• Anonym (orolig)

Fler med vitiligo!

Hej! Har sedan kanske ett par år tillbaka haft vita fläckar under armarna. har inte tänkt så mycket mer på det tills jag fick höra talas om sjukdomen vitiligo. Ska till hudläkaren på måndag men jag är ju rätt säker på att det är just det jag fått. Ser ut som det på bilder jag sett. Nu har jag fått panikångest. Jag gråter gråter och är så deprimerad. Jag vill därför ha kontakt med flera som har vitiligo så jag får höra hur era liv ser ut. Kan det vara så att det bara blir några enstaka fläckar eller blir man oftast helt vit. Jag har fullständig panik och vet inte vad jag ska ta mig till. Har också eksem på ett flertal ställen på kroppen och under eksemet blir det vitt, har varit så i många många år, men då hållt sig bara under eksemet. Men det här under armarna har kommit helt utan eksem innan. Ni som har vitiligo, hur mycket har ni det? På hur stora områden? Hur påverkar det ert dagliga liv? Berätta berätta. Jag är panikslagen!!! Och vill ha någon att dela mina tankar med, någon som kanske lättare förstår. Är rädd att bli helt isolerad och inte kunna visa mig bland folk i framtiden.

• Svar på tråden Fler med vitiligo!
  • rockaroll

Jag har inte sjukdomen, men ville bara berätta en sak. Jag jobbar som makeup artist, och sminkade en gång en dam med vitiligo. Hon skulle på en stor fest med många hon inte kände, och ville slippa prata om sin sjukdom. Så hon bad mig sminka över fläckarna så de inte syntes. Jag hade aldrig gjort det förut. Men det var inte svårt alls! Så det jag ville säga var bara att det behöver inte synas om man inte vill. :) Vill du veta hur jag gjorde nån gång, så är det bara att skicka ett pm.

• Hellhound

Hej!

Jag har inte sjukdomen men min sambo har. Hans är rätt utbredd då han har på fötter,händer ,insidan av låren, på pung och snopp och lite i ansiktet.

Dock så lider han inte alls av det, kan nog inte bry sig mindre :)

Jag tänker inte heller på det alls,det är en del av honom.

Enda gångerna det syns ordentligt är på sommaren eftersom huden med pigment blir ju brun. På vintern syns det inte om man inte tittar efter.

Den enda som kommer tänka på det är nog du själv .

Och du är ju bäst och finast för att du är du :)

Undrar du nåt är det bara att pma :)

Mvh Hellhound

• mrsStatham

Min första vitiligofläck upptäcktes när jag var i 3års åldern. Då var det en liten fläck på ryggen.
    I dag har jag betydligt fler än så.
    Om jag ska försöka svara på dina frågor.
    Mitt liv är precis som alla andras, ganska normalt. Jag har lite problem med lovehandles jag vill få bort. Mitt morgonhumör är urkasst, vilket mannen inte alls tycker om eftersom han är en sådan som vill ligga och mysa länge på morgonen. När jag har stressade perioder kan jag hitta plånboken i frysen, jag tappar bort kontokortkoder på 5min, jag kan tappa bort mig mitt i meningar. Jag föredrar äppelskivor till fredagsmys, jag spelar mycket äventyr och actionspel på ps3 och älskar att bygga hus i sims 3 (på PC).

Men tillbaka till vitiligon nu, det är ganska ovanligt att man får så mycket fläckar att man blir helt vit. Däremot kan man genomgå medicinska procedurer för att bli helt vit om man har mycket fläckar. Precis så som Jackson gjorde.
    Det som är vanligt är att man utvecklar vitiligon på ställen där man har sår och ärr. Jag epilerar mig och också utav det får man vitiligofläckar. Det blir ju miljontals små "sår" av att rycka bort hårstrån av vaxning/epilering.
    Det är också vanligt att man får fläckar där kläder sitter åt och "skaver", som ärmmuddar, byxlinningen osv. även i skrevet och armhålor (där hud gnider mot hud väldigt mycket)

Själv finns det egentligen ingen kroppsdel som inte har en fläck på sig i dagsläget. Jag har vita partier i håret på huvudet, 70% av ansiktet saknar pigment, armbågar, knän, händer, bröstet osv osv.
    Det påverkar inte mitt liv speciellt mycket. Det är klart att jag har lite låga perioder, precis som vem som helst. Men det är inget som påverkar i vardagliga livet. Jobbar dessutom väldigt mycket utomhus på somrarna, och dessutom på vattnet. 

