• hejorolig

    Cancerknölar?

    Hej, jag är så galet orolig just nu, och hoppas att jag kanske kan få lite hjälp här som kan lugna mig.

    Jag har upptäckt två stycken knölar på ryggen, kanske en 5-10 cm under revbenen. De sitter på vardera sida av ryggraden, liksom inbäddade i musklerna och är ungefär 3 cm i diameter. I vanliga fall skulle jag avfärda dem som muskelknutor, men dessa är verkligen stenhårda (de flyttar sig ingenting när jag trycker på dem) och gör inte ont på samma sätt. Kan tillägga att jag är 21 år, fyller 22 i år.

    Jag ska naturligtvis vända mig till min vårdcentral nästa vecka, men jag orkar inte riktigt vänta. Är nämligen livrädd för cancer och känner ångesten komma krypandes.

  • Svar på tråden Cancerknölar?
  • hejorolig

    Knölarna är lika stora, fungerar det verkligen så med cancer? Ja, jag nojar sönder mig just nu.

  • Primmeling

    Gud vilken svår fråga. Men rent generellt har man massor med knölar särskilt på ryggen... Brukar också bli orolig över dom. Be nån annan känna på dom och fråga om den tror det är del av ryggen eller nåt annat?

  • hejorolig

    Jag bad min pojkvän att känna på dem för några dagar sedan, och han trodde att det bara var hårda muskelknutor. Men jag vet inte om han verkligen trodde det, eller om han inte ville oroa mig.

    Efter att ha känt igenom min kropp lite mer, upptäckte jag precis likadana i nacken precis under skallbenet, mindre och också på båda sidor. Kan det vara muskelfästen som blivit inflammerade? Eller vad?

  • Primmeling

    Kroppen är knölig... Varför skulle du vara full av inflammerade muskelfästen?
    Brukar du oroa dig? Är du frisk i övrigt?

  • hejorolig

    Jag brukar väl inte direkt oroa mig, har kollat någon knöl i brösten någon gång (som inte var någon fara), men de var verkligen inte såhär hårda... 

    Jag är frisk i övrigt, men de två senaste veckorna har jag varit väldigt trött och känt mig sliten. Har haft blödningar vid sex (ska självklart också kollas upp nästa vecka) och inte kunnat sova (kan ju vara för att jag är ganska nojig just nu iom knölarna).  

    Var hos läkaren efter nyår (för en uppföljning på en läskig magbakterie som jag fick utomlands i somras), då tog de HB och avföringsprov som inte visade någon blödning (eller andra konstigheter). Mitt blodtryck och syreupptagning i blodet är normalt också.

    Men räcker det, man kan väl vara sjuk ändå?

  • Primmeling

    Förstår att du är orolig men jag tror att spridda knölar över kroppen borde vara ett slutstadie där du är sängliggande med mirfin. Så jag tror att det är mindre risk att det är cancer med tanke på att du har flera knölar

  • Anonym1235688

    Hej, fick du svar på vad detta var? (8 år senare) snälla svara om du ser detta

Svar på tråden Cancerknölar?