• Äldre 26 Jan 08:58
    3406 visningar
    17 svar
    17
    3406

    Rätt att tvinga enäggstvillingar att ha olika frisyr?

    Våra tvillingflickor är snart 9 år. De är egentligen mycket lika till utseendet, men det sista året har klasskamrater, skolpersonal, släkt och bekanta äntligen haft ganska lätt att se vem som är vem av dem (vilket tidigare varit svårt även för deras nära kompisar). Nu fungerar det bra tack vare att en av tjejerna låtit luggen växa ut och satt upp dem med hårspänne, medan den andra behållit sin klippta lugg. Nu vill dock hon också ha lång lugg. Hon är den enda i klassen med klippt lugg, säger hon.

    Vi försöker övertyga dem båda om hur viktigt det är att alla kan se vem som är vem av dem och har frågat om de själva har någon annan lösning på det. Men varken vi eller de kommer på nåt bra. Båda vill ha långt hår och helst inte ha det uppsatt. De har aldrig (och har aldrig haft) likadana kläder, men det räcker liksom inte.

    Hur gör ni andra som har enäggstvillingar i skolåldern? Hur tycker ni att vi ska göra? Fortsätta klippa lugg fast hon helst inte vill? Själva vill de färga håret, men det känns inte okej på åttaåringar, tycker jag.


  • Svar på tråden Rätt att tvinga enäggstvillingar att ha olika frisyr?
  • Äldre 26 Jan 09:01
    #1

    Givetvis så tvingar man inte ungen att ha lugg när hon inte vill, hon är 8 år, inte 2.... Dessutom är inte lugg snyggt

  • Wilner
    Äldre 26 Jan 09:03
    #2

    Låt tvillingarna bestämma detta själva.

    Det är upp till dem om de vill se väldigt lika ut eller inte. Inte någon annans. 

  • Dagdrö­mmaren
    Äldre 26 Jan 09:09
    #3

    Inte rätt att tvinga ungen att ha kvar en frisyr om hon inte gillar det :P
    Kanske ska ge dem var sitt halsband som har deras namn på? Vet att jag har sett sånna. Annars om folk verkligen vill kunna skilja på dem.. jag vet inte.. en viss färg på armbansklockan till var unge? :P
    Dessutom behöver ju inte båda ha samma frisyr när det bara gäller att vara utan lugg, finns ju olika frisyrer, bara om du låter dem välja själv så ;)

  • Äldre 26 Jan 09:10
    #4

    De ska givetvis få ha den frisyr de själva vill.
    Som alternativ till färgning, kan de inte få varsin slinga i någon färg. Typ en har rosa och en har blå. Känns ju lite mer "barnsligt".

  • Dicte
    Äldre 26 Jan 09:19
    #5

    Jag har en enäggssyster och vi har alltid fått bestämma själva hur vi velat ha hår och kläder, finns ingen anledning att nån måste ha nåt den inte vill för andra ska se skillnaden, bättre de lär känna igen flickorna genom deras personligheter och inte utseendet

  • Äldre 26 Jan 09:19
    #6

    Tack för responsen! Nej. Jag tycker nog inte heller att vi kan tvinga henne behålla sin frisyr. Hittills har hon velat ha lugg. Inget tvång hittills, alltså :) Men de vill själva inte vara för lika. De har tyckt att det varit jobbigt tidigare när folk har tvekat på vem som är vem, undvikit att tilltala dem med namn osv. Däremot vill båda ha den åtråvärda frisyren långt hår med lång lugg. Med spikrakt, ganska tunt, hår är det svårt att skapa variation då. Men visst, namnhalsband har de varsitt nånstans. Men så får man ju komma rätt nära dem innan man ser skillnad.

  • mandel­blomma
    Äldre 26 Jan 09:26
    #7

    jag tvingar inte ens mina fyra åringar att ha lika frisyr ( också enäggs).
    Personalen på dagis vet jag skulle uppskatta det, men helt uppriktigt. Det finns inte så många pojkfrisyrer för så små killar som är snygga om inte den ena ska typ vara långhårig.
    Är de så stora som 8 år måste de självklart få bestämma själva.

