• Anonym (jag)

Kan jag dö av detta?

Jag har de senaste månderna inte mått så bra psykiskt. Jag är nog deprimerad och av någon anledning tycks jag straffa mig själv.

Just nu har jag svältperioder. Jag har på 2 månader gått ner nästan 12kg (inte för att det skadar, är överviktig), men jag undrar om det på något sätt kan vara farligt?

Den senaste veckan har jag levt på koffeintabletter, vitamintabletter och vatten, har inte ätit någonting och planerar inte att göra det heller eftersom jag har noll matlust.

Kan mitt beteende ta död på mig? Jag vill inte dö, men jag kan verkligen inte få i mig mat utan att få ångest och må ännu sämre. Känner mig stolt över mig själv när jag inte äter för att jag vet att jag går ner i vikt då.

tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan jag dö av detta?
  • Anonym

Ja, det är klart att det är farligt och ja, du kan dö om det vill sig illa. 

• Anonym (på)

Svar p0å din fråga är ja.Kontakta sjukvården för hjälp

• Anonym (jag)
    Anonym skrev 2013-01-25 10:18:13 följande:
    Ja, det är klart att det är farligt och ja, du kan dö om det vill sig illa. 
    på vilket sätt är det farligt? För jag får ju i mig både vitaminer och vätska?
  • Anonym

Vad jag tror händer, är att dina inre organ börjar ta rejält med stryk av att inte få någon näring, gå på tomgång så att säga... Kroppen bryter ner fett som du har, men eftersom kroppen behöver mycket energi bryter den fett litet varstans... T.ex. i dina inre organ. I hjärnan... Det är absolut inte nyttigt att inte äta mat - sök hjälp hos sjukvården direkt!

• fortsätt paddla

Dessutom ställer kroppen in sig på svält. Du kommer att drastiskt gå upp när du börjar äta igen. För du har väl inte planerat att svälta dig resten av livet?
    Sök vård om det behövs och gå ner på ett sunt sätt.

• sextiotalist

Inte på kort sikt, men på lång sikt. Du svälter din kropp och man kan dö av svält

• Anonym (jag)
    fortsätt paddla skrev 2013-01-25 10:23:20 följande:
    Dessutom ställer kroppen in sig på svält. Du kommer att drastiskt gå upp när du börjar äta igen. För du har väl inte planerat att svälta dig resten av livet?
    Sök vård om det behövs och gå ner på ett sunt sätt.
    När jag väl äter så går jag inte upp i vikt som du säger utan jag står helt stilla, åt mat i två veckor runt jul (mycket mat) och gick varken ner eller upp i vikt.
  • Anonym (jag)
    sextiotalist skrev 2013-01-25 10:25:10 följande:
    Inte på kort sikt, men på lång sikt. Du svälter din kropp och man kan dö av svält
    Även fast jag har cirka 15 kilos övervikt kvar?
  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2013-01-25 10:25:43 följande:
    Även fast jag har cirka 15 kilos övervikt kvar?
    Du stressar dina inre organ. Som jag skrev att man dör inte på kort sikt, utan på lång sikt.
  • Anonym (jag)

Grejen är att jag verkligen inte vill gå till sjukvården och söka hjälp. För dom kommer bara ge mig antidepresiva och skicka hem mig. Tror också dom hade skrattat åt mig om jag kom dit och sa att jag troligtvis lider av anorexi när jag har så mycket övervikt :(

Svar på tråden Kan jag dö av detta?