• Anonym (födelsedagar)

Är det meningen att när någon fyller år så ska resten av familjen göra denne till lags?

Min sambo fyller år idag, men jag tycker inte det är en så rolig dag. 

Min sambo har synen på att när han fyller år så ska man vara honom till lags, även om det är på bekostnad av något man själv ska göra osv. I stort sett i alla fall.

Han kan gå några dagar innan och påpeka att man ska vara snäll för han fyller år snart. Påminna en om att han fyller år den dagen och man får inte glömma det.

Jag har varit sjuk hela veckan men förkylning och det har fortfarande inte gett sig. På morgonen är det värst och jag låter som en kråka, hes och hostig. Så på morgonen håller han på och ställer massa frågor om något, och jag blir lite irriterad eftersom han på morgonen har en tendens till att vilja börja diskutera rätt invecklade saker när jag bara vill ta det lugnt och ha tyst. Så jag låter väl inte alltför glad när jag säger åt honom att jag inte är intresserad och inte vill prata om det, kan inte svaret. 

Direkt kommer det anklagande om att han trodde jag skulle vara snäll osv.

Dröjer inte länge innan han ber mig och köra honom till jobbet, han tar inte bilen själv på grund av parkeringsplatser. Men igår bad han mig redan att hämta honom på jobbet och köra honom någon annan stans. Detta innebär att ska jag köra honom på morgonen, åka hem och vara hemma typ 1 timme, en och en halv kanske, för att sedan åka hämta honom och köra honom dit han ska för att sedan kunna komma hem igen.

Jag har hemma plugg idag och har redan förlorat massor av tid till och plugga då jag vart sjuk. Jag förklarade för honom om jag kör dig både nu och sen så hinner jag ju knappt börja plugga mellan varven. Kom det igen, att jag ska vara snäll. Hade dessutom tänkt fixa hans födelsedagspresent och baka något till honom, men det kunde jag ju inte berätta. 

Hans födelsedag kommer bara med krav känns det som och det blir nästan alltid sura miner från honom för jag inte kan leva upp till kraven. 

• Svar på tråden Är det meningen att när någon fyller år så ska resten av familjen göra denne till lags?
  • Anonym

Finns det verkligen inga parkeringsplatser i närheten av hans jobb och dit han ska?

• Anonym (fru)
    Anonym (födelsedagar) skrev 2013-01-25 08:47:55 följande:
    Min sambo fyller år idag, men jag tycker inte det är en så rolig dag. 

Min sambo har synen på att när han fyller år så ska man vara honom till lags, även om det är på bekostnad av något man själv ska göra osv. I stort sett i alla fall.

Han kan gå några dagar innan och påpeka att man ska vara snäll för han fyller år snart. Påminna en om att han fyller år den dagen och man får inte glömma det.

Jag har varit sjuk hela veckan men förkylning och det har fortfarande inte gett sig. På morgonen är det värst och jag låter som en kråka, hes och hostig. Så på morgonen håller han på och ställer massa frågor om något, och jag blir lite irriterad eftersom han på morgonen har en tendens till att vilja börja diskutera rätt invecklade saker när jag bara vill ta det lugnt och ha tyst. Så jag låter väl inte alltför glad när jag säger åt honom att jag inte är intresserad och inte vill prata om det, kan inte svaret. 

Direkt kommer det anklagande om att han trodde jag skulle vara snäll osv.

Dröjer inte länge innan han ber mig och köra honom till jobbet, han tar inte bilen själv på grund av parkeringsplatser. Men igår bad han mig redan att hämta honom på jobbet och köra honom någon annan stans. Detta innebär att ska jag köra honom på morgonen, åka hem och vara hemma typ 1 timme, en och en halv kanske, för att sedan åka hämta honom och köra honom dit han ska för att sedan kunna komma hem igen.

Jag har hemma plugg idag och har redan förlorat massor av tid till och plugga då jag vart sjuk. Jag förklarade för honom om jag kör dig både nu och sen så hinner jag ju knappt börja plugga mellan varven. Kom det igen, att jag ska vara snäll. Hade dessutom tänkt fixa hans födelsedagspresent och baka något till honom, men det kunde jag ju inte berätta. 

