• Neo4ever

Bebis sover 2-3 timmar under kvällen,sen vaken hela natten..nån mer??

Hej,har en son på 8 månader som har jätte konstiga sömnvanor..han sover 2-3 under kvällen..sen e han vaken hela natten framtill morgonen..somnar mellan halv 5 å 6..när hans dygnsrytm började förändras han var 5 månader då han fick ett kruppanfall en natt å var vaken hela natten framtill morgonen..sen dess har det hållt på,,har testat allt,men inget hjälpt ..han bara skriker å grinar när man försöker lägga honom ner,han vill vara vaken å leka å e pigg..ungefär så här ser det ut: somnar vid 8 å vaknar vid halv 10,sen upp å leka..somnar igen runt 12 halv 1 för att sen vakna mellan 1 å halv 2..sen vaknar å vill upp å leka igen..å e sen vaken till halv 6 på morgonen..då e jag så pass över trött att jag inte kan sova,så jag somnar mellan halv 8 å 8..sen vaknar han igen mellan 12 å 13 på eftermiddagen å då kliver jag upp (skit slut) å så håller det på..e det någon mer som har eller har haft det såhär?? finns det några hopp om att det vänder??

• Svar på tråden Bebis sover 2-3 timmar under kvällen,sen vaken hela natten..nån mer??
  • Whitetrash86

min dotter höll på så tills hon började på dagis vid 1år.

Börja med att väcka honom tidigare sista kvälls luren, så att han blir trött tidigare.. se även till att verkligen köra slut på honom så kanske han iaf kan sova något längre innan han vaknar, sen är det bara att fortsätta på det viset tills han sover hela natten.

• tjockobbe

Lägg honom senare, utan tupplur på kvällen??
    Har en kompis vars barn nu är 2. Han fick lägga honom vid 22-23, efter att ha lekt slut på ungen, för att slippa sitta uppe hela natten.

• Neo4ever

Har testat att hålla honom vaken hela kvällen..men då somnar han 1 timme på natten,å sen vaknar han igen å vill va uppe..har testa kvälls promenader å kvälls bad..mycket lek..men som sagt inget har hjälpt..
    ,

• Litet My

Om du förlänger alt skjuter fram sista middagsvilan då?

Runt 8 månander är sömnen överlag som mest strulig med tanke på separationsfasen.

• tundra

Så han sover ett pass på ca 5 h från 7:30 till 13?

Då har han sin dygnsvila på dagen. Att sova hela natten rent medicinskt är 5 timmar.

Det som bevisats hjälper är att gå ut i solljuset på fm. Ta ut honom vid 8-9 i minst 15 min.

Rent biologiskt är barn programmerade att sova från solnedgång till soluppgång. Från 18-06 ung.

Vid 8 mån kan du ha en kortare tupplur på fm och sedan middagsvila runt 12 på 1,5-2 timmar.

Tror ni båda mår bättre av att få lite mer rutiner. Förskjut en kvart åt gången till ni kommer rätt. Lägg 19:45 sen 19:30 etc. Väck på morgonen (7 kanske?) och våldhåll honom vaken 2 h. Låt han sova 30 min till en timme. Gå sedan ut på er kvart och då ska han helst vara vaken. Skippa vagnen i början och håll honom i famnen och peka på spännande saker.

Det är mina tankar iaf.
    Lycka till.

• Neo4ever

Tack för era tips..
    Problemet e ju inte att han inte sover utan som sagt att det e fel tid på dygnet..Inatt saomnade han något tidigare,då somnade han efter 2 å sov nästan hela natten,eller ja det som var kvar av natten..Men då vart det så att jag var vaken till 6 istället,för jag e ju som sagt vann vid det..

Svar på tråden Bebis sover 2-3 timmar under kvällen,sen vaken hela natten..nån mer??