• ninalinnea81

    Anledningar till att inte lämna bort små barn över natt??!

    Hej I kväll ska vi på middag som kommer gå över i fest. Vi har ett barn på 16.5 månader så min mamma (som träffar barnet ofta och barnet verkar trivas med) ska vara hos oss, lägga barnet och sen efter middagen åker jag hem och löser av min mamma. Vi har gjort så här 3 gånger innan och det har gått bra och känns bra, för alla tre tror jag. Nu till mitt problem: på middagen/festen kommer minst ett par till med ett ungefär lika gammalt barn och de har lämnat bort över natten flera gå.ger. något som jag inte är bekväm med att göra med mitt egna barn. Men de tjatar på mig att jag är löjlig, att det går jättebra för dem, de har alltid haft mycket barnvakt och verkar inte bry sig så mycket om anknytning. Jag behöver argument att svara med när de ifrågasätter varför mitt barn "inte klarar av att sova borta", att säga "jag vill inte att hon gör det än" får inte tyst på dem. Ursäkta om texten är kompakt etc, skriver på smartphone.

  • Svar på tråden Anledningar till att inte lämna bort små barn över natt??!
  • enLitenEmma

    Varför måste msn ens försvara sig. Och det är väl bara att låta bli att diskutera saken om det är så.

    Tar dom upp det så svara; vi gör det som känns bäst för oss.

  • Palma

    "Vi vill inte", det räcker. De behöver få bekräftelse på att de gör rätt och blir provocerade av att ni gör annorlunda, som om de gör fel... Därav deras tjat. "Vi kommer att lämna bort honom när vi vill, inte när ni vill!" kan du svara.
    Argumentera inte, de kommer inte att ändra sig. Bättre att säga ifrån att de ska sluta lägga sig i.

  • vetlanda tjej

    Vi har oxå låtit mormor komma och lägga våran son när vi ska middag.
    Det känns bäst för mej att ha honom när jag vaknar :)

  • ninalinnea81
    vetlanda tjej skrev 2013-01-26 08:48:31 följande:
    Vi har oxå låtit mormor komma och lägga våran son när vi ska middag. Det känns bäst för mej att ha honom när jag vaknar :)

    Och om hon vaknar på natten vill jag finnas där för henne. Är hon riktigt ledsen duger inte ens pappa så jag vill inte utsätta varken barnet eller mormor för det scenariot.
  • Älska livet som det är

    Så e folk mot oss också. Jag känner mig inte bekväm med att lämna bort vårt barn. Och tar med han var vi än ska har folk problem med det så får dom ha det jag bryr mig inte. Jag har inte skaffat barn för att lämna bort dom. Jag säger bara som det är men då blir dom sura.

  • Jul
    Älska livet som det är skrev 2013-01-26 09:17:29 följande:
     Jag har inte skaffat barn för att lämna bort dom. Jag säger bara som det är men då blir dom sura.
    Om du uttrycker dig sådär till folk så förstår jag att dom blir sura.
    ninalinnea81 skrev 2013-01-26 08:52:21 följande:

    Och om hon vaknar på natten vill jag finnas där för henne. Är hon riktigt ledsen duger inte ens pappa så jag vill inte utsätta varken barnet eller mormor för det scenariot.
    Du behöver inte förklara eller försvara dig. Säg bara att du vet att är okej för barnet att sova hos någon annan en natt men att ni vill inte. Lägg inga värderingar i det så blir det troligtvis mindre diskussion.

    ~*rabiat*~
  • purple box

    Som sagt, räcker med ett "jag vill inte". Gör ingen diskussion av det. Ni gör det som känns bra för er och de gör det som känns bra för dem.

  • Flickan och kråkan

    Håller med övriga. Du behöver inte argumentera för din sak; bara säg att det är så här ni gör och resonerar och att det är på det viset ni mår bra. Det är bättre att utgå ifrån sig själv istället för att tala om att andra gör fel.

    Vår yngsta blir 4 i vår och har fortfarande inte varit med någon annan en hel natt. Har helt enkelt inte varit nödvändigt. Storebror var själv första gången när lillebror föddes. Han var 16 månader då och det gick jättefint. Inte just natt, men mellan 04 cirka till 12 då hans pappa åkte hem från BB. 

    Våra är så stora att det går jättefint att lämna på kvällen med någon de känner väl. Vi säger att vi kommer hem på natten och att morfar eller moster är hos dem så länge vi inte är hemma. Skulle utan tvekan gå bra en hel natt med men vi har inte riktigt känt behovet. Sova över hos någon annan, det får de själva ta beslut om när de är redo. Storebror är lite småsugen, men säger att han inte vågar riktigt än .

     

  • Natulcien

    Vi hade heller inte lämnat vår son för en natt i den åldern. Inte haft barnvakt alls, faktiskt. Men vi behövde inte förklara oss angående det särskilt ofta, och om det hände så konstaterade vi bara att vi inte ville, inte hade behov av det och att vi ansåg att han fortfarande var för liten.

  • Lindsey Egot the only one

    Skit i vad de andra säger. Du ska göra det som känns bäst för dig. Bara för att hon den andra känner sig bekväm med att lämna bort sitt barn över natten så måste inte du känna likadant.

Svar på tråden Anledningar till att inte lämna bort små barn över natt??!