• Anonym

När betalas sparade semesterdagar ut?

Jag har drygt 20 semesterdagar sparade, som jag inte tog ut förra året, eftersom jag var sjukskriven och föräldraledig största delen av året. Enligt vår lönetant så ska jag få det utbetalat i pengar (något jag bad om redan i höstas), och så som jag tolkar semesterlagen så ska sparade semesterdagar betalas ut senast en månad efter året tagit slut.

Lönetanten är på semester, liksom min chef, så jag kan inte ringa och fråga någon, så jag undrar om någon här har koll? Pengarna skulle sitta fint nämligen, men jag kan inte se på kontot att något har satts in ännu...

• Svar på tråden När betalas sparade semesterdagar ut?
  • Anonym

det sker inte automatiskt vid nåt magiskt tillfälle utan det är löneadminstratören som gör utbetalningen som vet när du får pengarna. Du får nog vänta tills chefen/löneadmin är på plats igen och fråga dem. 

• Anonym

När jag var i den situationen så fick jag pengarna på januarilönen, det hade lönekontoret kollat upp automatiskt... Eftersom du bett om det har förhoppningsvis löneadministratören koll på det... När brukar du få lön? Och har du fått någon lönespecifikation där du kan se vilka pengar du kommer att få? Jag får min lön imorgon, och specen kom igår så jag kunde se vad jag skulle få...

• Anonym

Vi har semesterdagar från april - april så mina sparade semesterdagar kommer på min majlön.

• Anonym (Ec)

Mina medarbetare får inte sina sparade semesterdagar utbetalda automatiskt. De får i princip endast ut dem om de slutar. Jag väljer att - i samråd med dem - förlägga semesterdagar istället.

• MsM84

Det finns ingen regel om utbetalning av sparade semesterdagar, generellt använder man dem precis som vanliga semesterdagar.

• Anonym

Semesterlön för semester som inte har kunnat läggas ut

26 a § Semesterdagar med semesterlön som inte har sparats enligt 18 § och som inte har kunnat läggas ut under semesteråret ersätts med semesterlön. Sådan semesterlön bestäms enligt grunderna för beräkning av semesterlön i 16–16 b §§, och ska betalas ut senast en månad efter semesterårets utgång. Semesterlön betalas dock ut endast för det antal dagar som tillsammans med det antal dagar som intjänats under intjänandeåret överstiger tjugofem. Lag (2009:1439).

Det är det här jag menar... Men är semesteråret då april till april alltså?

• MsM84

Frågan blir om dina semesterdagar räknas som semesterdagar som inte har kunnat läggas ut eller om de räknas som sparade semesterdagar. Är de dagar som inte har kunnat läggas ut så stämmer din paragraf, och ja semesteråret brukar löpa 1 april - 31 mars .

Är det sparade semesterdagar gäller:
    18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår.

En sparad semesterdag ska läggas ut inom fem år från utgången av det semesterår då den sparades, om inte annat följer av 20 § andra stycket.

Semesterdagar får inte sparas under ett semesterår då arbetstagaren får ut semesterdagar, som har sparats från tidigare år. Lag (2009:1439).
  • Anonym

Det gäller ju endast dagar som du inte kunnat ta ut och semesteråret är aprit till april

• SupersurasunkSara

Vi får inte heller semesterdagarna utbetalda, jag jobbar förvisso statligt men vi får ta ut dem istället. Om vi inte slutar vår anställning så klart då får vi ut dem i pengar.

• Anonym
    MsM84 skrev 2013-01-25 06:47:06 följande:
    Frågan blir om dina semesterdagar räknas som semesterdagar som inte har kunnat läggas ut eller om de räknas som sparade semesterdagar. Är de dagar som inte har kunnat läggas ut så stämmer din paragraf, och ja semesteråret brukar löpa 1 april - 31 mars .

Är det sparade semesterdagar gäller:
    18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår.

En sparad semesterdag ska läggas ut inom fem år från utgången av det semesterår då den sparades, om inte annat följer av 20 § andra stycket.

Semesterdagar får inte sparas under ett semesterår då arbetstagaren får ut semesterdagar, som har sparats från tidigare år. Lag (2009:1439).
    Jag antar att de räknas som sparade semesterdagar, och då får jag ju inte spara fler än fem, och då ska de överskridande betalas ut, eftersom jag inte "kunnat" ta ut dem? Alltså, jag har ju kunnat ta ut dem, om jag brutit föräldraledigheten, det hade inte varit hela världen heller, och jag kan ju i princip välja att byta f-ledighet mot semester nu. Men jag vill inte bryta f-ledighet i onödan, eftersom man inte kan göra så hur många gånger som helst på ett år.

