• curlysun

första barn med downs syndrom nu ska vi göra fvp

hej Jag är 30år och vi fick ett år sen en son som föddes med DS och litet hjärtfel.vid vill gärna ha snabbt syskon så att barnen har varandra.mycket roligare med syskon. Men ny är vi rädda att få ett barn till med kromosomavvikelse eller liknande därför ska vi göra fostervattensprov i februari.jag är rädd att jag kan få missfall pga det eller så att resultatet är i inte det vad vi vill. Vem av er har gjort fvp hur kändes det och hur gick det?

• Svar på tråden första barn med downs syndrom nu ska vi göra fvp
  • viseversa

Men risken för mf ökar väl bara med ca 1% vilket är väldigt lite. Dock förstår jag din oro. Men ingen av dom jag känner som gjort fvp har fått mf efteråt i alla fall. Dock måste dom ju informera om att risken finns även fast den är liten.

• Er03

Jag gjorde fvp på östra sjukhuset i GBG och det gick hur bra som helst. Var också orolig för missfall men som sagt, det är sån liten risk. De stack in en nål i magen samtidigt som de kollade med UL (så att de inte sticker bebisen) och sedan tog ut lite fostervatten. Det gick fort och kändes knappt.

Att få ett svar som visar på kromosomavvikelse måste man ju vara beredd på. Vi bestämde innan vi gjorde fvp att är det någon kromosomavvikelse så tar vi bort det. Nu var allt ok. Hade aldrig kunnat föreställa mig hur det skulle vara att ta bort sitt barn men jag tror att det är bäst för en själv att ha bestämt innan hur man går vidare.

Lycka till!

• jessiejones

Jag gjorde Fvp i november, efter dåligt resultat på kub. Visst var jag orolig över missfall men jag var mer orolig över att få ett bar med kromsomavikelse. Provet gick snabbt, kändes knappt( det känns mer att bli stucken i fingret) efteråt var det sim jobbigat. Tog det lugnt, bar inget tungt och så. Jobbigast var att invänta svaret, tillslut fick vi svar och allt var bra! Jag gjorde mitt prov i Örebro och statistiken här är ca en kvinna om året som får missfall. Jag kände mig trygg i mitt beslut och nu vet jag att allt är bra m bebis inför förlossningen. Skulle lätt rekommendera Fvp om man känner sig osäker. Men eftersom det är en sådan känslig fråga, så är det upp till var och en, samt viktigt att veta vad man ska göra vid ett negativt resultat. Lycka till i ditt beslut!

• malin111212

Jag gjorde fostervattenprov i slutet av november, tyvärr var det inget vi egentligen hade velat, men vid andra ultraljudet sa läkaren att vi ska göra ett fvp 1 vecka senare, jag var så ställd så jag ifrågasatte inte det. KUB vid första UL visade 1:20000 att det skulle vara ett barn med en kromosomavvikelse. Anledningen till extra UL och fvp var att Emil hade ett navelbråck, och att han var mindre än vad han borde vara. 

Själva provet gick bra, sved lite, men det går så snabbt, sved nästan mest efteråt. Men på dagen läckte det lite fostervatten och på kvällen kom det MYCKET! men läkaren sa att det kunde bli så... ringde gynakuten, de sa bara att jag skulle ligga och vila.

Det var jobbigare att vänta på svaret än att göra själva fvp! 

Vi fick tyvärr ett väldigt tråkigt besked, att vår lilla Emil hade trisomi 18, Edwards syndrom, vilket lite kort betyder att barnet inte är livsdugligt, som läkaren sa till oss, hemskt att höra om sitt barn :( 
    Tid hade bokats åt oss för avbrytande i vecka 19, så den 11 dec 2012 föddes vår ängel Emil! Han var det vackraste jag någonsin sett!!! Så underbart fin! Så svårt att lämna ifrån sig honom! Jag vill ju kunna hålla honom för evigt! 

Just nu känner jag att jag inte vill göra fvp eller mkp i framtiden, endast i så fall i liknade situation som den här. Men jag kan ändra mig! så svårt att säga när man själv inte är där just nu! 

Men som de andra säger så är det väldigt liten risk att drabbas av missfall, men JAG tänker att den här kromosomavvikelsen är också så ovanlig men det drabbade ändå oss... så just nu har jag svårt att tänka på de andra 99% det går bra för, men jag kommer nog dit! Läkaren sa också till oss att det var 1% risk att få missfall, men han sa även en bra sak som lugnade mig lite, att man inte kan bevisa att det är fvp som gör att det blir ett missfall, anledning till att man gör ett fvp är oftast att det är nått som inte står rätt till, nått som måste uteslutas/undersökas, vilket då innebär att barnet kan vara sjukt och det hade ändå blivit ett missfall ändå. (hoppas ni förstår vad jag menar). 

