• BubbleOfBlue

Hur byter jag ip nummer?

Jag undrar hur man byter ip nummer enkelt? Jag hade ett program(?) installerat i datorn för länge sedan som kunde uppdatera till ett nytt ip nummer, minns inte alls vad, nån som vet vad det kan ha vart? Eller hur jag annars kan göra för att få ett nytt ip?

• Svar på tråden Hur byter jag ip nummer?
  • Nicke

Det beror på din operatör och vilken typ av uppkoppling du har. Om du har ett modem så stänger du av det och låter det vara avstängt i minst en halvtimme. Ibland så får du tillbaka samma IP-adress.

• BubbleOfBlue

ok, du vet inget som det dör programmet vad det nu var jag hade som bara fixade nytt ip på nån sekund i datorn?

• Kaupa Jaur

Sluta göra olagligheter på nätet. Hur du än tror att du döljer så kan polisen ta reda på precis allt du har gjort och på vilka sidor.

Men för att svara på din fråga, det enklast är att skaffa en internetsticka som du får när du köper abonnemang hos valfri operatör. Jag har Telia och det funkar bra. Stickan får ett nytt IP varje gång du sticker in den i datorn, så du behöver bara byta en gång.  Du är så anonym man kan bli och din geografiska position avslöjas inte.

Det finns också vissa program man kan ladda ner som funkar bra, nackdelen med dem är att de tar mycket plats och att det verkar lite misstänkt att ladda ner ett sånt program...

• Nicke

Nej, det skulle vara om man använde någon sorts anonymitetstjänst i så fall men att bara byta IP hur som helst funkar inte. Din operatör lånar ut en ip-adress tillfälligt till din router eller dator och sedan blir den låst så länge utrustningen förnyar lånet. 20 minuter är vanligt. Det är därför du behöver stänga av utrustningen så att lånet går ut. Då delas din adress ut till en ny kund (eller så blir den bara ledig och då kan man få den igen trots att lånet har gått ut).

• Nicke

Mobilt bredband brukar ge ny IP vid varje uppkoppling. Kopplar man ifrån och ansluter direkt efter igen så får man ny ip. Operatören kan fortfarande se vilka adresser du har använt och under vilka tider så man kan inte gömma sig genom att göra så. Däremot så kan man ta sig in på forum och annat där man har blivit ip-spärrad förstås.

• BubbleOfBlue

Kaupa jaur - Haha polisen är nog inte det minsta intresserad av vad jag gör på nätet om de ine tycker om att se hur jävla mycket jag stalkar visa bloggar med att läsa dem eller nått likande.
    Sticka det lät mysko däremot, inte hört talas om.
    Kommer bara inte på vad det var jag hade innan som fixade nytt ip så lätt?

Niklas 2k - Anonymitetstjänster är sådan som kostar pengar väll för att vara helt superanonym? Eller finns det i gratisvarianter? Iofs irriterar jag mig av att det står vilket hyresbolag jag bor med, det skulle jag vilja ha bort, känns faktiskt för privat egentligen.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vill du bara "byta" ip-adress så är det enkelt, finns både tjänster online för enstaka sidor eller TOR för lite mer avancerat surfande (= allt/mycket surfande).

Allt gratis. En anonymitetstjänst är en betalmöjlighet, kostar inte så mycket. Men allt kommer med en kostnad i form av segare uppkoppling, marginellt i vissa fall och förödande i andra fall.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Zayco

Det finns ett program att ladda ner från tankafetast som gör att man byter ipnummer varannan minut eller så.. Minns ej

• Lian Kesko

Vad sitter du på för uppkoppling idag?

* adsl/vdsl?
    * kabel (comhem)?
    * fiber?
    * fiber-lan?
    * mobilt?

?? 

• Nicke
    BubbleOfBlue skrev 2013-01-25 16:03:44 följande:
    Kaupa jaur - Haha polisen är nog inte det minsta intresserad av vad jag gör på nätet om de ine tycker om att se hur jävla mycket jag stalkar visa bloggar med att läsa dem eller nått likande.
    Sticka det lät mysko däremot, inte hört talas om.
    Kommer bara inte på vad det var jag hade innan som fixade nytt ip så lätt?

Niklas 2k - Anonymitetstjänster är sådan som kostar pengar väll för att vara helt superanonym? Eller finns det i gratisvarianter? Iofs irriterar jag mig av att det står vilket hyresbolag jag bor med, det skulle jag vilja ha bort, känns faktiskt för privat egentligen.
    TOR är gratis.
    Vill du besöka enstaka sidor så kan du köra med någon webproxy. Bara att Googla. 
Svar på tråden Hur byter jag ip nummer?