Från hel till delamning
Hej.
Pga mitt låga blodtryck så ska jag nu gå från helamning till delamning och behöver råd hur detta ska gå till utan att få ont. Jag har tänkt att ersätta två mål med flaskan. Min bebis tar flaskan så det är inte alls där problemet ligger. Problemet är att jag har massa mjölk och får därför ont ganska lätt. Nu har jag pumpat ganska mycket men målet är ju att kroppen ska vänja sig vid att inte amma lika mycket så det kan jag ju inte fortsätta med för evigt. Ni med erfarenhet, hur har ni gjort?
Hur får jag övergången från hel till delamning att gå så smidigt som möjligt?
Vilka mål är lättast att ersätta med flaskan? Jag vill iallafall amma på nätterna och första morgonmålet.
Ska jag fortsätta att amma från ett bröst eller ska jag börja amma från båda för att minska produktionen? Ska jag kanske bara pumpa och inte amma alls dagtid en period för att minska produktionen?
Som det är nu så ammar jag ganska lite på kvällarna och när jag går och lägger mig känns inte brösten så jättefulla men sen vaknar jag ca 4 timmar senare och har jätteont och måste gå ner och pumpa. Vilket känns jobbigt.
Detta blev ganska långt men hoppas att någon kan komma med råd. Jag behöver inga kommentarer om att flaskan kan förstöra amningen för att om hon börjar föredra flaskan framför bröstet känns det okej för mig. Då får jag väl pumpa mer för att hon ska få bröstmjölken.