, men däremot kommer jag unna mig fikabröd ett par ggr i veckan. Kommer också tillåta mig ett par glas vin på helgen.
Jag kommer inte laga någon särskild middagsmat till mig utan äter samma som familjen. Ikväll ska det ätas makaroner och falukorv. Då tar jag bara lite av det och fyller på med en massa grönsaker. Luncherna äter jag oftast själv, då blir det antingen gårdagsrester eller en lättare soppa eller sallad kanske med knäckebröd.
Barnvagnspromenader har jag kommit igång med - jag siktar på en timma om dagen i relativt raskt tempo.Sen går jag och hämtar och lämnar barn på skola och förskola två ggr per dag och då blir det också kortare promenader. Mitt gymkort är just nu fruset tom 1 mars, men jag börjar känna mig redo att aktivera det igen, så det blir nog tidigare. Då blir det ett mamma-baby-pass i veckan till och börja med. På helgerna brukar det bli pulka/skidor/skridskor med barnen.
Känns skönt att komma igång - största risken är nu att vi blir sjuka då det är så lätt att komma av sig då. Är absolut ingen expert på kost och träning, men tror på sunt förnuft och att hitta en modell som är hållbar för just mig.
Jag har gym kort men tycker det ä tråkigt å kommer inte riktigt i väg, så tänkte sluta gymma och börja zumba mera =)
Ja gymma är inte skoj... Men zumba är riktigt roligt om ledaren är bra
jag zumbar hemma framför tvn
Grunden i all viktnedgång samt viktuppgång är mängden energi du får i dig via kosten och hur mycket energi din kropp förbrukar genom att endast hålla kroppen igång och ev. motion. Får du i dig mindre energi än du gör av med så måste kroppen ta av den energi som är lagrad i kroppen, d.v.s. fettet.
Ett kilo fett motsvarar ungefär 7000 kalorier, så 10 kilo är alltså 70.000 kalorier. Dela 70.000 på 90 (antalet dagar på 3 månader) det ger cirka 800 kalorier i underskott per dag för att nå ditt mål. Du har tre olika sätt att uppnå ett sånt underskott. 1 ät mindre mat 2 träna sjukt mycket 3 ät mindre och träna
Jag rekommenderar att du äter mindre mat så att du ligger på ett underskott på 400-500 kalorier. Och att du tränar varje dag och förbränner 400-500 kalorier. Vips så har du ett underskott på 800-1000 kalorier och kommer nå ditt mål så länge som du håller dig till planen.
Det finns många sidor där du kan räkna ut ditt basala energibehov t.ex. den här www.fettfri.nu/kalkylator/energibehov/ då får du veta ungefär hur mycket du förbränner per dygn. Lycka till :)
Fröken värmeljus: bra tips, men känner du till hur man räknar ut energibehov osv när man ammar?
Hur går det för er? Här hälsar influensan på så jag har varit inne med febrig son ett par dagar och inte kunnat varken promenera eller träna. Vågar inte hoppas att vi andra klarar oss - det verkar väldigt smittsamt. Barnen fick pannkakor idag, själv åt jag en soppa på tomat, morot, lök, vitlök. Till det en knäckemacka. Ikväll lagade jag pasta med fläskfilé, svamp och grönsaker. Inte överdrivet nyttigt men jag nöjde mig med en liten portion. Och sen en stor kaffe.
Två månader har gått sen tråden startades. Jag kan konstatera att jag inte kommer ha tappat 10 kilo på tre månader. På två månader har jag gått från 70 till 65 så det går åt rätt håll men långsamt. Jag har plockat bort läsk, godis, snacks och det mesta i fikaväg men äter förutom det ganska vanligt. Gillar grönsaker så det blir en del av det. Eftersom jag ammar är jag ständigt lite småhungrig så det gäller att inte plocka i sig onyttigheter då Ny reviderad viktplan är nu ytterligare fem kilo på två månader då når jag 60 kilo till slutet av maj. Går relativt bra med träningen också. Två gruppträningspass på gymmet per vecka. Skulle gärna lägga till ett till men får inte ihop det tidsmässigt.