• PlumeriAn

Tips på grönsaker för en grönsakshatare

Hej. I skrivande stund så är jag gravid med mitt första barn. H*n beräknas komma om en månad drygt och nu vill jg börja prova äta lite nyttigare och då framförallt grönsaker. Idag äter jag gurka och paprika endast, majs till tacos också. Anledningen till detta är att jag gått upp 20 kilo under graviditeten och vill som alla andra gå ner till det jag vägde innan graviditeten. Att detta kan ta allt från en månad till några år är jag medveten om men jag vill ändå lära mig att äta andra grönsaker. Dels för att jag självklart vill att mitt barn ska äta grönsaker och för att jag ska hitta lite nyttigare mellanmål.

Så är det någon som har något tips om hur jag ska gå till väga eller några grönsaker som smakar minst. Vet att det är någon typ av morot jag äter som är lite "sötare" i smaken men jag minns inte vilken det är.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel eller missar med mellanslag, har skrivit på mobilen. Och vore väldigt tacksam för lite tips. Ska även tilläggas att jag är väldigt kräsen i maten men de senaste fem åren har jag faktiskt börjat prova mer nytt men på mina egna villkor, när jag har lust.

Gravid ♥ BF 27 februari Första barnet. amandiii.blogg.se
  • Svar på tråden Tips på grönsaker för en grönsakshatare
  • Elin 885

du kan kanske ha i grönsaker i den maten som du lagar? t ex riva ned morötter i köttfärsås osv. isbergsallad smakar inte så mkt men är tyvärr ganska näringslöst.
    här hemma brukar vi göra vår dagliga sallad med: gurka, körsbärstomater, isbergsallad, babyspenat och mangold. jag tycker inte att det smakar så mycket faktiskt. ruccula smakar lite peprigt så den undviker jag.

• Elin 885

dock är jag noga med att hålla isär människosallad och reptilsallad här hemma. reptilerna har alltså sin egen sallad som de glatt tuggar i sig. du kan kanske pröva att koka saker? wokgrönsaker?

• sombra

Tänk på att man kan äta grönsaker på olika sätt. Om du har svårt för grönsaker kanske inte sallad är det du ska satsa på, men grönsaker går ju att ha i mycket mat också. Du har redan fått tips om att  rivna ner morot i köttfärsås, och just morot går ju att riva ner i det mesta. Om du river den fint kommer du att märka av den mindre. Testa tex en liten mängd finrivna morötter i pannkakor. Jag har också sätt ett recept med pannkakor med fint hackad blomkål i. De smakar nog inte så mycket och kan säkert funka bra kalla som mellanmål. Även andra grönsaker går att riva i mat, du kan tex riva en rätt stor mängd zucchini i köttfärssås utan att det smakar något särskilt. (Det blir mest lite saftigare). Tomater passar i väldigt många grytor och pastasåser, och krossade tomater är helt ok och också grönsaker om du föredrar det.
    Vitkål är en grönsak som inte smakar jättemycket men innehåller väldigt mycket nyttigheter. Ät som ex pizzasallad.

Jag personligen är väldigt förtjust i avokado, och den tycker jag skiljer sig rätt mycket i smak från många andra grönsaker.

Gillar du frukt? Frukt är bra mellanmål, testa tex att göra smoothie på frukt, bär och yoghurt. Om du inte sötar den är den nyttig och god. Du akn testa att mixa en halv avokado med en (välmogen) banan och en halv dl kakao och en tsk honung. Det smakar som chokladmousse med banan men är absolut nyttigt. (receptet ovan ger två portioner.)

Du skriver inte vad för typ av mat du gillar i övrigt, men jag tycker att grönsaker kan vara godare kryddade. Då smakar det mindre grönsaker och mer av en kryddning som du förhoppningsvis gillar.   

Jag skulle nog satsa på att smyga ner grönsakerna i maten du äter och låta mellanmålen bestå till stor del av (fettsnåla) mejeriprodukter eller ägg. Grönsaker är oftast inte så mättande så risken är att du måste äta ganska mycket för att de ska fungera som mellanmål.            

• Kinya

Mina tips är att krydda det ordentligt, ha sås på eller annat som gör att det inte smakar så mycket grönsak. Prova t.ex. att råsteka blomkål med vitlök och färsk ingefära. Blomkål kan också råstekas med garam masala eller curry. Broccoli kan kokas och blandas i såsen som hör till middagen eller kryddas med något gott. Jag tycker om att droppa över lite sesamolja på kokt broccoli. Koka morötter så blir de lite sötare i smaken än de är råa. Ugnsbakade rotfrukter är också gott, krydda med salt, peppar och olivolja. Jag älskar vitkål så en vitkålssallad rekommenderar jag. Där kan du blanda i paprika om du vill. Cole slaw är gott och behöver inte göras med majonnäs utan kan göras med creme fraiche istället.

