• Ninni85

Förstagångsförälder - Vad behöver man köpa?

Då sitter man här med tjockismage och funderar på vilka inköp man kan tänkas behöva göra och vad som behöver fixas med innan lillpojken kommer i början av maj. Inte lätt att veta som förstagångsförälder, när man även är först ut i bekantskapskretsen med att vänta smått!

Nån som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Förstagångsförälder - Vad behöver man köpa?
  • Skrot o Korn

Är också förstagångsförälder, har bf i april.
    Tycker också att det känns som en enda stor djungel, men det här är vad vi har köpt/ska köpa: 

Vagn, regnskydd, reflexer, bäddset
    Babyskydd inkl. bas
    Spjälsäng, madrass, madrasskydd, plastad frotté, sängkläder, spjälskydd.
    Bärsele, m spädbarnsinlägg.
    Kläder (har fått ärva hur mycket som helst, förstår inte hur vi ska hinna använda allt)
    Filtar
    Handdukar
    Dregglisar
    Små handdukar att lägga över axeln efter amning (finns på IKEA, billigt)
    Nappar
    Nappflaskor
    Nagelkitt
    Skötbord, skötbädd
    Badbalja (om ni inte har badkar)
    Termometer (rumptermometer)
    Salva till röda rumpor
    Näsfrida

Sen får du inte glömma bort dig själv mitt i allt:
    Amningsbh:ar
    Amningslinnen
    Stora bindor
    Salva för såriga bröstvårtor
    Bröstvärmare
    Amningskuddar            

Har säkert glömt massor av grejer, eller skrivit sånt som är helt onödigt för andra, men som känns rätt för oss Glad  

• Skrot o Korn

Kom på ett par saker till:

Babynest
    Amningskudde
    Skötväska (köpte vi billigt på Stadium för 99kr)  

• veh

I grova drag skulle jag säga att ni behöver en skötplats, en sovplats och möjlighet att förflytta er. Sedan kan du fundera över vad du vill att dessa grejer ska innebära. Skötplats kan vara en handduk på sängen eller i soffan. Eller ett skötbord med full utrustning kring. Sovplats kan vara i sängen med er, eller i egen säng. Transport innebär babyskydd om ni ska åka bil, samt någon form av vagn, sjal eller sele brukar vara bra... Mitt tips är att inte köpa alltför mycket innan. Du har ingen aning om vad du kommer känna behov av, vad som funkar för dig och din bebis, och vad som händer. För att ta några exempel: En kompis barn föddes med höftledsluxation (tror jag det heter) och fick ha en skena i ett antal månader. Kunde då inte ha vanliga byxor, och behövde extra stora bodies. Stl 50 och 56 blev helt oanvänt för dem... En annan kompis inredde ett helt barnrum, men byter blöja på bänken i tvättstugan (skötbädden fick följa med dit) och barnet sover i deras säng... O.s.v.

• bringa

Håller med ovanstående inlägg nr 3. Har fått mitt 4e barn och denna gång har vi bara en vagn, babyskydd och spjälsäng, som för övrigt fortfarande efter drygt 2mån står oanvänd. Babyskyddet fungerar som babysitter nu när hon vill vara med mer.

Sök lösningar när ni känner behovet. Vi har varit helt överhopade med alla specialsaker vid tidigare barn, främst pga omgivningens önskan om att inget får fattas. Du behöver ingenting mer än ett par ombyten och blöjor första tiden. 

• Flickan och kråkan

Man behöver inte särskilt mycket om man ska vara ärlig. Babybutikerna lever ju på att försöka tro att vi behöver tusentals fullkomligt absurda prylar. Hur som helst. Har två barn och en på väg. Första månaderna så behöver man (jag/vi):

- Babyskydd till bilen
    - Bärsjal + ergonomisk bärsele (sambon kommer tyvärr inte riktigt överens med sjal)
    - Kläder (OMLOTTbodysar, byxor utan fot, inga snören, fickor, luvor och annat obekvämt).
    - Blöjor
    - Torra tvättlappar
    - Skötplats
    - Alvedon-/panodilsuppar + febertemp för rumpa (inget vi har behövt tidigt men skönt att ha hemma) 
    - Kudde (nyfödingar får lätt platta och skeva huvuden)
    - Amningskudde
    - Amnings-BH
    - Bindor
    - MYCKET FÄRDIGLAGAD MAT I FRYSEN!