Hans födelsedag kommer bara med krav känns det som och det blir nästan alltid sura miner från honom för jag inte kan leva upp till kraven. 

Hej TS

Tycker det låter som att din sambo är uppfostrad efter den nya modellen (dvs den när man får bestämma mat hemma, vad man ska se på TV och vilka spel man ska spela på födelsedagen) ser det i många barnfamiljer men aldrig stött på det på någon i vuxen ålder. Lite gulligt kan jag kanske tycka men förstår om du tycker det går till överdrift. Livet går ju sin gilla gång även på födelsedagen och i ärlighetens namn hur speciell är en födelsedag när man börjar knapra på de 30??

Lycka till med pluggandet :)       
  • Anonym (födelsedagar)

Ja precis livet stannar ju inte upp bara för att han fyller år. Han blir faktiskt närmare 40 och inte 7 år som man kan tro. 

Han jobb ligger mitt i centrum så visst finns det parkeringsplatser men de kostar pengar, de få platser som inte kostar pengar för man bara stå en halvtimme på. Så lite svårt med parkeringplatserna, 

Han gick till jobbet förut som han brukar göra. Jag hade ju dock lovat honom och köra honom senare dit han skulle, men visste inte när jag skulle hämta honom så skickade ett sms om när det var. Han svarade att jag inte skulle bry mig om det utan han klarar sig. Skrev tillbaka att han skulle sluta fjanta sig och när och vart jag ska hämta honom. 

Han har ännu inte svarat så antagligen sitter han nu och surar på mig på sitt jobb. Så här är det varje år han fyller år. Dagen hinner knappt börja innan han blir sur på mig för att han anser att jag ska tydligen vara honom helt till lags bara för att han fyller år. 

• Anonym

Oj, du får förlåta mig, men det där låter verkligen som det fjantigaste beteendet jag hört på länge.

Gör han likadant när du fyller år? 

• Anonym (födelsedagar)
    Anonym skrev 2013-01-25 09:10:14 följande:
    Oj, du får förlåta mig, men det där låter verkligen som det fjantigaste beteendet jag hört på länge.

Gör han likadant när du fyller år? 
    Ja det är enormt fjantigt, men han har alltid varit ganska barnslig av sig. En del av varför vi är ihop idag, jag gillar att han kan vara barnslig, ibland. Men det finns nackdelar också för han beter sig som en barnrumpa, speciellt när han har förväntningar på hur saker ska vara också blir det inte så.

När jag fyller år så är det inget speciellt. Vanligt firande med grattis och present, kommer faktiskt inte ihåg riktigt. Är i stort sett som en vanlig dag alltså.
  • SupersurasunkSara

Hos oss är det så att den som fyller år får bestämma maten den dagen. Och man är lite extra snäll mot denne, den kan få bestämma tv-program etc. Men ingen skulle få för sig att bete sig som din sambo, han låter som en barnunge.

• Anonym (födelsedagar)

Jaha nu svarade han också får jag reda på att han tog bilen utan att säga något, fast han visste att jag skulle ha den sen. Därför det passade bra att jag körde honom senare. Nu kan jag alltså inte fixa hans present eller något. 

• Anonym
    Anonym (födelsedagar) skrev 2013-01-25 09:41:54 följande:
    Jaha nu svarade han också får jag reda på att han tog bilen utan att säga något, fast han visste att jag skulle ha den sen. Därför det passade bra att jag körde honom senare. Nu kan jag alltså inte fixa hans present eller något. 
    han verkar ju otroligt barnslig!
    sa du att du kunde skjutsa honom senare eftersom du behövde bilen till en sak?

tror ni skulle behöva prata igenom förväntningar på födelsedagar efter detta så han inte blir så besviken så att säga... förklara att man firar den som fyller år på kvällen och att du inte kan släppa dina studier bara sådär för att han önskar och fyller år. 

visst är det skoj när ens sambo kan vara spontan och skojig men detta är som inte kul :S 
  • SupersurasunkSara
    men då får han ingen present då När han undrar varför så säg som det är, du tog bilen.
  • Anonym
    Du vägrade skjutsa honom fast han ska hinna mellan 2 ställen på arbetet idag och så blir du upprörd för att han tog bilen? Du skulle ju plugga och baka så du hade inte tid att skjutsa honom skrev du. Kan du inte ta bussen för att handla present?
  • Anonym

bekräftelsebehov....
    tycker du ska berätta precis hur du upplevde allt det här, förklara att du inte hann fixa present osv...fråga honom om vad han tycker är viktigt här i livet