Sen är det ju så att allt kan inte smaka godis. Så är det. Grönsaker är grönsaker och smakar grönsaker. Det är bara att leva med det, prova nya tillagningssätt och äta det ändå.

• PlumeriAn

Absolut gillar jag frukt. Det har jag ätit två om dagen i stort sett sen jag blev gravid så kanske ska fortsätta med det sedan och bara ha sallad/grönsaker som tillbehör till maten för att ta bort lite potatis/pasta/ris?
    men att koka och woka (kanske helt fel) men gör inte det att lite av det nyttiga försvinner?!? Eller är jag bara lurad när jag tror det? Haha.

Och är det någon som vet vilken morot som är "sötare" i smaken för det ska ju vara bra för synen och att man får finare färg när man solar?!?

• annca

Egentligen tror jag att det ofta är smaklöshet som gör att man inte gillar grönsaker, iaf var det så för mig när jag var barn. Jag tyckte inte de smakade nånting... Speciellt inte rå gurka!  Så min rekommendation är tvärtemot: krydda, gör blandningar, blanda frukt och grönsaker. Ha dressing, italiensk salladskrydda och salladssås (går att göra rätt magra ).Vitlöksvinägrett tex!

Tomatsallad, med färska tomater, mozarellaost, tunnt skivad lök och basilika, men en dressing av olivolja och balsamvinäger.

Kokta skivade rödbetor, apelsin och salladskål, med cevreost eller ädelost och balsamvinäger. (och lite flytande honung)

Avacado kan varieras myckat, även ätas varm.

Gratinerad blomkål med massor av rökt skinka.
    Rostade rotsaker med flingsalt.

Tro inte att bara råa kalla grönsaker är nyttigt! Visst, en liten del vitaminer och fiberspänst kanske försvinner, men massor finns kvar! Kör grönsakswokar, gratänger, ugnsrotade och grillade...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • sombra

Jo, det försvinner lite nyttigheter när du tillagar, men långt ifrån allt. Och totalt sätt så är det bättre att äta tillagade grönsaker än inga alls. Mest tror jag att c-vitamin försvinner och det får du ändå i dig via frukten. Dessutom spelar tillägningssätt stor roll. Wokning (lätt, inte stekning), ugnsbakning och ångkokning är skonsamma tillagningssätt. Om du kokar så försvinner en hel del näring ut i vattnet, men om du kan ta till vara på det (typ ha som bas i en soppa eller sås) så får du ju i dig det ändå.

Jag tycker ofta att knippmorötter smakar sötare än de på påse. Tänk på att ta bort blasten så fort du kommer hem bara så håller de bättre. 

• Caysa

Plommontomater brukar vara sötare och godare än vanliga.
    Vitkål är nyttigt (trots sin bleka färg) gör egen pizza-sallad! Kan du göra mycket av och ka i kylen i flera dagar!

• mandelblomma

Soppor med grönsaker i av olika slag kanske?
    Potatis & rotsaksoppa med bacon och västerbottenost

jordärtskockssoppa 

krämig & len blomkålssoppa toppad med krispig bacon

Mustig gulasch med rotsaker

Bettys ljuvliga tomatsoppa

eller annan mat med grönsaker i

Potatisomelett med solmogna tomater

Saffrans och vitlöksdoftande fisksoppa 

honungs och chevrerostade rotsaker i ugn

krämig palsternackspuré

rotsaksgratäng

Bästa pastan  -hoppa över skinkan bara!

Citron, och rökt laxpasta med babyspenat. 

En långkokt vinterköttfärssås med rotsaker

vegetarisk gudomlig pasta med färska grönsaker på 30 minuter

Färskpotatissallad, gott till allt!
  • PlumeriAn

Oj oj oj, tack för alla tips. Jag ska lusläsa detta igen och skriva en inköpslista tills storhandlingen. Ugnsrostade morötter vet jag också att jag äter så kanske ska utöka med fler rotfrukter. :)

• Fluffguf

Många bra tips! Jag har också lite svårt för råa grönsaker, så för mig funkar det bäst att ha grönsaker i maten, eller att blanda det på tallriken så att grönsakerna blir lite varma. Jag har alltid haft dåligt samvete för att jag aldrig äter sallad till maten, men när jag började se över vad jag äter så kom jag fram till att jag får i mig mycket mer grönsaker än jag trodde. Köttfärssås och liknande rätter är ju bra, för där kan man få i en hel del utan att det märks så mycket. Krossade tomater äter jag mycket av, det tänker man ju knappt på att det faktiskt är grönsaker och passar i massor av olika pastasåser tex.

• Fluffguf

Eftersom du gillar söta morötter kanske palsternacka kan vara ett tips, det är gott att ugnsrosta med morötter och smakar också rätt sött.

Svar på tråden Tips på grönsaker för en grönsakshatare