När jag pratade med löneassistenten (heter det så? Lönetant känns som ett dåligt ord.) tidigare i höstas så sa hon att om man vet att arbetstagaren inte kommer att arbeta och alltså inte kommer ta ut sin semester så kan man betala ut den tidigare än innan året tagit slut. Åh, löneassistenter borde inte få ta semester utan att sätta in vikarie!

• Gladskit

Det är så kul i såna här trådar när folk skriver att saker ÄR. Semesteråret ÄR från ditt och datt, som att det vore sanning. Det finns massor av varianter! Man kan ha semesterår från 1/4 till 31/3 eller kalenderår. Man kan ha semesterår intjänande och uttagsår sammanfallande eller så kan man ha ett intjänandeår och ett uttagsår. Det beror på om arbetsgivaren har kollektivavtal (och vilket) eller vad man fattat för policy helt enkelt.

Hur många dagar man får spara beror på kollektivavtal och lokala policies. NÄR eventuellt överskjutande dagar betalas ut beror på semesteråret och vad man har för rutiner på företaget. Sen är det också många arbetsgivare som gör undantag för just föräldralediga och inte betalar ut dagarna i pengar eftersom den anställde kanske inte har fullt intjänande och då kan det vara bra att ha dagar sparade till den första sommaren när man är åter i tjänst. 

• Anonym
    Gladskit skrev 2013-01-25 10:59:56 följande:
    Det är så kul i såna här trådar när folk skriver att saker ÄR. Semesteråret ÄR från ditt och datt, som att det vore sanning. Det finns massor av varianter! Man kan ha semesterår från 1/4 till 31/3 eller kalenderår. Man kan ha semesterår intjänande och uttagsår sammanfallande eller så kan man ha ett intjänandeår och ett uttagsår. Det beror på om arbetsgivaren har kollektivavtal (och vilket) eller vad man fattat för policy helt enkelt.

Hur många dagar man får spara beror på kollektivavtal och lokala policies. NÄR eventuellt överskjutande dagar betalas ut beror på semesteråret och vad man har för rutiner på företaget. Sen är det också många arbetsgivare som gör undantag för just föräldralediga och inte betalar ut dagarna i pengar eftersom den anställde kanske inte har fullt intjänande och då kan det vara bra att ha dagar sparade till den första sommaren när man är åter i tjänst. 
    Löneassistenten sa att hon kunde betala ut pengarna, eftersom jag inte skulle jobba mera under året. Men min chef skulle vara tvungen att godkänna, och det är där någonstans det har fallerat. Så antagligen kan jag bara ringa och påminna så ska jag kunna få ut pengar. Men det normala är att semesteråret löper april till april, men jag får ju nya dagar i januari, vad innebär det?

Fasen, så rörigt det ska vara!
  • Gladskit
    Anonym skrev 2013-01-26 12:43:10 följande:
    Löneassistenten sa att hon kunde betala ut pengarna, eftersom jag inte skulle jobba mera under året. Men min chef skulle vara tvungen att godkänna, och det är där någonstans det har fallerat. Så antagligen kan jag bara ringa och påminna så ska jag kunna få ut pengar. Men det normala är att semesteråret löper april till april, men jag får ju nya dagar i januari, vad innebär det?

Fasen, så rörigt det ska vara!

Får du nya semesterdagar i januari så har ni antagligen INTE semesterår 1/4 till 31/3 på din arbetsplats utan löpande semesterår. Dvs semesteråret löper från 1/1 till 31/12. Eller sa löneassistenten att ni hade från 1 april?
  • Anonym
    Gladskit skrev 2013-01-27 08:35:16 följande:

Får du nya semesterdagar i januari så har ni antagligen INTE semesterår 1/4 till 31/3 på din arbetsplats utan löpande semesterår. Dvs semesteråret löper från 1/1 till 31/12. Eller sa löneassistenten att ni hade från 1 april?
    Hon sa inte alls något datum, förutom att hon pratade om att "jobba resten av året", hon BORDE ju sagt "fram till april" om det var så, även om jag såklart inte vet hur hon menade. Men ja, vi får nya dagar i januari, så då kan jag hoppas på att betalningen helt enkelt fallit bort och jag kan få den vid en extra utbetalning snart. I morgon skulle hon vara tillbaka på jobbet igen.

Tack för din hjälp!
Svar på tråden När betalas sparade semesterdagar ut?