Ja, det var väl allt .

Hink med lock för blöjor tycker jag är bra med förresten

• Caroline

Köp inte så mycket innan är mitt tips, då blir du bara ståendes med massa "måste ha" prylar som inte används... se istället efter hand vad som saknas :)

Lika bra att vara som man är när man ändå inte är som man ska...
  • Barbamama08
    bringa skrev 2013-01-24 14:25:52 följande:
    Håller med ovanstående inlägg nr 3. Har fått mitt 4e barn och denna gång har vi bara en vagn, babyskydd och spjälsäng, som för övrigt fortfarande efter drygt 2mån står oanvänd. Babyskyddet fungerar som babysitter nu när hon vill vara med mer.

Sök lösningar när ni känner behovet. Vi har varit helt överhopade med alla specialsaker vid tidigare barn, främst pga omgivningens önskan om att inget får fattas. Du behöver ingenting mer än ett par ombyten och blöjor första tiden. 
    Babyskydd som babysitter? Jag hoppas att det är någon slags ergonomisk variant för det är verkligen inte bra för deras ryggar! Det brukar inte se särskilt bekvämt ut heller.
  • Barbamama08

Bindor behövde jag aldrig köpa, det räckte med gratispaketen man fick i de där påsarna från BB och BVC. Tänk på att man brukar få sånt... Massor med blöjor fick vi också.

Hmm, det enda som jag fick gå och handla efter förlossningen var babynest om jag minns rätt. Tyckte det var lite obehagligt att sova med bebisen direkt bredvid mig.

• Barbamama08
    Barbamama08 skrev 2013-01-28 02:14:57 följande:
    Bindor behövde jag aldrig köpa, det räckte med gratispaketen man fick i de där påsarna från BB och BVC. Tänk på att man brukar få sånt... Massor med blöjor fick vi också.

Hmm, det enda som jag fick gå och handla efter förlossningen var babynest om jag minns rätt. Tyckte det var lite obehagligt att sova med bebisen direkt bredvid mig.
    *Får varuprover (bindor och blöjor) i Babybag och liknande menar jag, inte sånt som man får av bekanta alltså.
  • Cornellia

Jag skulle säga

En vagn eller bärsele
    Ett babyskydd om ni har egen bil
    Lite kläder i storlek 50
    Lite kläder i storlek 56
    En mysig filt
    En eller flera små mössor
    Ganska många små handdukar

Allt annat kan man köpa när man behöver det, och mycket inser man att man klarar sig alldeles utmärkt utan.

• Caroline017

Som några skrivit, sådär basic med saker som vagn och eventuell bilbarnstol.
    Jag hade köpt så otroligt mycket och hälften använde jag aldrig, har saker som fortfarande ligger i ett förråd i sin originalförpackning och då är det snart 5 år sedan jag fick barn :p. 

• tetrahydrofolate

Bilstol om ni har bil.
    Bärsjal om du vill bära, vagn annars. Jag använde inte vagn de första 3 månaderna.
    Sovplats om ni inte vill ha bebisen i sängen, vi använde inte spjälsängen på 6 månader.

Ett paket blöjor, skötlappar (dom torra man blöter eller små tygskötlappar är bäst). Skötbädd om man vill men en handuk fungerar bra.
    En mysig filt plus en lite mer robust att ha på golvet om man måste lägga ifrån sig bebisen.
    Kläder. Några bodies, byxor, strumpor, mössor.
    Tygblöjor (vik), inte för att ha som blöjor men som kräklappar osv. Tro mig, de är bra att ha! Små lappar är bra som skötlappar men skyddar inte så bra mot kräks osv.
    Nagelsax för barn (ta med till BB, min son har fortfarande ärr i ansiktet efter att ha rivit sig själv några minuter gammal).

