• Dr Mupp

Sova i vardagsrummet

Ni som sover i vardagsrummet, hur har ni löst det? 
    Bäddoffa, vanlig säng synligt, vanlig säng avskärmat, loftsäng?

Visa gärna bilder och berätta vad som är bra och dåligt med det sättet ni valt att lösa det på. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Sova i vardagsrummet
  • mrsStatham

Den lägenheten jag hade där jag sov i vardagsrummet var det rummet väldigt avlångt. Vilket gjorde det ganska lätt att skärma av. Vi hade sängen i ena hörnet, ett skrivbord i det andra hörnet vid fotänden av sängen. Sedan hade vi en avdelare som var typ 180cm långt och 120-130 högt. I den hade vi lite kläder, någon bok, en lämpa och sådana grejer. Efter avdelaren kom soffan, med tv-bänk mitt emot.
    Efter soffan fans det en liten golvyta där det fick plats med typ en julgran eller ett tvättställ.
    Så lite halvt avskärmad, halvt synlig säng?

Bara två saker är oändliga
  • Miss Blue
    mrsStatham skrev 2013-01-23 12:04:53 följande:
    Hej IKEA blocket-fynd från företag med väntrum!
    Alla tips är nog välkomna, och jag håller med dig om möblerna, men å andra sidan vet vi inte om innehavaren till lägenheten panikflyttat. Och det kan komma fler tips till just denna tråden, eller hur?
  • Pumpkin

För 3 år sen bodde vi i en tvåa med ett avlångt vardagsrum. Man kom in i vardagsrummet mitt på en av långsidorna, så till höger hade vi tv-hörna med soffor osv och till vänster hade vi en dubbelsäng. Huvudänden mot kortsidan och i fotänden ställde vi en EXPEDIT-hylla från IKEA för att skärma av samt satte upp draperier för att skärma av ytterligare om vi kände att det behövdes. Blev hur bra som helst.

I det som egentligen var sovrum hade vi kontor för övrigt. 

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillpyret BF 130504
  • Dr Mupp

Såhär ser förövrigt det ut i på vår bottenvåning. en pixel=1 cm. De streckade linjerna är rumsgränser, men allt har öppen planlösning. Finns bara dörr in till toaletten.  

Jag försöker komma på en lösning som fungerar utan att det ska bli så fruktansvärt trångt. Vi är trots allt sex personer i det här hushållet. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Turboplingen

lånar tråden då jag funderar på att flytta ut i vardagsrummet igen men denna gång med våran dubbel säng.
    Ni som har avskärmat med draperi vad har ni använt?
    Jag funderar på att ha den största expediten men sen också använda ikeas DIGNITET som vi kan dra för
    helt från fotändan runt bakom expediten.
    Vad annars kan man använda?

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Miss Blue

Tredje bilden är skjutdörrar.

• Ankmor

Dr Mupp skrev 2013-01-23 13:09:12 följande:
    Såhär ser förövrigt det ut i på vår bottenvåning. en pixel=1 cm. De streckade linjerna är rumsgränser, men allt har öppen planlösning. Finns bara dörr in till toaletten.  

Jag försöker komma på en lösning som fungerar utan att det ska bli så fruktansvärt trångt. Vi är trots allt sex personer i det här hushållet. 

Om det är möjligt, varför inte sätta igen väggen/hålet mellan köket och den lilla delen i vardagsrummet och sedan sätta en säng mot den väggen, ni kan ju skärma av mot resten av rummet med ett drapperi alt. bygga en "vägg" av garderober eller bokhyllor som ni förankrar i golvet/taket. Sätt ryggen ut mot den större delen av rummet.
    Tomt här just nu...
  • Dina08

Vi har halvt avskärmat med en bokhylla. Vi saknar att kunna sova ostörda av tv:n när vi har olika tider, så ibland tvingas alla gå och lägga sig/gå in i sina rum tidigare än vi vill. Skulle behöva bygga ett litet rum i hörnet av vardagsrummet. Skjutdörrarna var snygga, men hindrar inte ljud.

Svar på tråden Sova i vardagsrummet