• Anonym

Besiktning av hyresrätt, någon insatt?

Visste inte riktigt var jag skulle posta tråden, blev kanske fel..

Vi har bott sex år i samma lägenhet, nu har vi äntligen fått möjlighet att byta till större inom samma hyresvärd.

Problemet är att den gamla lägenheten vart besiktigad igår, och idag ringde hyresvärden.
    Visst, en del borrhål etc var jag beredd att få betala för, men detta:

Två små hack i badkaret= nytt badkar 6000 kr!!

Vi köpte en tvättmaskin av förra hyresgästen, och den var tydligen felaktigt installerad, med skador som följd: drygt 2000 kr.

Ett klistermärke på väggen: 500 kr

Ett skåp som ej var orginal: 800 kr   (Förra hyresgästen hade fixat det, och jag var naiv nog att köpa det skåpet av henne)

Plus en massa andra smågrejer.

Jag blev helt ställd, är detta verkligen rimligt att jag ska tvingas betala över 10 000 kr till dem, som slutsumman blev?

Är det någon som verkligen vet hur detta funkar?  

• Svar på tråden Besiktning av hyresrätt, någon insatt?
  • Anonym (protokoll)

Vad står det i protokollet från den besiktning som gjordes innan du flyttade in?
    Hur kommer det sig att den felinstallerade tvättmaskinen och skåpet som inte var i original upptäcktes vid den besiktningen? 

• Anonym

Jag har inte sett det protokollet.
    Antar att de inte drog ut och kollade bakom tvättmaskinen då. Därav det inte upptäcktes.
    Skåpet köpte jag ju av förra hyresgästen, så det antogs väl att jag godkände det då..

• Ojsan

Det låter inte som en seriös hyresvärd, har du fått använt något av rep.fonden? Annars borde den täcka kostnaderna.

• Anonym
    Ojsan skrev 2013-01-25 18:10:05 följande:
    Det låter inte som en seriös hyresvärd, har du fått använt något av rep.fonden? Annars borde den täcka kostnaderna.
    Grejen är ju att det är stans kommunala och seriösaste värd, detta!

Ja, jag har bytt golv i ett av sovrummen och fått ommålat i hallen av underhållsfonden.
    Fonden täcker med största sannolikhet inte sådana fel som framkom vid besiktningen dessvärre.
  • Ojsan
    Anonym skrev 2013-01-25 18:12:53 följande:

Ja, jag har bytt golv i ett av sovrummen och fått ommålat i hallen av underhållsfonden.

Fonden täcker med största sannolikhet inte sådana fel som framkom vid besiktningen dessvärre.

Mitt tips är att be hyresvärden skicka en pappersfaktura där det inkluderas vad betalningen avser. Gå sedan och rådfråga en jurist vad som gäller. Jag råkade ut för liknande situation med min förra hyresvärd, men han vägrade skicka faktura, så jag tolkade det som att han krävde mig felaktigt på pengar.
  • Ojsan
    Anonym skrev 2013-01-25 18:12:53 följande:

Mitt tips är att be hyresvärden skicka en pappersfaktura där det inkluderas vad betalningen avser. Gå sedan och rådfråga en jurist vad som gäller. Jag råkade ut för liknande situation med min förra hyresvärd, men han vägrade skicka faktura, så jag tolkade det som att han krävde mig felaktigt på pengar.
  • Ojsan

Sorry menade inte att posta 2 gånger

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-25 18:03:03 följande:
    Visste inte riktigt var jag skulle posta tråden, blev kanske fel..

Vi har bott sex år i samma lägenhet, nu har vi äntligen fått möjlighet att byta till större inom samma hyresvärd.

Problemet är att den gamla lägenheten vart besiktigad igår, och idag ringde hyresvärden.
    Visst, en del borrhål etc var jag beredd att få betala för, men detta:

Två små hack i badkaret= nytt badkar 6000 kr!!

Vi köpte en tvättmaskin av förra hyresgästen, och den var tydligen felaktigt installerad, med skador som följd: drygt 2000 kr.

Ett klistermärke på väggen: 500 kr

Ett skåp som ej var orginal: 800 kr   (Förra hyresgästen hade fixat det, och jag var naiv nog att köpa det skåpet av henne)

Plus en massa andra smågrejer.

Jag blev helt ställd, är detta verkligen rimligt att jag ska tvingas betala över 10 000 kr till dem, som slutsumman blev?

Är det någon som verkligen vet hur detta funkar?  

Det kan du tacka hyresgästföreningen för, dom släppte alla kraven ang renoveringar. För att 1 år kunna stolltsera med att hyran inte höjdes med någon procent , så att dom kunde skicka ut lite information hur duktiga dom är. Men iaf försök att åtgärda vissa fel själv med fackmannamässig hjälp, då dom ofta försköker få ut mera än vad det kostar.
  • Anonym

Jag tycker du ska bestrida detta. Du ska också be att få se protokollet från förre hyresgästen. Låter nästan som de försöker ta betalt för samma sak 2 ggr.

Ring hyresgästföreningen också och prata med dem och hör vad de säger, men rent spontant så låter det lite oseriöst. Om dessa saker fanns i lägenheten när du flyttade in, så är det inte du som ska betala. Det är därför man har besiktningar.

• Ripper500

Be om tidigare besiktningsprotokoll.

Säg att du själv köper ett badkar.
    Du kan garanterat få 6ggr billigare.

Spackla borrhålen. Det ska vara godkänt.

Ifrågasätt felaktig montering av tvättnaskin.
    Vad är felaktigt och hur skapar det kostnad på 500 kr.

Svar på tråden Besiktning av hyresrätt, någon insatt?