• ks75

Min sjukpenning

Oj en fråga till:) min arbetsgivare betalar inte vid sjukskrivning första 3 mån 10% av lönen , har man rätt att få det från er då? Mvh

• Svar på tråden Min sjukpenning
  • Försäkringskassan

Hej ks 75!

Har du en anställning under minst en månad gäller sjuklöneperiod från din arbetsgivare under de första 14 kalenderdagarna. Därefter är det upp till företaget om de har tecknat något lokalt avtal att betala 10 %. Det finns inget lagstadgat om detta. Du kan kontakta ditt fackförbund om du har mer frågor om detta.

Från och med dag 15 när försäkringskassan tar över sjukskrivningen är sjukpenningen på normalnivå något lägre än 80 %. Multiplicera din sjukpenninggrundande inkomst med 0,80 och dela inkomsten sedan med 365 dagar. Då får du fram vad du får i sjukpenning per dag vid hel ersättning. Den blir då ca 77,6 %. De 10 % utöver detta som du frågar om har vi inte möjlighet att hjälpa dig med.

Hälsningar

Emil, handläggare

• Försäkringskassan

Hej ks75!

Jag vill förtydliga mitt svar med följande:

Från och med dag 15 när försäkringskassan tar över sjukskrivningen är sjukpenningen på normalnivå något lägre än 80 %. Multiplicera din sjukpenninggrundande inkomst med 0,97. Därefter delar du den nya inkomsten med 0,80 och sedan delar du inkomsten med 365 dagar. Då får du fram vad du får i sjukpenning per dag vid hel ersättning. Den blir då ca 77,6 %.

Hälsningar
    Emil, handläggare

• Försäkringskassan

Hej ks75!

Jag vill förtydliga mitt svar igen då det blev en felaktig formulering. Ber om ursäkt för detta!

Från och med dag 15 när Försäkringskassan tar över sjukskrivningen är sjukpenningen på normalnivå något lägre än 80 %. Multiplicera den sjukpenninggrundande inkomsten med 0,97. Därefter multiplicerar du den nya inkomsten med 0,80 och sedan delar du inkomsten med 365 dagar. Då får du fram vad du får i sjukpenning per dag vid hel ersättning. Den blir då ca 77,6 %.
    Det gäller så länge årsinkomsten inte är högre än 333.700 kronor (7,5 gånger prisbasbeloppet).

Hälsningar
    Emil, handläggare

Svar på tråden Min sjukpenning