Svårt att hantera ilska och kan kritisera för mkt
Hej,
Jag är medveten om att jag kan överreagera för ofta då min man inte gör saker på mitt sätt. Även att jag tillrättavisar och försöker att förklara hur han ska göra. Jag inser och tycker själv att det är helt bedrövligt att jag beter mig så.
Att räkna till tio hinner jag inte förrän orden har kommit ut. Ångrar mig efter varje gång vill inte behöva vara sådan inte heller att han ska känna sig påhoppad av mig vilket han säkerligen gör.
Jag har växt upp i en dysfunktionell familj med aggressiv och deprimerad pappa. Jag inser att det har betydelse i invanda mönster och har på sistonne förstått att om man som barn inte fått utlopp för sin ilska så kan det bli så här i vuxen ålder. Jag skulle vilja ha lite mer tips på orsakerna så att jag själv kan läsa mig till en bredare förståelse och på det viset lära mig hur jag kan bryta mönsten. Jag är även tacksam om man kan få handfasta tips, böcker eller verktyg på hur man bryter dessa mönster. Vore tacksam för hjälp att förstå var orsakerna kan vara så att jag vet hur jag ska gå vidare.