• blåklint65

Alternativ behandling bebiseksem

Hej har en son på 4,5 månad. Han är känslig mot komjölk och jag har uteslutit det ut min kost sen han var 3 veckor och fick akupunktur mot kolik. Vid pricktest visade det inget mot mjölk och ägg dock. Men jag äter inte ägg heller. Jag kan nog inte utesluta nåt mer ur kosten för då lär det inte bli nåt kvar. Vi använder Skonas parfymfria eller neutral tvättmedel och sköljer en extra gång. Nu håller han på att utveckla eksem över hela kroppen. Det började med skorv och irritation i hårbotten. Jag undrar om det finns fler därute som inte vill använda salvor med mineralolja i? Blåklint

• Svar på tråden Alternativ behandling bebiseksem
  • Mandelskorpan

Äter du soja, sojasläktingar, baljväxter? Är ju rätt lätt att utesluta. Vet inte så mkt om salvor, vi fick miniderm & mildison utskrivet. Har dock inte använt dem knappt för sonens eksem berodde på mjölk&soja.

Hoppas någon annan kan svara bättre på salvor. 

• Juni

Jag använder weledas baby face cream och weledas babylotion och urtekrams babylotion, och vegetabiliska oljor och fetter som jag köper på nätet på olika webshoppar tex naturkosmetikkompaniet. Kolla deras avd för vegetabiliska oljor och för fetter o vaxer

• blåklint65

Hej igen. Jag äter inte sojaprodukter heller. Börjar fundera på att byta tvättmedel. Använder skona parfymfritt och neutral, ej sköljmedel. Har kollat runt lite på ecosidor o det finns mycket att välja på. Får väl börja att prova oss fram. Har någon tips på något som inte är för dyrt? Vi använder oxå weledas produkter o de funkar rätt bra. Provar just nu kokosfett och det är jättebra på huvudet mot skorven. Men han kliar sig på på huvudet på nätterna vad vi än använder. Har väl blivit en vana kanske. Håller på att bli smått tokiga. Har strumpor på händerna. Tack för tipsen fler mottages tacksamt!!

• Hera78

Har ni husdjur? Vår dotter visade allergi mot katt på blodprov då hon var 4 månader trots att alla läkare sa att det sällan visade sig före två års ålder.

Pricktest visar sällan något, ett par vänner till oss har en dotter som varit TOKALLERGISK mot mjölk, gluten, ägg, citrus, röda frukter/grönsaker och fisk. Trots allt detta har hon aldrig visat positivt på pricktest. Hon har nu bara mjölken kvar och de håller på att testa om den också växt bort.

• Tangent

Finns underkläder i speciellt siden från företaget Dermasilk. De är dyra. Min son hade eksem i armvecket och i konbination med mild kortisonsalva hjälpte att detta. Bara mild kortisonsalva hjälpte inte.

• blåklint65

Hej

Ja vi har katt! Men gode gud...hoppas det inte är det! Ja vi får helt enkelt kolla. Hittade förresten en fetare salva hos Weleda, body creme. Känns helt ok.

Har funderat på derma silk! Kan man få det billigare genom recept? Verkar fungera jättebra!

Tror oxå att pricktetesten som visade negativt mot mjölk o ägg inte var riktigt tillförlitlig. Vi kör på utan ett bra tag till

Tack för alla svar! 

• Hera78

Testa mot katt! Och även om det visar negativt (vilket det alltså ofta gör) så fundera på om ni kan lämna bort katten någon månad och se om han blir bättre.

När vår dotter visade på blodprovet hade vi inte så mycket val, vi kunde inte ha katten. Vi storstädade som aldrig förr eftersom allergenerna är så svåra att bli av med men hon blev ganska snabbt mycket bättre och idag får hon bara i knävecken men lite Mildison botar det på 2 dagar. Hon är idag 7,5 månad. Lycka till!

• Hera78

Kan tillägga att allergiläkaren och alla andra läkare vi träffade först sa både mjölk och ägg så jag slutade med det ett tag utan resultat vilket inte är så konstigt eftersom det berodde på katten och inte mjölk eller ägg. Nu ammar jag inte längre men hon reagerar inte på varesig mjölk eller ägg.

• SockerStinn

Min tjej reagerade allergiskt mot weledas kräm (minns inte vilken av dem), och har hört samma från flera. Testa att byt kräm under ett par veckor och se om det blir bättre.

• blåklint65

Hej det var det ju ett tag sen men om någon läser iaf så använder vi nu A Derma lotion till vår lille kille. Konstigt att det blev så men jag hittade den på nätet o där stod endast de aktiva ingredienserna, vilket jag missade. Trodde de inte innehöll mineraloljor men det visade sig sen när jag beställt hem o kollade innehållet på flaskan. Men men motståndare som jag är mot mineraloljor så testade vi och tyvärr har inget annat vi provat funkat så bra som denna. Men den innehåller mycket av de saker jag letade efter. Så vi kör på o kanske byter vi när flaskan är slut. Har inte testat jojobaolja än. Rapsolja blev han jätteröd o svidig av. Hej

• RasSam

Jojobaolja och rent sheasmör gör underverk för eksemhud! Fick en massa krämer på recept som var fullkomligt proppade med skit, aldrig mer Apoteket när det gäller hudproblem!

Svar på tråden Alternativ behandling bebiseksem