• Anonym (...)

Ångest på kvällarna. Hur lindra?

Har GAD och haft stora problem med ångest. Tack vare KBT och medicinering med antidepressiva mår jag nu mycket bättre och har en normalt fungerande tillvaro.

Det är just på kvällarna som ångesten blir så påtaglig och jag får svårt att koppla av och varva ner efter dagen. Som värst är det när jag ska gå och lägga mig. Hjärtat slår jättehårt och snabbt, har en tyngd över bröstet och känner mig andfådd och orolig. Detta gör så att jag inte kan somna trots att jag är jättetrött.

Jag har fått lugnande att ta vid behov men då vi har en dotter på ett år som vi samsover med så går ju inte det. Att sluta samsova är inte en möjlighet. Finns det nåt annat sätt att dämpa ångesten på utan mediciner?

• Svar på tråden Ångest på kvällarna. Hur lindra?
  • Eve cool

Men någonstans vet du kanske om, vad som utlöser ångesten just på kvällarna? Eller?

• Anonym

Avslappningsband. Min favorit är Yoga Nidra.

• Eve cool

Kbt går väl it på att bli medveten om vad som utlöser ångest å att man då bänder d negativa till ofarligt

• Anonym (...)
    Eve cool skrev 2013-01-25 22:05:27 följande:
    Men någonstans vet du kanske om, vad som utlöser ångesten just på kvällarna? Eller?
    Nä, tyvärr vet jag inte det. Är inget speciellt jag har ångest över heller. Vet inte varför det kommer just på kvällarnaRynkar på näsan
  • ninaflower

avslappningsmusik ? Avslappningsövningar? 

Jag brukar köra det, lyssnar på telefonen innan läggdags 

• Eve cool

D e ju jättesvårt att tänka sig va d kan bero på men du äter antidepressivt å en biverkning kan vara just ångest.

• Anonym (...)
    Eve cool skrev 2013-01-25 22:11:00 följande:
    Är d varje varje kväll?
    Ja, efter åtta brukar det börja. Intensiteten är inte konstant utan varierar men när jag lägger mig blir det värre.
  • Eve cool

Ja tänker bara så här att om du skulle vetat vad som utlöser det just på kvällarna så hade du haft möjligheten att genom kbt eliminera kopplingen med känslan eftersom som man vet att ångest är en kroppslig reaktion av något Jag vill berömma dig att du ändå känner att vardagen känns bra.

• Eve cool

Ja ok. Ne då kanske d krävs att som du fått tips av annan här att lyssna på avslappnings musik. Tänk på något vackert och som känns i bröstet.

• Anonym (...)

Eve cool: tusen tack för dina råd och ditt engagemang! Om fler vore som du skulle nog världen vara lite trevligare {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (hej)

har inga råd men ville bara säga att jag också har kvällsångest och inte vet riktigt varför. har även barn och då är det inte så lätt att ta lugnande eller sömntabletter. hoppas det blir bättre för dig snart.

• Anonym (...)
    Anonym (hej) skrev 2013-01-25 22:48:50 följande:
    har inga råd men ville bara säga att jag också har kvällsångest och inte vet riktigt varför. har även barn och då är det inte så lätt att ta lugnande eller sömntabletter. hoppas det blir bättre för dig snart.
    Tack snälla du!
  • Anonym

Kan det vara så att din kvällsångest kommer av att du just känner oro för vad som komma skall, de här automatiska tankarna "Snart kommer säkert ångesten!, Tänk om jag inte kan somna ikväll heller?!", osv? Så har det varit för mig iaf, oron för att ångesten ska komma triggar igång den. För mig har det blivit bättre med just kvällsångesten, kanske för att jag haft en ok natt, då kan jag nästa kväll istället tänka "i natt sov jag ju bra, det behöver alltså inte nödvändigtvis bli en dålig natt nu heller".

Det är svårt med de automatiska tankarna tycker jag, många gånger kommer känslorna och den fysiska reaktionen nästan före tankarna, eller så är tankarna så snabba så man inte lägger märke till att man tänker dem.

För mig är mornarna istället värst, så fort jag vaknar så kommer ångesten "Åh nej, jag mår fortfarande inte bra!", "Hur ska den här dagen bli?", osv. Jag ska börja äta Sertralin imorgon, är jättenervös...

Jag har tagit Sobril ett par gånger på natten eller tidigt på morgonen när jag inte kunnat somna om. Vi har en sexåring som kommer till oss varje natt, men det har inte varit några problem. Däremot så är jag ju trött och seg fram till 12-tiden dagen efter. Jag är dock sjukskriven så det är ingen annan än jag som blir lidande.

Tips på appar till mobilen: Pausa Mindfulness och Somna från samma tillverkare.

Svar på tråden Ångest på kvällarna. Hur lindra?