Håller med de som säger köp inte för mycket. Mycket klokt råd.
Jag väntar andra barnet nu, och lite tror jag att jag lärde mig av det första
Vagn - var ute i god tid. Kan vara två månaders leveranstid på nya. Begagnat kan duga bra, det finns mycket i bra skick på begagnatmarknaden. Spanar man tidigt så kan man ju dessutom hitta fjolårets modell (Huvva! stackars barn, det är ju inte trendigaste färgen) av vagn på rea. Jag rekommenderar vagn man kan fästa babyskyddet på. Jag saknade det med första barnet, och som vi bor så blev det åka bil för alla ärenden utom småhandlande på butiken i byn. Att flytta ett sovande barn mellan babyskydd och vagn upprepade gånger under ett kortare ärende är inte kul. Bära runt på babyskyddet mer än några tiotal meter var heller inte ett alternativ för mig, min rygg var för risig efter graviditeten och återhämtade sig lite långsammare än babyn gick upp i vikt.
Babyskydd - som passar till vagnen. Köp nytt om ni tänkt skaffa fler barn - köp helst nytt ändå, för de slits mycket, kan vara skadade utan att det syns och ska inte användas om de är äldre än 5 år.
Skaffa en nappflaska + ersättning. Det är en trygghet att ha det hemma ifall amningen inte funkar. Nappflaskan kommer förmodligen till användning ändå när vällingåldern inträffar. MAM:s flaska med ventilerad botten är vi nöjda med. Den är "lättsugen" och babyn behöver inte släppa taget för att släppa ut undertryck. Med nappbyte så funkade det både med ersättning och bröstmjölk, och även nu 15 månader senare med välling.
Bröstpump - låna / hyr eller kolla upp att du vet nån som har en du kan låna i fall du få problem med mjölkstockning. Köpa en ny för 500-1000 spänn känns bara motiverat om man mjölkar ur regelmässigt
Filtar/handdukar eller liknande. Vår första var en riktig kräkbebis, och en tygbit (oftast ikeas små flanellfiltar) fanns alltid mellan honom och kläderna på den som bar.
Diverse kläder - omlottbodysar, pyjamasar med knäppning/dragkedja fram, byxor med breda muddar som kan vikas upp/ner. Bra, varma sockar (en av få saker jag tycker att PoP är motiverat). Det visst väldigt svårt att göra sockar som sitter kvar på bebisfötter. Någon hjälmmössa med knytning. Ytterkläder efter årstid. Tänk på att inte ha tjocka och bylsiga ytterkläder i babyskyddet utan hellre tunn fleece/ylleoverall och sen stoppa om med en filt. Någon dregglis och köp fler om det går åt. Om inte barnet är väldigt litet funkar stl 56 från början.
Sovplats - hårdlift till vagnen kan funka, eller vagga, eller babynest. En spjälsäng är gigantisk för en nyfödd så det kan vänta ett par månader.
Plastad frotté - att bädda i din säng med en frottéhanduk ovanpå - för att mjölkläckage inte ska gå ner i madrassen. Undvik duntäcke i början också tills du vet hur mycket du läcker.
Skötplats - jag skulle inte hålla till på säng/soffa pga överhängande risk för kissfontäner, och det är praktiskt att ha vatten nära när man byter bajsblöjor. Skötbord i badrummet eller skötbädd/hopvikt badlakan på golvet om ett skötbord inte ryms.
Badbalja
Babysitter är smidigt
Blöjor - de minsta kan skita hela tiden, inte ovanligt med 10-12 blöjbyten om dan första veckorna
Babyolja
Idominsalva eller liknande till röd stjärt m.m.
Papperstvättlappar. Coop X-tra och ICA Basic är våra favoriter. De dyrare suger sämre och är hårdare
Ammningsinlägg till BH. En elle flergångs, jag har använt både och. Mest flergångs hemma, och engångs när jag varit iväg.
AmmningsBH - köp nån enstaka, prova ut fler ordentligt sedan när du vet vilken storlek amningsbrösten har
Mjuk BH att sova i (och hålla fast amningsinläggen mot mjölkspill), t.ex apotekets bandage-BH
Febertermometer (med mjuk spets) och alvedon eller liknande känns tryggt att ha hemma
Färdigmat / snabblagad mat i frysen
Snacks, helst hyfsat nyttiga till dig som ammar. Om det blir maratonammande behöver du äta under tiden, samt att även som ammande kan man ha lika bråttom att äta som när man är gravid.
Handsprit - att utsätta besökare med innan de får peta på babyn
Bärsele (ergonomisk) / sjal som en nyfödd kan sitta i. Ibland bara måste de bäras i timmar, eller somnar bara om man bär.
Saker att inte köpa direkt utan känna efter om / när ni behöver
Leksaker - inte alls intressant i början. Ev kan nån speldosa eller mobil vid skötbordet vara aktuell. Amningskudde har jag inte känt behov av alls Särskilda amningskläder - Skjorta+linne att dra upp funkar bland folk, annars bylsig t-shirt hemma Babyvakt - om ni känner behov. Man hör ett barn som vaknar hyfsat bra ändå, även om det ligger ute i vagnen om man är på rätt sida huset Skötväska - kolla om ni har nåt lämpligt liggande hemma.
Oj, det vart långt. Hoppas det är till hjälp