MsM84 skrev 2013-01-25 06:47:06 följande:
Frågan blir om dina semesterdagar räknas som semesterdagar som inte har kunnat läggas ut eller om de räknas som sparade semesterdagar. Är de dagar som inte har kunnat läggas ut så stämmer din paragraf, och ja semesteråret brukar löpa 1 april - 31 mars .
Är det sparade semesterdagar gäller:
18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår.
En sparad semesterdag ska läggas ut inom fem år från utgången av det semesterår då den sparades, om inte annat följer av 20 § andra stycket.
Semesterdagar får inte sparas under ett semesterår då arbetstagaren får ut semesterdagar, som har sparats från tidigare år. Lag (2009:1439).
Jag antar att de räknas som sparade semesterdagar, och då får jag ju inte spara fler än fem, och då ska de överskridande betalas ut, eftersom jag inte "kunnat" ta ut dem? Alltså, jag har ju kunnat ta ut dem, om jag brutit föräldraledigheten, det hade inte varit hela världen heller, och jag kan ju i princip välja att byta f-ledighet mot semester nu. Men jag vill inte bryta f-ledighet i onödan, eftersom man inte kan göra så hur många gånger som helst på ett år.
När jag pratade med löneassistenten (heter det så? Lönetant känns som ett dåligt ord.) tidigare i höstas så sa hon att om man vet att arbetstagaren inte kommer att arbeta och alltså inte kommer ta ut sin semester så kan man betala ut den tidigare än innan året tagit slut. Åh, löneassistenter borde inte få ta semester utan att sätta in vikarie!