  • Äldre 26 Jan 09:26
    #8
    Dicte skrev 2013-01-26 09:19:11 följande:
    Jag har en enäggssyster och vi har alltid fått bestämma själva hur vi velat ha hår och kläder, finns ingen anledning att nån måste ha nåt den inte vill för andra ska se skillnaden, bättre de lär känna igen flickorna genom deras personligheter och inte utseendet

    Kul att höra hur någon som själv är enäggstvilling ser på det. Gick du i samma klass som din syster? Jag kan lite grann ångra att vi inte satte dem i olika klasser.
  • mandel­blomma
    Äldre 26 Jan 09:27
    #9
    Krokodillan skrev 2013-01-26 09:26:50 följande:

    Kul att höra hur någon som själv är enäggstvilling ser på det. Gick du i samma klass som din syster? Jag kan lite grann ångra att vi inte satte dem i olika klasser.
    skulle aldrig överväga att sätta mina barn i olika klasser om det nu inte fanns ett problem.
    Har flera bekanta som är tvillingar som alla nu som vuxna säger samma sak " Deal inte på dem"
  • Mercur­ialis
    Äldre 26 Jan 09:29
    #10
    Krokodillan skrev 2013-01-26 09:19:40 följande:
    Tack för responsen! Nej. Jag tycker nog inte heller att vi kan tvinga henne behålla sin frisyr. Hittills har hon velat ha lugg. Inget tvång hittills, alltså :) Men de vill själva inte vara för lika. De har tyckt att det varit jobbigt tidigare när folk har tvekat på vem som är vem, undvikit att tilltala dem med namn osv. Däremot vill båda ha den åtråvärda frisyren långt hår med lång lugg. Med spikrakt, ganska tunt, hår är det svårt att skapa variation då. Men visst, namnhalsband har de varsitt nånstans. Men så får man ju komma rätt nära dem innan man ser skillnad.
    De kanske kommer på en egen lösning så småningom, när de inser att andra återigen kommer att ha svårt att se skillnad på dem, när de har samma frisyr.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MadHat­ter
    Äldre 26 Jan 09:33
    #11

    Det kan ju inte vara omöjligt för folk att se skilnad på dem om de anstränger sig att hitta de skilnade som finns i form av kroppspråk, personlighet mm.

    Mina bästisar när jag var liten var enäggstvilingar - det var

    många vuxna som inte såg skilnad på dem, men jag som var kompis hade aldrig problem. Nu som vuxna kanske jag träffar på en av dem på stan var femte år ungefär och har fortfarande inget som helst problem med att se vem som är vem - så det har ju inte med frisyrer och sånt att göra alls.

    Samma om jag kollar på gamla foton. Finns ingen chans att jag skulle ta fel.

  • mandel­blomma
    Äldre 26 Jan 09:36
    #12
    MadHatter skrev 2013-01-26 09:33:43 följande:
    Det kan ju inte vara omöjligt för folk att se skilnad på dem om de anstränger sig att hitta de skilnade som finns i form av kroppspråk, personlighet mm.

    Mina bästisar när jag var liten var enäggstvilingar - det var
    många vuxna som inte såg skilnad på dem, men jag som var kompis hade aldrig problem. Nu som vuxna kanske jag träffar på en av dem på stan var femte år ungefär och har fortfarande inget som helst problem med att se vem som är vem - så det har ju inte med frisyrer och sånt att göra alls.

    Samma om jag kollar på gamla foton. Finns ingen chans att jag skulle ta fel.
    fast jag erkänner att jag som mamma i bland ser fel på i synnerhet kort från då de var yngre!
    har ateljékort  som är jättefina men de där då de ligger nakna på en pläd...nix är inte säker till 100% på vem som är vem nu några år senare!
  • Dicte
    Äldre 26 Jan 15:16
    #13
    Krokodillan skrev 2013-01-26 09:26:50 följande:
    Kul att höra hur någon som själv är enäggstvilling ser på det. Gick du i samma klass som din syster? Jag kan lite grann ångra att vi inte satte dem i olika klasser.