• Cornellia

Sen det där med filtar. Alla tjatade om dessa filtar när jag var gravid, det verkade som om man behövde ett gäng, dock var det väldigt oklart till vad dessa filtar skulle användas till.
    Jag skaffade ett gäng filtar, och dom ligger fortfarande fint vikta i sonens garderob, den enda filt som öht är använd är den vi hade till honom på BB, den användes även lite i vagnen.

Såg dessutom att någon planerade att köpa nappflaskor. Gör inte det. Om man inte tänkt amma kan man ju kanske ha en nappflaska innan barnet föds, men att köpa ett gäng är dumt eftersom det är inte alls säkert att just dom nappflaskorna funkar.

Samma sak med dregglisar. Det är sällan dom dreglar när dom är nya, det kommer senare om alls. Sonen är nu 1,5 och har inte använt en enda av dregglisarna jag köpte, han dreglar inte.

Amningskudde var helt bortkastat för mig, och även babynestet var helt oanvänt.

• Bräckehäxan

Vi ska ha nr 2 i maj och är inte lika köpgalna denna gång

Vagn+skötväska
    Spjälsäng + sängkläder
    Skötbord
    babynest - syr själv
    Babysitter - använde mycket från start
    Kräkhanddukar
    Plastad frotté
    Badbalja/badhjälp till duschen
    Babyvakt

• Bräckehäxan

Amningskudde ska jag köpa också, fick sånna problem med hållning gen vid amningen att det strulade till hela amningen. Vill undvika det denna gången och vill hitta bekväm ställning från start!

• Rani

Jag har inte så mycket att tillägga för jag tycker du fått bra tips men...

En grej som vi använde mycket just i början var en babysitter som gick att fälla ner i fullt liggläge. Den hade handtag vilket gjorde att man kunde flytta med den sovande babyn mellan rummen. Bra när bebisen sov flera timmar och man ville duscha eller glra något och samtidigt ha bebis inom hörhåll.

Vill också tipsa om att ta med purelan bröstvårtskräm till bb. Det slits och dras en del i brösten i början när man ska få igång amningen. Då är det jättebra att smörja redan från start. Purelan är lanolin som inte gör något om bebisen får i sig så man behöver inte tvätte/torka bort krämen innan amning. Den är också bra till röda bebisrumpor.

• momomo

Håller med de som säger köp inte för mycket. Mycket klokt råd.
    Jag väntar andra barnet nu, och lite tror jag att jag lärde mig av det första

Vagn - var ute i god tid. Kan vara två månaders leveranstid på nya. Begagnat kan duga bra, det finns mycket i bra skick på begagnatmarknaden. Spanar man tidigt så kan man ju dessutom hitta fjolårets modell (Huvva! stackars barn, det är ju inte trendigaste färgen) av vagn på rea. Jag rekommenderar vagn man kan fästa babyskyddet på. Jag saknade det med första barnet, och som vi bor så blev det åka bil för alla ärenden utom småhandlande på butiken i byn. Att flytta ett sovande barn mellan babyskydd och vagn upprepade gånger under ett kortare ärende är inte kul. Bära runt på babyskyddet mer än några tiotal meter var heller inte ett alternativ för mig, min rygg var för risig efter graviditeten och återhämtade sig lite långsammare än babyn gick upp i vikt.
      Babyskydd - som passar till vagnen. Köp nytt om ni tänkt skaffa fler barn - köp helst nytt ändå, för de slits mycket, kan vara skadade utan att det syns och ska inte användas om de är äldre än 5 år.
      Skaffa en nappflaska + ersättning. Det är en trygghet att ha det hemma ifall amningen inte funkar. Nappflaskan kommer förmodligen till användning ändå när vällingåldern inträffar. MAM:s flaska med ventilerad botten är vi nöjda med. Den är "lättsugen" och babyn behöver inte släppa taget för att släppa ut undertryck. Med nappbyte så funkade det både med ersättning och bröstmjölk, och även nu 15 månader senare med välling.
      Bröstpump - låna / hyr eller kolla upp att du vet nån som har en du kan låna i fall du få problem med mjölkstockning. Köpa en ny för 500-1000 spänn känns bara motiverat om man mjölkar ur regelmässigt
      Filtar/handdukar eller liknande. Vår första var en riktig kräkbebis, och en tygbit (oftast ikeas små flanellfiltar) fanns alltid mellan honom och kläderna på den som bar.
      Diverse kläder - omlottbodysar, pyjamasar med knäppning/dragkedja fram, byxor med breda muddar som kan vikas upp/ner. Bra, varma sockar (en av få saker jag tycker att PoP är motiverat). Det visst väldigt svårt att göra sockar som sitter kvar på bebisfötter. Någon hjälmmössa med knytning. Ytterkläder efter årstid. Tänk på att inte ha tjocka och bylsiga ytterkläder i babyskyddet utan hellre tunn fleece/ylleoverall och sen stoppa om med en filt. Någon dregglis och köp fler om det går åt. Om inte barnet är väldigt litet funkar stl 56 från början.

