• Anonym (Kaffedraken)

    3 månaders sover 9 timmar per dygn!

    Hej flicka är tre månader, och hon har ingen röd tråd med vilka tider hon äter,
    ibland varannan timme ibland va fjärde och ingen dag är sig en annan lik.
    Men det stora problemet tycker jag är sömnen, hon brukar somna vid midnatt och under natten väcker jag henne ca va 3e timme så att hon får äta. (hon får bara ersättning) och sen brukar hon vakna vid kl 10 jättepigg och glad.
    Under dagen stimulerar jag och myser med henne, och försöker få henne att ta små tupplurer men det vill hon inte. Hon kan somna till i max 10 minuter kanske tre ggr per dag.
     
    Så sammanlagt sover hon kanske 9 timmar per dygn, det tar ju ett tag och mata henne på natten. Men under dagarna är hon alltid  pigg och vissa dagar kan hon va lite gnällig på kvällarna, kanske för att hon är övertrött.
    Är detta farligt? Ska jag försöka ännu mer att försöka få henne ta en tupplur på dagarna? Vilket jag försöker men det känns lite hopplöst när hon är klarvaken.

    Och sen hade jag en liten fråga till, min flicka har torsk i munnen och har sedan en vecka tillbaks gett henne vichy-vatten, på tops, papper och eftersom hon hade längre bak i tungan så har hon också tagit klunkar. Men hon är förkyld så jag tror att det kanske är därför som det inte har försvunnit.
    Jag låter henne inte dricka vichyn längre eftersom jag kom på att det är salt i det, kan det ha varit farligt för hennes njurar att dricka det? Hon kanske har druckit ca 2 dl sammanlagt, hon tyckte ju det va gott.

    Tack i förhand! 

  • Svar på tråden 3 månaders sover 9 timmar per dygn!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Jag vet att det är jättejobbigt när bebisar inte sover så många timmar per dygn för dom blir ofta övertrötta och det blir liksom en ond cirkel. Det är bra att försöka ha rutiner kring sömnen nu när hon är tre månader och bestämma att du försöker få henne att komma till ro vid kanske tre gånger under dagen. Många bebisar somnar fint i vagnen i alla fall, även om det kan vara jobbigt för då måste man själv ut och gå och hinner inte med så mycket annat...

    Jag tycker att du ska ta kontakt med din BVC-sköterska så du får prata om sömnen och nattmålen, där jag tänker att man oftast inte behöver väcka en tre månaders bebis på natten för att äta. Vad det gäller torsken så tycker jag att hon ska göra en bedömning av den och se om din bebis behöver annan behandling.

    Lycka till! / Eva 

Svar på tråden 3 månaders sover 9 timmar per dygn!