• Anonym

otrevligt umgänge...

Hej

Mitt umgänge med mitt barn är inte alls skoj, ångestladdat kan man säga...
    Mamman till barnet har bestämt att jag bara får träffa barnet hemma hos hennes mamma (barnets mormor)
    Där får jag utstå en heldel psykningar, nu börjar det tära rätt hårt på mig

Jag undrar om något här vet om jag kan få rätt till hjälp från familjerätten att få med mig någon därifrån som kan vara med på mina umgängen ?

• Svar på tråden otrevligt umgänge...
  • Anonym

Varför är det hon som bestämmer vart umgänget ska vara? Har ni genensam vårdnad eller har mamman enskild? Hur gammalt är barnet? Har du någonsin bott ihop med barnet? Hur ofta har ditt barn umgänge med dig?

• Anonym

Jag får umgänge två timmar i veckan... barnet är 3 månader.
    Mamman vägrade skriva på delad vårdnad...
    vi separerade innan förlossningen så nä, jag har inte bott ihop med barnet

• Brumma

Två timmar i veckan känns alldeles för lite - speciellt för ett så litet barn..
    Bättre vore det nog om du träffade barnet två timmar i veckan tre gånger i veckan.. Så att barnet får en chans att börja känna sig trygg med dig.
    Tycker självklart du bör kunna träffa barnet utan att ha mormor med, men innan det blir långa umgängen med barnet måste du ge det en chans att lära känna dig.
    Att mormor är i närheten kan vara en trygghet för barnet, att ha ngn det känner sig trygg med.
    Men tycker att det allra bästa vore om du tog kontakt med socialtjänsten och gå på samarbetssamtal med mamman.
    Då får ni hjälp att komma överens om ett upptrappande umgängesschema med barnets bästa i främsta rummet.
    Förstår att det är påfrestande att ha mormor i närheten jämt, men krasst sett är det svårt för barnet att ha hunnit lära känna dig speciellt bra än...

• Anonym (mamma)

Jag har samma problem fast tvärt om. pappan till barnet är alltid arg och irriterad när han kommer för att träffa barnet. 
    Det är så tråkig stämming under hans visit, vilket inte är bra för barnet. Han känner ju av hans ilska. :(
    Jag måste tänka på vad jag säger, annars får jag bara spydiga komentarer tillbaka.

Vet inte hur man kan lösa det på ett bra sätt, ideer???

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-27 15:19:47 följande:
    Jag har samma problem fast tvärt om. pappan till barnet är alltid arg och irriterad när han kommer för att träffa barnet.  Det är så tråkig stämming under hans visit, vilket inte är bra för barnet. Han känner ju av hans ilska. :( Jag måste tänka på vad jag säger, annars får jag bara spydiga komentarer tillbaka. Vet inte hur man kan lösa det på ett bra sätt, ideer???

Meddela pappan att om umgänge ska vara möjligt i ditt hem så kräver du respektfull behandling. Att ni båda ska behandla varandra med respekt hela tiden. Samtalen ska handla om endast barnet. Och att ju mindre prat desto bättre. Inga kränkningar, förolämpningar, skrik eller gorm, plumpa skämt, gliringar, nada. Inga undantag. Om han inte håller sig till det meddela honom att umgänget är inställt tills ni kan hitta ett nytt ställe för det med hjälp av familjerätten. I ditt hem ska bara människor som behandlar dig med respekt vara välkomna. Du behöver inte tåla nåt mer av honom än av någon annan gäst i ditt hem.
  • Anonym (mamma)

Anonym: har försökt att få honom att förstå att man ej kan hålla på som han gör men hjälper inte. tycker att han borde ta vara på tiden med barnet istället för att tjafsa med mig.
    barnet får ju ingen bra bild av pappan. :(

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-27 16:14:49 följande:
    Anonym: har försökt att få honom att förstå att man ej kan hålla på som han gör men hjälper inte. tycker att han borde ta vara på tiden med barnet istället för att tjafsa med mig. barnet får ju ingen bra bild av pappan. :(  

Varför går du med på att ta hans skit? Att han är pappan till ditt barn ger inte honom rätten att kränka dig. Du borde inte låta någon behandla dig dom han gör. VARFÖR?? Förstår inte.
  • Anonym (mamma)

Vet inte själv varför jag tar hans skit, vill ju att han ska kunna träffa sitt barn. Fattar inte hur en vuxen människa inte kan åtminstone fejka och va trevlig i en timmas tid. inte för mycket begärt tycker jag. :(

Svar på tråden otrevligt umgänge...