Sovplats - hårdlift till vagnen kan funka, eller vagga, eller babynest. En spjälsäng är gigantisk för en nyfödd så det kan vänta ett par månader.

Plastad frotté - att bädda i din säng med en frottéhanduk ovanpå - för att mjölkläckage inte ska gå ner i madrassen. Undvik duntäcke i början också tills du vet hur mycket du läcker.

Skötplats - jag skulle inte hålla till på säng/soffa pga överhängande risk för kissfontäner, och det är praktiskt att ha vatten nära när man byter bajsblöjor. Skötbord i badrummet eller skötbädd/hopvikt badlakan på golvet om ett skötbord inte ryms.
      Badbalja
      Babysitter är smidigt 

Blöjor - de minsta kan skita hela tiden, inte ovanligt med 10-12 blöjbyten om dan första veckorna

Babyolja

Idominsalva eller liknande till röd stjärt m.m.

Papperstvättlappar. Coop X-tra och ICA Basic är våra favoriter. De dyrare suger sämre och är hårdare 

Ammningsinlägg till BH. En elle flergångs, jag har använt både och. Mest flergångs hemma,  och engångs när jag varit iväg.

AmmningsBH - köp nån enstaka, prova ut fler ordentligt sedan när du vet vilken storlek amningsbrösten har

Mjuk BH att sova i (och hålla fast amningsinläggen mot mjölkspill), t.ex apotekets bandage-BH 

Febertermometer (med mjuk spets) och alvedon eller liknande känns tryggt att ha hemma 

Färdigmat / snabblagad mat i frysen

Snacks, helst hyfsat nyttiga till dig som ammar. Om det blir maratonammande behöver du äta under tiden, samt att även som ammande kan man ha lika bråttom att äta som när man är gravid.

Handsprit - att utsätta besökare med innan de får peta på babyn 

Bärsele (ergonomisk) / sjal som en nyfödd kan sitta i. Ibland bara måste de bäras i timmar, eller somnar bara om man bär.

Saker att inte köpa direkt utan känna efter om / när ni behöver
    Leksaker - inte alls intressant i början. Ev kan nån speldosa eller mobil vid skötbordet vara aktuell.  Amningskudde har jag inte känt behov av alls Särskilda amningskläder - Skjorta+linne att dra upp funkar bland folk, annars bylsig t-shirt hemma Babyvakt - om ni känner behov. Man hör ett barn som vaknar hyfsat bra ändå, även om det ligger ute i vagnen om man är  på rätt sida huset Skötväska - kolla om ni har nåt lämpligt liggande hemma.   
    Oj, det vart långt. Hoppas det är till hjälp Glad 
Svar på tråden Förstagångsförälder - Vad behöver man köpa?