• malinshe

järndroppar = ont i magen finns det nån hjälp

Min 2 1/2 månaders bebis äter järndroppar då han vägde under 2500g när han föddes. Han får väldigt ont i magen av dropparna och ligger vaken dagar som nätter och bara tar i men det händer inget. han bajsa 1gg per dag men direkt när han har bajsat så börjar han ta i igen.
    Har provat magdroppar men tycker bara att det blir värre, mag massage har jag också provat tycker inte det heller hjälper. 

Har ni någar andra tips på hur man kan hjälpa dom små när det är så här???

Man känner sig så hjälplös när man inte kan göra något.     

• Svar på tråden järndroppar = ont i magen finns det nån hjälp
  • Ellikapellika

Är han pruttig eller behöver han bajsa mer tror du?

om han är pruttig kan du prova minifomdroppar, det löser upp luftbubblorna.
    om han är trög i magen kan du prova katrinplommon men det är han kanske lite för liten för?
    Hör med läkaren/bvc om han kanske behöver något lösande t.ex laktulos

• malinshe

han är både pruttig och hård hmm ska prova dom dropparna.

BVC säger bara att han vänjer sig med tiden tyvärr Rynkar på näsan vet bara inte hur lång tid han ahr juh ätit dropparna i 5 veckor nu. 

• vännen

Kan du ge två gånger om dan istället kan det hjälpa. Annars får man mest härda ut. Behöver han dem verkligen fortfarande ? Han är ju rätt gammal nu.

• malinshe

man ger dropparna 2ggr om dagen redan... han ska äta tills han är 6 månader säger läkarn.

• vännen

Låter länge. Kan du inte be dem kolla hans hb. Det kanske inte behövs längre.

• Ellikapellika

Alltså vi vuxna reagera ju ofta på järntabletter.
    Jag blir hård i magen/förstoppad av dem t.ex så att påstå att han kommer att vänja sig är lite taskigt mot honom speciellt som han ska äta dem ett bra tag till.

Prova minifom oh blir det inte bättre så kan du prata med läkaren.
    Lactulos är receptfritt så det kan du prova utan läkarens inblandning, om du känner dig bekväm med det förstås.
    Annars finns det bulkmedel, men hur man ger det till såna små vet jag inte?

Svar på tråden järndroppar = ont i magen finns det nån hjälp