• Anonym

SGI skyddad under studier kombinerat med sjukpenning?

Hej,
    jag har en fråga om man kan göra på följande sätt för att skydda sin SGI på bästa sätt.
    Har sjukpenning idag på 50% och ska börja studera på 50%. Fick upplysningen att om jag tar CSN blir SGI:n vilande och då blir ju sjukpenningen 0. Kan jag istället studera utan CSN så länge jag har sjukpenning och börja ta CSN från den dagen jag är frisk och inte har sjukpenning? Målet är att skydda SGI:n under hela studietiden (men jag räknar med att bli frisk under studietiden).
    Tackar

• Svar på tråden SGI skyddad under studier kombinerat med sjukpenning?
  • Försäkringskassan

Hej,
    Om du är sjukskriven 50% och har tänkt studera på resterande 50% och få studiemedel för denna del, då är din tidigare SGI skyddad.

Om du blir helt sjuk under studietiden, så får du behålla ditt studiemedel efter att vi har godkänt ditt sjukärende.

När du sedan blir frisk från din 50% sjukskrivning och även när du är klar med dina 50% studier, så måste du gå tillbaka till ditt jobb eller ställa dig som arbetssökande för att skydda/behålla din SGI.

Hälsningar,
    Anna, handläggare

• Anonym

OK, men det jag undrar över är följande scenario:

Om jag först är sjukskriven 50% och får sjukpenning för den delen och INTE tar CSN,( eftersom SGI:n om jag tar CSN blir vilande och sjukpenningen då blir 0)
    Om jag sedan, säg efter halva studietiden, blir frisk och då från dag ett som frisk tar CSN, är min SGI fortsatt skyddad då, på samma nivå som när jag gick in i sjukskrivningen?

• Anonym

... och en sak till, när jag blir frisk räknar jag inte med att börja jobba på 50%,utan enbart studera 50% men vara tjänstledig på 100%. Anledningen är barn med funktionsnedsättning.

• Försäkringskassan
    Hej!

Jag vill förtydliga handläggare Annas svar.

SGI skydd gäller under tid en försäkrad är berättigad till sjukpenning oavsett omfattning..När sjukperioden tar slut och avsikten är att studera måste man uppbära studiemedel för att skydda sin SGI.

Hälsningar

Emil, handläggare

• Anonym (Anonym)

Då kommer ytterligare en följdfråga. Om jag blir "friskskriven" under sommarlovet (kursen jag läser pågår under hela 2013 men endast under "vanliga" vår- och höstterminen, ej under sommaren) kan jag inte söka studiemedel från CSN förrän hösttterminen startar. Hur kan jag göra då för att skydda SGI:n?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du blir frisskriven under sommarlovet så kan du skydda/behålla din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) genom att börja arbeta eller skriva in dig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande.

Hälsningar

Pia, handläggare

• Anonym (Anonym)

Hej igen,
    tack för svaret.
    jag kom på att jag har en del föräldradagar kvar, kan jag använda dem i "mellanrummet" mellan sjukskrivning och studiemedel från CSN för att skydda SGI:n?

Svar på tråden SGI skyddad under studier kombinerat med sjukpenning?