• saras94

Kattlåda i transportburen?

Jag ska hämta min första katt någonsin om ca. 2 veckor och
    det kommer att vara en resa för katten på ca. 2,5 timme.
    Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet att att ha katt
    så undrar jag hur ni brukar göra för att undvika olyckor i bilen
    när ni ska resa lite längre.
    Brukar ni ha en kattlåda i transport buren? Isåfall vart finns det så
    små lådor att köpa?
    Jag vill ha så mycket tips jag kan få!
    Tack på förhand! 

• Svar på tråden Kattlåda i transportburen?
  • Pondus

Nej vi har aldrig haft kattlåda i transportburen.
    Det är rätt ovanligt att katter väljer att gå på toa när de är i en ovan miljö.
    Dock lägger vi alltid en handduk i botten på buren i fall katten blir åksjuk

• Miss Blue
    Pondus skrev 2013-01-23 13:34:05 följande:
    Nej vi har aldrig haft kattlåda i transportburen.
    Det är rätt ovanligt att katter väljer att gå på toa när de är i en ovan miljö.
    Dock lägger vi alltid en handduk i botten på buren i fall katten blir åksjuk
    Samma här. Brukar också lägga en tidning i botten, sen handduk alt, gammal pläd i transportburen.
  • IceJossan

Tidning i botten, handduk på och ha med påse, extra tidning och extra handduk om en olycka skulle hända. Be nuvarande ägare att inte ge katten mat några timmar innan resan så minskar risken att katten mår illa :) Lycka till! Eftersom detta är din första katt och så tipsar jag gärna om andra saker som är väl värda att tänka på, t.ex. matsorter, specialaktivering osv! Väldigt viktiga saker för framtida hälsa och välbefinnande :)

• saras94
    IceJossan skrev 2013-01-23 14:39:13 följande:
    Tidning i botten, handduk på och ha med påse, extra tidning och extra handduk om en olycka skulle hända. Be nuvarande ägare att inte ge katten mat några timmar innan resan så minskar risken att katten mår illa :) Lycka till! Eftersom detta är din första katt och så tipsar jag gärna om andra saker som är väl värda att tänka på, t.ex. matsorter, specialaktivering osv! Väldigt viktiga saker för framtida hälsa och välbefinnande :)

Tack! Du får gärna tipsa om foder, kattsand mm om du vill, det skulle hjälpa jätte mycket :) jag har kollat lite på Orijen fodret men har inte helt bestämt mig, när han kommer ska han dock äta Royal Canin kitten då det är det han kommer äta vid hämtning :)
  • nemo1
    saras94 skrev 2013-01-23 17:10:55 följande:

Tack! Du får gärna tipsa om foder, kattsand mm om du vill, det skulle hjälpa jätte mycket :) jag har kollat lite på Orijen fodret men har inte helt bestämt mig, när han kommer ska han dock äta Royal Canin kitten då det är det han kommer äta vid hämtning :)
    Använd även samma sand, jag brukar skicka med lite sand från lådorna här när jourkatter får nya hem, allt för att det ska gå så smidigt som möjligt. Du har allt du behöver veta i länken jag skrev. RC är inte ett bra foder men fortsätt med det några veckor för att sedan väldigt väldigt försiktigt fasa in det nya fodret, det finns massor med fodertrådar här inne så det är bara att läsa på.
  • nemo1
    nemo1 skrev 2013-01-23 18:09:36 följande:
    Använd även samma sand, jag brukar skicka med lite sand från lådorna här när jourkatter får nya hem, allt för att det ska gå så smidigt som möjligt. Du har allt du behöver veta i länken jag skrev. RC är inte ett bra foder men fortsätt med det några veckor för att sedan väldigt väldigt försiktigt fasa in det nya fodret, det finns massor med fodertrådar här inne så det är bara att läsa på.
    Bra fodertrådar finns det inne på kattforum.se menar jag. Ställ dina frågor där inne istället då det finns mer kattkunnigt folk där.
Svar på tråden Kattlåda i transportburen?