En fråga jag tycker du kan ställa dig är varför du bli så panikslagen.

Det här blir typ det absolut längsta inlägg jag skrivit någon gång, men kan tillägga att jag inte sminkar mig alls till vardags och ytterst lite till fest.

Antar att du har många fler frågor, det är bara fråga på antingen här eller i PM så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Bara två saker är oändliga
  • Nässpray87

Hej jag har det fläckvis på hals, liite i ansiktet och bröstet samt exem i hårbåtten och väldigt torr hud i övrigt jag har väldigt svårt på sommrarna om jag inte smörjer mej då kan jag få som bränsår som kan bli ärr on jah har otur men bara jag e noga och inte vistas i solen alltför mycket och smörjer in mej så e det ingen som helst fara varför är du så rädd?

• Labbe54

Hej!
    Jaghar haft vitiligo sen barndommen, vita fingrar, armbågar, höfter o knä, inget att vara rädd för, skydda bara huden med bra solkräm för solen Cool 

• Anonym (orolig)

Tack för era svar! Har fått lugnande medicin nu av läkaren för min panikångest så det dämpar väl åtminstone lite, men fortfarande känns det jättejobbigt. jag ser framför mig att jag kommer få sånt eländigt utseende att jag inte kan visa mig bland folk utan att bli uttittad utan att jag får leva helt isolerad här hemma. Ledsen!

• mrsStatham
    Anonym (orolig) skrev 2013-01-24 13:21:56 följande:
    Tack för era svar! Har fått lugnande medicin nu av läkaren för min panikångest så det dämpar väl åtminstone lite, men fortfarande känns det jättejobbigt. jag ser framför mig att jag kommer få sånt eländigt utseende att jag inte kan visa mig bland folk utan att bli uttittad utan att jag får leva helt isolerad här hemma. Ledsen!
    Varför känns det jättejobbigt?
    Förlåt att jag frågar, men är du lite mörkare i hyn? Typ sydamerikansk, afrikansk, indisk?
    Det finns jättebra smink nu för tiden som täcker.

Som sagt har jag ganska mycket fläckar i ansiktet, vilket inte syns alls nu på vintern. Det är bara jag som ser det om jag tittar på mig själv i badrumsspegeln typ 2cm ifrån spegeln.

Kan tipsa dig om vitiligodagen som brukar vara i april maj.
    På svenska vitiligoförbundet finns en hel del information och annat nyttigt också: vitiligoforbundet.se/ 
    Bara två saker är oändliga
  • Anonym (orolig)

Jag är totalt förkrossad. Känns som att livet tagit slut för mig. Fick idag reda på att mina vita fläckar under armrana var vitiligo och den ljusare fläcken på läppen kunde vara början  till en vitiligofläck. Fick någon salva nu som skulle kunna minska immunförsvaret just på den fläcken för att eventuellt kunna få den att gå tillbaka. Jag är helt skräckslagen och ser framför mig ett liv full av vita fläckar. Jag orkar inget mer!Jag klarar inte det här!!! Måste kämpa för min dotters skull och av den anledningen skulle jag aldrig göra nåt dumt men annars skulle jag vara beredd att typ gå ut frmför en bil för att få slippa det här eländet. Beskedet hos hudläkaren  kändes som att få en dödsdom. Är det någon som jag skulle kunna få prata med, kanske ringa någon dag???

Svar på tråden Fler med vitiligo!