Inte meningen att göra värsta negativa inlägget! Men hoppas du förstår vad jag menar! Du frågade och jag vill bara ge mitt ärliga svar! 

Önskar dig verkligen all lycka till!!! 

Hjärta

• curlysun

Tack alla ni som svarade. Och vad tråkigt att höra Malin111212.jag kan tänka mig att det var nog det värsta ni har gjort i livet.att förlora ett barn måste göra så ont och ingen kan förstå hur det känns. Blev ledsen av det du skrev och jag är så tacksam att du delar med dig.vi gjorde ett ultraljud i vecka 12 och allt ser bra ut just nu men eftersom vi redan har en son med trisomi 21 vill vi gärna vara säker att han får en syskon som han kan lära sig från.sen finns det ju inga garantier men man kan utesluta en del.

• Lonse

Har en liten gosse med trisomi 13 så denna graviditeten valde vi att göra fvp. I vårt län har de under typ 20 år haft ett missfall i samband med det och då visste de inte säkert att det berodde på fostervattensprovet så risken att få missfall av det är jätteliten. Idag är det så otroligt små nålar de sticker in. Men visst, jag var inte jättekaxig när jag låg där och de skulle sticka.

För oss fanns det ingen tvekan om att göra provet. Visst är risken att få ett barn till med så gravt handikapp väldigt liten men vi ville vara säkra. Sen har inga garantier ändå då man kan få positiva resultat på fvp och barnet har nåt handikapp ändå men nu har vi gjort vad vi kunnat.

Lycka till!!

• Sandra3

Har två barn sen tidigare, yngsta på 5år med ds. Nu är jag gravid med tredje, och velar fram och tillbaka med alla dessa tester och prov.. Läser och läser men blir absolut inge klokare. "/

• malin111212
    Sandra3 skrev 2013-01-29 18:53:45 följande:
    Har två barn sen tidigare, yngsta på 5år med ds. Nu är jag gravid med tredje, och velar fram och tillbaka med alla dessa tester och prov.. Läser och läser men blir absolut inge klokare. "/
    Förstår det! Det är väldigt svåra beslut man tar! 
    Känns ibland som det inte spelar någon roll hur mycket man läser... I slutändan är det ett beslut bara du kan ta! Vad andra än har skrivit, eller vad man har läst. Visst kan man kanske få en liten hjälp på vägen att läsa, men ibland känns det tyvärr som man blir ännu mer förvirrad, om du förstår vad jag menar. 

Grattis till din graviditet och dina två tidigare barn!!

Vilken vecka är du i nu? 

Hoppas verkligen du kommer fram till vilka tester och prover du vill göra, som känns bra för dig!!

Lycka till!!!

• curlysun
    Sandra3 skrev 2013-01-29 18:53:45 följande:

Ja det är inte lätt .vi gör det för våran sons skull som har DS att vi gör fvp. Vi tänker så att det tar extra kraft med ett barn som har särskilda behov och om man har fler barn som behöver extra träning så hämmar man kanske utvecklingen från den ena.jag tycker inte om att göra fvp,att vi ska bestämma om vårt barn ska leva eller ej. Jag är så rädd så jag vet inte var jag ska ta vägen.men vi har bestämt oss för det så nu måste vi göra detta. Så svårt det är och jag hoppas att du också kommer snart känner vad är rätt för dig/er. Lycka till
  • Sandra3
    malin111212 skrev 2013-01-29 19:43:34 följande:
    Förstår det! Det är väldigt svåra beslut man tar! 
    Känns ibland som det inte spelar någon roll hur mycket man läser... I slutändan är det ett beslut bara du kan ta! Vad andra än har skrivit, eller vad man har läst. Visst kan man kanske få en liten hjälp på vägen att läsa, men ibland känns det tyvärr som man blir ännu mer förvirrad, om du förstår vad jag menar. 

Grattis till din graviditet och dina två tidigare barn!!

Vilken vecka är du i nu? 

Hoppas verkligen du kommer fram till vilka tester och prover du vill göra, som känns bra för dig!!

Lycka till!!!

Nej det känns som att ju mer man läser desto mer osäker blir man, eller så känner jag just nu iallafall. 
    Jag är v9 nu, och har ett sjuk illamående och kräks på kvällarna.. Tack för ditt svar!!  
Svar på tråden första barn med downs syndrom nu ska vi göra fvp