• Antilopen

Istället för mjölk till kaffegalen mamma?

Tänkte att jag kanske får fler svar här än i mat-forumet... Vi ska testa mjölkfritt här hemma i några veckor. Matlagningen kommer inte att bli något problem, däremot kommer jag sakna mina många baljor med kaffe å mjölk! Vilken ersättningsprodukt är godast i kaffe tycker du? Har testat havremjölk men det funkar inte så bra i kaffe, så jag tänkte kanske någon slags nötmjölk..?

• Svar på tråden Istället för mjölk till kaffegalen mamma?
  • Mareldsbarn

Sojamjölk ger en god smak tycker jag men det kanske inte är ok? Jag vet inte riktigt

• Echo

I kaffe är sojamjölk helt klart det godaste alternativet. Annars kanske rismjölk?

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • tutubi

Åh! Jag har samma problem. Inget funkar lika bra i kaffe som en redig skvätt ko- eller sojamjölk!

Och det är ju precis det som jag försöker undvika...

Rismjölk är ju gott men jag tycker det funkar rätt dåligt i kaffe. Det liksom "försvinner" och kan ge en konstigt smak, men det kanske beror på vilken rismjölk man använder? Jag har bara provat änglamark. Havremjölk funkar inte heller särskilt bra.

Men har du provat mandeljölk? Den man köper kanske kan funka, hemmagjord kan ju ev skära sig i kaffet? Eller? Någon som vet? 

• KLAJSHUH

Jag har samma problem.. Efter att provat det mesta gav jag upp och dricker svart.. Man vänjer sig, men Gud vad gott det ska bli den dan jag kan ha mjölk i igen! : p

• FinasteNi

Hade samma problem själv, men då testade jag imat, den svarta förpackningen, havre.
    Blev faktiskt gott!! Lite som grädde! =)

• Emma Onwuanumkpe

Testa att (om du gillar kaffe med varm mjölk?) värma sojamjölken lite innan du tippar i den. Den blir lite sötare och smakar mindre sojigt liksom. Skrattande

• kiwi81

Jag lärde mig att dricka svart kaffe. Och nu efter 10 månader har jag vant mig, men ser fram emot att snart få börja dricka med mjölk igen. Annars funkar det okej (men inte bra) att skumma havremjölken i vår mjölkskummare först. Jag måste undvika soja-produkter oxå, annars tyckte jag att sojamjölk funkade bättre till kaffe än havremjölk. iMat har jag faktiskt inte testat, men kan tänka mig att det är gott i. Ska prova till lunch-koppen!

• PQI

alpro soya osötad! perfekt till kaffe.
     Om man dricker mycket mjölk köp en ekologisk soyamjölk att dricka och laga mat med och den osötade till kaffet.

Svar på tråden Istället för mjölk till kaffegalen mamma?