    Vi gick i samma klass hela grundskolan men hade lite olika inriktningar beroende på intressen också så, sen var vi lika men väldigt olika så för oss hade det bara blivit rörigt att gå i olika klasser olika läxor osv, kompisar och så. Varför har ni satt dem i olika klasser? Känns som ni bar försöker separera dem istället för att naturligt låta dem växa upp som vilka syskon som helst. Hade du resonerat lika om du haft ilningar som var födda samma år? Hade de måste haft olika frisyrer och gå i olika klasser då? Dina töser är syskon, ser likadana ut mer en så är de inte, de är egna individer som vilka syskon som helst
  • Äldre 26 Jan 16:28
    #14
    Dicte skrev 2013-01-26 15:16:00 följande:
    Vi gick i samma klass hela grundskolan men hade lite olika inriktningar beroende på intressen också så, sen var vi lika men väldigt olika så för oss hade det bara blivit rörigt att gå i olika klasser olika läxor osv, kompisar och så. Varför har ni satt dem i olika klasser? Känns som ni bar försöker separera dem istället för att naturligt låta dem växa upp som vilka syskon som helst. Hade du resonerat lika om du haft ilningar som var födda samma år? Hade de måste haft olika frisyrer och gå i olika klasser då? Dina töser är syskon, ser likadana ut mer en så är de inte, de är egna individer som vilka syskon som helst

    De GÅR i samma klass. Ibland tycker jag att det är bra, ibland inte. Vissa dagar bråkar de om allt och inget, från de att de vaknar tills de går och lägger sig. Varje middag är det någon av dem som börjar gråta och gräla för att den andra hinner först med att berätta om nåt som hänt i skolan. De leker med samma kompisar både på rasterna, på fritids och på kvällar och helger. De gör allt ihop och tävlar om allt. Känner att en paus på några timmar varje skoldag kanske hade gjort gott. Men det är inget alternativ nu när de väl börjat i samma klass och rotat sig där. Hade de varit tvåäggstvillingar eller enlingar hade de ju sannolikt inte varit så lika i övrigt så de hade det inte varit något problem med identiska frisyrer. Om de borde ha gått i samma klass eller inte då hade väl berott på hur mycket de bråkat och framför allt egna önskemål!
  • Dicte
    Äldre 27 Jan 07:13
    #15

    De verkar vara som syskon ska vara styr upp det med att varannan dag berättar den ena först och vvarannan dag den andra. Hade de valmöjligheten att gå i olika klasser men valde samma själva eller vad gör att 2 födda samma år skulle fått valt men inte dessa? Hursom helst det lugnar sig och verkar vara helt normala syskon är så, sluta se dem som enäggare utan som individer och syskon så kommer ni alla må bättre. Syrran och jag skulle inte fixat om våra föräldrar såg oss som ihopklumpade till tvillingarna, många gjorde det i skola osv men vi tala om vad vi hette för vi var individer inte "tvillingarna" vi hade lika kläder ibland men de som kände oss såg skillnad direkt. Känns ts som du tycker det är jobbigare en vad det egentligen är att du curlar omgivningen med att de ska vara så olika som möjligt el tror de tävlar om att få berätta saker först för de är enäggare men även om det skilt 4 år kan den tävlan funnits just för de ör syskon och alla vill väl berätta för föräldrarna oavsett om man är enäggare el enligar

  • Äldre 27 Jan 07:56
    #16

    Låt dem ha vilken frisyr de vill. Folk är så lata att lära sig se skillnad på tvillingar iallafall....
    Jag är själv tvåäggstvilling och inte jättelik min syster men under hela skoltiden har vi blivit ihopblandade och ihopklumpade till en enhet ändå. Trots att jag alltid haft håret uppsatt och min syster aldrig haft det. Suck.

  • Äldre 28 Jan 14:35
    #17

    Jag själv är tvilling och kan säga att låt barnen ha den frisyr de vill, Kompisar,lärare lär sig att se skillnad på andra sätt. jag och min syster hade lika kläder när vi var jättesmå sen hade vi inte det mer. När vi skulle börja fyran frågade de oss om vi ville fortsätta gå i samma klass ( bode i en by på 6000 inv i hela kommun) vi sa nej för vi hade samma kompisar ändå. Vi bytte tillslut självmant frisyr och blev en egen individ. Jag är glad för det idag för de val vi gjorde gjorde att vi klarade oss själva och fick fler kompisar. vi var inte beroende av varandra men umgicks i en större vänskapskrets och hade gemensamma vänner. Idag bor vi i olika städer ( är 28 år) och pratar i telefon varje dag och ibland ser på Tv genom telefonen tillsammans haha.

Svar på tråden Rätt att tvinga enäggstvillingar att ha olika frisyr?