Det är så jobbigt :/
Har en son på 2 år och snart 5 månader. En specialpedagog har tittat på honom genom förskolan, och igår hade vi vårt första samtal. Jag misstänker starkt att han har autism, vet dock inte i vilken grad. Har läst mycket om autism och konstaterat att mycket stämmer in på hans beteende.. jag vet att även specialpedagogen å förskollärarna misstänker det, även om de inte sagt det rakt ut till mig.
Min son är tystlåten och sen med språket. Han pratar ibland två-tre ordsmeningar här hemma, men på förskolan pratar han bara ord och det är när han kikar i böcker. Han har svårt för att svara ja eller nej om man frågar han om något. Förut en period sa han nej en del men det har han slutat med.. skakar mest på huvudet numera. Förskolan upplever att han lever lite i sin egen bubbla, är svår att nå och få kontakt med. Lystrar inte till namnet så ofta, speciellt inte om han är väldigt koncentrerad på det han håller på med. Däremot lyssnar han ibland om man ropar namnet på ett favoritbarnprogram t ex. Tittar inte andra alltför mycket i ögonen.. gör det ibland med mig men inte alls så ofta som många andra barn. När han vill något så tar han mig gärna i handen och visar det han vill.. peka brukar han göra. Leker gärna ensam på förskolan, är nöjd med det och söker ingen kontakt med andra barn. Är vi och hälsar på vänner med barn så kan han också gärna leka ensam men blir det jaga och buslekar så kan han leka med barnen. Han har börjat snurra runt mycket och det tycker specialpedagogen är något som vi ska försöka avstyra, de anser att han mest gör det när det är större barngrupper.. som att han blir rastlös och orolig. Är det däremot mindre grupper finner han ro på ett annat sätt. Är fortfarande full fart på han och han vill gärna busa och hoppa i sängen osv, men då mina föräldrar haft honom så tycker de att han är lugnare nu än han var förr. Ligger gärna på golvet och leker med bilarna, något han inte gjorde förr.. Förskolan och specialpedagogen vill att jag gör en syn och hörselkontroll på han, ska göra det men jag tror definitivt inte att det är något problem där. Ska även börja arbeta mycket med bilder och så småningom tecken, på förskolan. För att försöka utveckla språket..
Tycker det här är fruktansvärt jobbigt! Mår riktigt dåligt.. Älskar han så mycket och jag älskar han ju inte mindre för hans eventuella funktionshinder, men det är ju inget en förälder önskar.. Hur hanterar jag det här? Tar gärna emot tips från andra med barn med funktionshinder, hur ni reagerat och hanterat det? Har i princip ingen att prata med det här om då jag inte orkat, är så jobbigt att gå och bära alla känslor inom sig! :/