• Alexiuz

Bäddmadrass / säng

Hej!
    Jag lider av långvarig smärta i bäcken och behöver köpa en bättre bäddmadrass.
    Jag har tittat på flera tryckavlastande varianter som Tempur, ErgoTemp, Zomna, TM, Jysk (gold WellPur) och Ikea.
    Jag undrar vad ni har för erfarenheter? Bra, dåliga? Tips?
    Tacksam för hjälp!
    /A

• Svar på tråden Bäddmadrass / säng
  • Alexiuz

Tack! Jo, det är det jag är inne på. (-: Sen verkar de vara lite olika med olika märken. En del är mer formbara än andra osv. Därför undrar jag om någon vet om TM, ErgoTemp, Jysk har hjälpt mot värk eller förbättrat sömn?

Tempur verkar det finnas två läger kring - en del älskar, en del hatar det.

Erfarenheter?

Tack,

A

• hundhår

Hej, har en nackskada sedan 9 år och klarar bara att ligga länge på tryckavlastande madrasser. Har provat många och de billiga kanske är bra i början men sen blir de hårda snabbt och obekväma så det är inget man tjänar på i längden. Tempur är bra men skulle välja den lite mjukare nya cloud tror jag den heter. Sen finns det en annan som jag är nyfiken på som kommer från USA som du får på rabatt från någon av de dealer som finns på nätet. De ligger i samma prisklass som tempur men man får ju ca halva priset i rabatt tack vare dealen. Du kan ju alltid provligga om du råkar bo där återförsäljaren finns. Sen såg jag ytterligare en som jag verkligen blev intresserad av men den fick jag bara erbjudande på en gång och det var en 20 cm tjock tryckavlastande madrass också från USA hade jag haft pengar hade jag provat den. Tryckavlastande madrasser är hårdare och blir mjukare av värmen men det är en speciell känsla och antingen gillar man det eller inte men det hjälper verkligen mot värken. Sen fick jag prova en resår säng av något slag av en mycket kunnig säljare av sängar, brukar titta in då och då i sängbutikerna och se om det kommit några nyheter och den slog tempuren med hästlängder. Vet tyvärr inte vilket märke den var, inget av de vanliga utan ett litet företag. Så prova dig fram, tempur har ju provmadrasser, åk till ett säng varuhus och hämta en sådan hem. Alla är olika. Letar själv efter den optimala kudden men ingen lycka än!

• Amanda3

Hej! Har du långvarig smärta och hittat rätt i sängdjungeln? Snälla hjälp mig med tips!
    Har långvarig smärta i nacke, rygg och en axel. Kan endast sova på rygg. Har blivit böjd i ryggen. Förmodligen legat för mjukt.  Är tryckavlastande madrass bäst där ryggen sjunker ner ex Tempur  eller är det bättre med fastare underlag ex Dux, Sultan..
    Mycket tacksam för hjälp!/ T

• Alexiuz
    Tina1212 skrev 2013-06-05 09:41:31 följande:
    Hej! Har du långvarig smärta och hittat rätt i sängdjungeln? Snälla hjälp mig med tips!
    Har långvarig smärta i nacke, rygg och en axel. Kan endast sova på rygg. Har blivit böjd i ryggen. Förmodligen legat för mjukt.  Är tryckavlastande madrass bäst där ryggen sjunker ner ex Tempur  eller är det bättre med fastare underlag ex Dux, Sultan..
    Tina1212 skrev 2013-06-05 09:41:31 följande:
    Hej Tina! Jag har köpt en ergotemp-bäddmadrass och är nöjd med den. Man kan ta hem dem och prova i 30 dagar. Vi testade två stycken. Först den som jag tror heter orto och sen den mjukare varianten som är vanlig för de som har t ex fibromyalgi. Både jag och min man sov bättre på den mjukare, som ändå är tryckavlastande. 
    Du kan ju alltid fråga läkare/sjukgymnast el dyl, vad de tror att du skulle behöva för säng. Jag brukade ha jättesvårt att somna för att jag hade så ont och inte hittade någon ställning som var skön. Min förra madrass var ganska hård. Med den madrassen jag har nu ligger jag jättebra och är väldigt nöjd, måste jag ändå säga. Det är ju säkert väldigt individuellt vilka madrasser man gillar och vad man har råd med. Ergotemp är inte billig men billigare än Tempur. Vi åkte också runt till olika sängbutiker för att testa att ligga ner på olika madrasser. 
    Lycka till! 

• Stefan79

Tempur är överlägset, när det gäller komfort, tryckavlastande effekt, kvalitet & garantitid.

Svar på tråden Bäddmadrass / säng