• Anonym

Svårt att hantera ilska och kan kritisera för mkt

Hej,

Jag är medveten om att jag kan överreagera för ofta då min man inte gör saker på mitt sätt. Även att jag tillrättavisar och försöker att förklara hur han ska göra. Jag inser och tycker själv att det är helt bedrövligt att jag beter mig så.
    Att räkna till tio hinner jag inte förrän orden har kommit ut. Ångrar mig efter varje gång vill inte behöva vara sådan inte heller att han ska känna sig påhoppad av mig vilket han säkerligen gör.

Jag har växt upp i en dysfunktionell familj med aggressiv och deprimerad pappa. Jag inser att det har betydelse i invanda mönster och har på sistonne förstått att om man som barn inte fått utlopp för sin ilska så kan det bli så här i vuxen ålder. Jag skulle vilja ha lite mer tips på orsakerna så att jag själv kan läsa mig till en bredare förståelse och på det viset lära mig hur jag kan bryta mönsten. Jag är även tacksam om man kan få handfasta tips, böcker eller verktyg på hur man bryter dessa mönster. Vore tacksam för hjälp att förstå var orsakerna kan vara så att jag vet hur jag ska gå vidare.

• Svar på tråden Svårt att hantera ilska och kan kritisera för mkt
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Visst finns det samband mellan ditt förflutna och nuet, så är det för oss alla.

När du hamnar i en situation då du omedelbart reagerar skulle du i stället behöva stanna upp och tänka/reflektera. Så som jag ser det finns det bakom din ilska, behov från din barndom som inte blivit tillfredsställda. Ilskan täcker över att du t ex inte känt dig accepterad som den du är, att du inte fått utrymme att uttrycka dina åsikter, känslor och tankar. När man har en dominerande förälder blir man ofta rädd och försiktig. Man backar alltså med sina egna behov för att vara föräldern till lags. Det gör barn för att de är så beroende av sina föräldrar i allt.

Jag tycker att det skulle vara väldigt bra för dig att prata med någon utomstående professionell person. Då skulle du kunna utforska dina erfarenheter och reflektera över alternativ i de här jobbiga situationerna.

Det är väldigt bra att du tar itu med de här problemen, att du är medveten om svårigheterna. Kanske kan du ha nytta av att läsa boken Hemligheten av Egil Linge. Han beskriver olika relationsmönster och vad man kan göra för att bryta dem. Lycka till!

Gerd    

Svar på tråden Svårt att hantera ilska och kan kritisera för mkt