• Anonym

Tampong första gången

Hej utomlands, i paradiset, mensen kom, har aldrig använt tampong, har provat men fått panik! Måste den långt in eller räcker det precis innanför, tycker det känns obehagligt och tycker det känns som när man ska dra ut den så ska snöret lossna! nu har fört in precis innanför och det känns så obehagligt! Nu tjatar barnen, mamma vi vill gå till poolen

• Svar på tråden Tampong första gången
  • politikern

Du ska föra in den rätt långt, typ så långt in du kommer om du "puttar" in den med ditt pekfinger. Då känns den inte. Den känns bara om den är för långt ut.

• Anonym

Den måste längre in... så långt in som du når, du ska inte känna den alls.
    Snöret komma inte lossna när du drar ut tampongen även om det ibland känns så om tampongen är lite torr när man ska byta.

Det finns inte tampax att köpa på plats? De kommer med en införingshylsa som är lätta att använda om man är ovan.

• roffe

Hej! Tråkig sits för dig! Tampongen ska in så långt att den inte känns längre. Sitter den precis innanför kan det läcka, den ska upp i gången liksom :)

Du kan ta vaselin eller matolja på toppen av tampongen  så är det lättare att sätta in den :) Hoppas det går bra och att du kan njuta av paradiset ändå :)

• Anonym

Det känns obehagligt om den sitter just innaför öppningen, tryck upp den så långt det går så känns den inte mer.
    (Och snöret går inte av, drar man ut den innan den blivit ordentligt fuktig får man ta i lite och det känns inte heller så trevligt) 

• Anonym

Den måste längre in... så långt in som du når, du ska inte känna den alls.
    Snöret komma inte lossna när du drar ut tampongen även om det ibland känns så om tampongen är lite torr när man ska byta.

Det finns inte tampax att köpa på plats? De kommer med en införingshylsa som är lätta att använda om man är ovan.

• Anonym
    Åhhh tack alla för svar men usch vill inte putta in dem mer hjälp! Köpte tampax här med införiingshylsa med jag tog ur tampongen ur den, vet inte hur man använder dem skakad gå in på toa och putta in den mer
  • Anonym

låt tampongen sitta kvar i hylsan och för in hela hylsan en liten bit, det behöver inte vara långt och sen trycker du in bottendelen av hylsan så långt det går och drar sedan ut hylsan. Tampongen sitter då på plats.

Det är inte svårt, prova.

• Majken03

Jag har Alltid vaselin på tampongerna. Var oxå livrädd i början men efter ett tag vande jag mig, men den ska längre upp!!

• Anonym (tampongen)

Förstår känslan du har, men den är helt irrationell. Snöret lossnar inte, jag använder nästan bara tampong och har gjort så i 25 år, snöret har aldrig någonsin lossnat.

Och även om det skulle lossna vore det ingen panik, bara in med ett finger i slidan och börja gräva. Så stora tingestar försvinner inte in i kroppen.

• Anonym

Tack för alla svar snälla ni! Jag provande inte igen och som tur avtog menstruationen mot eftermiddag/kvällen! Nu kan jag bada

Svar på tråden Tampong första gången