• Anonym (födelsedagar)
    Anonym skrev 2013-01-25 09:55:53 följande:
    Du vägrade skjutsa honom fast han ska hinna mellan 2 ställen på arbetet idag och så blir du upprörd för att han tog bilen? Du skulle ju plugga och baka så du hade inte tid att skjutsa honom skrev du. Kan du inte ta bussen för att handla present?
    Bussen. Då går det ju åt ännu mer tid åt för pluggandet. Jag vägrade inte skjutsa honom. Hade lovat honom och hämta och köra honom dit han skulle senare. Men det spelar ingen roll. Man tar bara inte bilen så utan att säga något när han vet att jag skulle ha den.

Ringde honom två gånger för att prata, men hans varar inte utan kom sen ett sms att han skulle komma hem vid lunch.  
  • Anonym (födelsedagar)

Men nu känner jag inte för att anstränga mig alls längre. Ska fokusera på pluggandet helt nu men tack för era råd.

• Anonym

Förklara för barnrumpan, om det går, att man inte kan kräva specialbehandling på sin födelsedag. Och att det inte är roligt att ge honom det när han kräver det, eller blir tjurig om han inte får det. Be honom också fundera på om han är beredd att vara din personliga slav på din födelsedag...? För det verkar han ju inte ha varit? Hos oss så uppmärksammas man litet extra på födelsedagen. Flagga vid frukostbordet, behöver inte greja med frukosten själv. Jobbdagen är sedan som vanligt, om det är en sådan dag. På kvällen blir det extra god mat (som man får välja) och någon tårta eller dessert efter, och så får man någon present.

• straw2008

Jag vill, precis som du vara ifred på morgonen. Blir GALEN då min man ska starta djupsnack. MEN det är hans födelsedag EN gång om året, jag skulle gladeligen köra o hämta laga mat hämta barn o städa så dagen känns speciell för honom, du fyller ju oxå år en gång om året ?

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (födelsedagar)

Jaha nu fick jag veta att han hade möte i morse. Hade han sagt det hade jag kört honom i stället för att han direkt börja sura ihop . Hur skulle jag vetat det liksom. Han gnällde om att jag borde kört honom för han vill ju inte gå när det är kallt, stressa till ett möte på hans födelsedag. Men jag visste ju inte om mötet. 

Förklarade för honom att även om han fyller år så stannar inte allas liv upp för det. Att jag tycker han är hemsk barnslig och han hade ju ingen aning om vad jag planerat att fixa idag men att jag nu inte är på humör att anstränga mig längre när han beter sig som en barnrumpa bara för att jag inte ville köra honom till jobbet och sedan komma hem i en timme och sedan köra honom igen. Det skulle ha inneburit att jag inte skulle hunnit med att hinna plugga och fixa inför att fira honom sen när han kom hem. Jag är dessutom fortfarande inte helt friskt, men nejdå allt handlar ju bara om honom på HANS födelsedag. 

• Anonym
    Anonym (födelsedagar) skrev 2013-01-25 10:03:19 följande:
    Bussen. Då går det ju åt ännu mer tid åt för pluggandet. Jag vägrade inte skjutsa honom. Hade lovat honom och hämta och köra honom dit han skulle senare. Men det spelar ingen roll. Man tar bara inte bilen så utan att säga något när han vet att jag skulle ha den.

Ringde honom två gånger för att prata, men hans varar inte utan kom sen ett sms att han skulle komma hem vid lunch.  
    Det kan väl inte ta mer tid än att åka fram och tillbaks flera gånger för att skjutsa honom?

Du skrev dessutom: "för att jag inte ville köra honom till jobbet och sedan komma hem i en timme och sedan köra honom igen. Det skulle ha inneburit att jag inte skulle hunnit med att hinna plugga och fixa inför att fira honom sen när han kom hem. Jag är dessutom fortfarande inte helt friskt, men nejdå allt handlar ju bara om honom på HANS födelsedag. "
Svar på tråden Är det meningen att när någon fyller år så ska resten av familjen göra denne till lags?