• anoonymmm

Sonen vägrar tandställning!

Har en son som ska gå börja gymnasiet i höst och som behöver tandställning.
    Han vägrar dock, han är så emot det som det går att vara.
    Tror att han är rädd att se annorlunda ut fast vi sagt att det är många även i gymnasiet som har tandställning.

Jag har sett att vissa har en slags "vit" tandställning: www.giffnockorthodontic.com/our-orthodontic-treatment-clear-white-braces-invisalign-glasgow/clear-or-white-braces-orthodontics

Är det något som går att få via folktandvården eller ev köpa till?

• Svar på tråden Sonen vägrar tandställning!
  • jaghopparhögt

Vad är det för tandställning han ska ha då? Och varför vill han inte?
    Kommer den påverka mycket?
    Det är ganska jobbigt att ha tandställning så det behöver inte vara ett helt självklart val att man ska ha.

• anoonymmm
    jaghopparhögt skrev 2013-01-24 17:55:34 följande:
    Vad är det för tandställning han ska ha då? Och varför vill han inte?
    Kommer den påverka mycket?
    Det är ganska jobbigt att ha tandställning så det behöver inte vara ett helt självklart val att man ska ha.
    Han har ett stort överbett vilket han inte bryr sig om i nuläget. 
    Jag tror dock att han kommer ångra sig om han inte får det fixat snart då han kommer komma upp i åldern då utseendet blir allt viktigare än det är nu.
    Jag tror absolut att han skulle tycka det varit värt att gå med tandställning efteråt men just nu tänker han bara i nuet.  
  • MariaaG

Här i Stockholm så får man lägga till pengar själv om man vill ha en genomskinlig tandställning. Tror det var ca 4000 när vi frågade.

• Indianica

Övertala honom, muta honom, för som sagt, han lär ångra sig.

Hade själv ett jätteöverbett och fick en slags nattandställning med ett stort åbäke man skulle fästa på skallen och sedan i munnen för att dra till överbettet och eftersom jag sov så dåligt med ställningen så struntade jag i den hemskt ofta, och till slut gav tandläkaren upp och sa att "nu är överbettet något bättre, men inte perfekt, fast om du inte skärper dig är det ingen idé att ha tandställningen kvar" och då slutade jag med den Obestämd. Idag funderar jag i vuxen ålder på en tandställning, men det känns ju föga kul det heller Rynkar på näsan

Idag hatar jag överbettet, det ser framför allt asfult ut i profil på kort och så. Min dotter som är 10 har ärvt överbettet och tandläkaren har sagt att tandställning därför är aktuellt och jag skulle gladeligen hosta upp 4000 kr om hon verkligen vägrar tandställning, för det är det värt.

Problemet med tonåringar är ju att de ofta är så kortsiktiga, de vill inte se fula ut nu i tandställning, men tänke rinte på att bettet eller sneda tänder är fulare i längden. Nej, övertala, muta eller hosta upp till en "osynlig" tandställning är mitt råd!

• BBB

Tvinga, muta, skräm...

Nu är det gratis. Sedan blir det skitdyrt. Och man ångrar sig lätt. Bättre och se annorlunda ut ett kort tag nu än resten av livet och kanske få ytterligare problem.

Något fint som väntar när det är klart - en present av något slag?

• Harmagedon

Jag tycker att han är så pass gammal att han faktiskt kan få välja själv. Förklara för och nackdelar, erbjud finare tandställning men låt honom välja själv. Ångrar han sig när han blir äldre är det faktiskt inte för sent. Det blir så klart dyrare och tar antagligen längre tid men det går ju att fixa överbett som vuxen också.

• Dr Mupp

Jag valde bort tandställningen och har aldrig ångrat det. VIsst jag har ett överbett men det är ingen som bryr sig om det.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • soetnoet

Jag har tandställning, är 18. Jag betalade 2000 för vit tandställning i överkäken. Underkäken ser man inte så där spelar det ingen roll. Vägrade också tandställning, men nu ångrar jag mig inte, den försvinner i december!

• anoonymmm
    Indianica skrev 2013-01-26 16:56:24 följande:
    Övertala honom, muta honom, för som sagt, han lär ångra sig.

Hade själv ett jätteöverbett och fick en slags nattandställning med ett stort åbäke man skulle fästa på skallen och sedan i munnen för att dra till överbettet och eftersom jag sov så dåligt med ställningen så struntade jag i den hemskt ofta, och till slut gav tandläkaren upp och sa att "nu är överbettet något bättre, men inte perfekt, fast om du inte skärper dig är det ingen idé att ha tandställningen kvar" och då slutade jag med den Obestämd. Idag funderar jag i vuxen ålder på en tandställning, men det känns ju föga kul det heller Rynkar på näsan

Idag hatar jag överbettet, det ser framför allt asfult ut i profil på kort och så. Min dotter som är 10 har ärvt överbettet och tandläkaren har sagt att tandställning därför är aktuellt och jag skulle gladeligen hosta upp 4000 kr om hon verkligen vägrar tandställning, för det är det värt.

Problemet med tonåringar är ju att de ofta är så kortsiktiga, de vill inte se fula ut nu i tandställning, men tänke rinte på att bettet eller sneda tänder är fulare i längden. Nej, övertala, muta eller hosta upp till en "osynlig" tandställning är mitt råd!
    Tack!  Han har lovat att tänka på att skaffa tandställning om han får vit så nu ska jag ringa tandläkarna på måndag och kolla upp att man kan få det! 
  • anoonymmm
    lillenorr skrev 2013-01-26 18:15:05 följande:
    Hur ser hans tänder ut, spretar dem åt alla möjliga håll???
    Nej det gör dom inte men han har ju ett synligt överbett som jag är ganska säker på att han kommer vilja bli av med senare i livet! 
    Dock säger han att han är stor nog att välja själv, det som gör de hela svårare. 
  • Ebba200

När jag fick tankställning i gymnasiet fick jag en ganska seriös allergisk reaktion mot nicklet (vem trodde att det var så mycket nickel i något som ska sitta i munnen?), då sa dom att en sån tandställning i porslin var det enda som var alternativet men inte ens i mitt fall fick jag en sån. Istället valde man att försöka vänja kroppen vid stålet..
    Detta var i och för sig fem år sedan men jag tror inte det är särskillt lätt, alternativt så får man betala själv och då ska de tydligen vara väldigt dyrt. Dessutom har jag hört att den kan vara svagare vilket kan leda till att det tar mycket längre tid (men detta kanske inte heller stämmer längre?).

Kanske bäst att du hör med tandläkaren först innan du föreslår detta för din son, så han inte ställer in sig på att han kan få en vit och sedan blir än mer besviken om han inte kan få det?

Påminn honom att om han kommer på att han vill göra någonting åt det senare så får han pröjsa allting själv (man har ju inte fri tandvård föralltid).

Är inte överbettet skadligt så tillvida att en tandläkare vill att han ska ha tandställning? Jag hade typ inget val..
    Och att ens ha möjlighet att få det bara för utseendets skull är väldigt ovanligt (såvida tänderna inte står åt alla håll), i alla fall där jag kommer ifrån.

Svar på tråden Sonen vägrar tandställning!