• kimberlyss

Hur fyller jag i om föräldrarpenningen? Första gången..

Hej. Jag väntar mitt första barn, bf+6...
    Jag loggade in med BankID på försäkringskassans hemsida nu för att ansöka om föräldrarpenning
    f.r.o.m 1/2.. Eftersom det är första gången jag gör det så är det lite lurigt tycker jag. När jag ska ansöka så ska man bocka i om man är anmäld hos arbetsförmedlingen och ifrån när och det har jag fyllt i.. Sen ska man fylla i Arbetslöshetskassans namn??? Det är väl a-kassan? Jag är inte med i någon a-kassa.. Vad ska jag fylla i? Det går inte att lämna den luckan tom.. Har försökt ringa till försäkringskassan men dom har hög belastning så går inte att komma fram.

• Svar på tråden Hur fyller jag i om föräldrarpenningen? Första gången..
  • ex ungue leonem

Är du inte med i a-kassan så kan du inte fylla i något.Men det finns olika akassor beroende p0å vilket fackförbund du tillhör..om du tillhör något.Annars finns ju Alfa kassan..
    Men hur skulle du fått ers om du varit arblös? 

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • kimberlyss

Jag har arbetat i 3 år men blev arbetslös i september. Då räknar dom på vad jag har tjänat när jag har arbetat så jag kommer få 398 kr/ dag. Jag är med i ett fackförbund men inte i a-kassa.

• ex ungue leonem

Hur skall du få ers om du sedan skulle bli arbetslös?

• Lollo81

har man haft fast anställning de sista 6 månaderna innan arbetslöshet så får man ersättning enligt det lön man känade på sitt sista arbete.

Men eftersom du inte är med i akassa så ska du inte fylla i något där alls utan hoppa till nästa steg.

• Lollo81
    Lollo81 skrev 2013-01-24 14:17:18 följande:
    har man haft fast anställning de sista 6 månaderna innan arbetslöshet så får man ersättning enligt det lön man känade på sitt sista arbete.

Men eftersom du inte är med i akassa så ska du inte fylla i något där alls utan hoppa till nästa steg.
    skrev fel man behöver inte ha haft fast utan arbetat heltid 6 sammanhängande månader.
  • kimberlyss

Men jag kan inte hoppa över till nästa steg utan det står att jag måste fylla i. Det kanske är jag som är helt ute och cyklar eftersom det är första gången jag försöker mig på det här. Men mitt barn har som sagt inte ploppat ut än, är det Ansök om föräldrarpenning jag ska trycka på eller Ansök om tillfällig föräldrarpenning?

• Lollo81

Tillfällig är de 10 dagarna som pappan ska ha, så du ska in på ansök om föräldrapenning.

• Lollo81
    Lollo81 skrev 2013-01-24 14:36:01 följande:
    Tillfällig är de 10 dagarna som pappan ska ha, så du ska in på ansök om föräldrapenning.
    kimberlyss skrev 2013-01-24 14:21:31 följande:
    Men jag kan inte hoppa över till nästa steg utan det står att jag måste fylla i. Det kanske är jag som är helt ute och cyklar eftersom det är första gången jag försöker mig på det här. Men mitt barn har som sagt inte ploppat ut än, är det Ansök om föräldrarpenning jag ska trycka på eller Ansök om tillfällig föräldrarpenning?

är inte man automatiskt med i alfa kassan även  man inte betalar till någon a kassa?
  • kimberlyss

Okej då har jag varit inne på rätt hela tiden. Men konstigt att jag måste fylla i där . Men har äntligen kommit fram i kö i alla fall hos försäkringskassan och dom ska ringa upp mig så hoppas det löser sig .

• ex ungue leonem
    Lollo81 skrev 2013-01-24 14:37:04 följande:

är inte man automatiskt med i alfa kassan även  man inte betalar till någon a kassa?

Man måste ansöka om att bli medlem i alfakassan de ahr samma krav som andra arbetslöshetskassor
  • Lollo81

för att få grundersättning så vet jag att det finns någon akassa man får ersättning ifrån i viss antal dagar om man inte är med i någon annan akassa och får ut full ersättning eller iaf den ersättningen som baseras på ens lön.

Kimberlyss: skönt att du kom fram! Jag fyllde i första gången med hjälp av en som satt i telefon med mig från fkassan, då vart det rätt iaf :)

Svar på tråden Hur fyller jag i om föräldrarpenningen? Första gången..