• Anonym

men vad är det för fel?? klocka familjelivare, hjälp mig!

Jag har ingen ägglossning, dock väldigt regelbunden mens.
    Nästan som en klocka!

Man har gjort flera ultraljud, olika läkare, inget som tyder på något konstigt som ex PCO.
    Har dock inte tagit blodprov för PCO men ska göra det.
    Man har tagit blodprover för bla sköldkörteln, diabetes, njurar osv..
    Massa olika värden osv, allt är bra..
    Inga cellförändringar etc

Vad kan det vara??

• Svar på tråden men vad är det för fel?? klocka familjelivare, hjälp mig!
  • Anonym

kloka ska det visst vara i rubriken*fniss'

• Pimpinellan

Ett specifikt blodprov för just PCO finns ju inte. PCO syns på äggstockarna och konstateras också via progesteronprov som visar om äl varit. Progesteronprov tas alltid vid en infertilitetsutredning eftersom även annat kan orsaka utebliven äl även om PCO är vanligast.  Har du inte tagit fsh,amh och progesteronprov är det ju det du genast ska ta. Prolaktin förstås också.

• Anonym
    Pimpinellan skrev 2013-01-26 15:55:31 följande:
    Ett specifikt blodprov för just PCO finns ju inte. PCO syns på äggstockarna och konstateras också via progesteronprov som visar om äl varit. Progesteronprov tas alltid vid en infertilitetsutredning eftersom även annat kan orsaka utebliven äl även om PCO är vanligast.  Har du inte tagit fsh,amh och progesteronprov är det ju det du genast ska ta. Prolaktin förstås också.
    jaha ok men det var kanske de dem menade med blodprov då... usch får se vad dem säger. jag känner bara att något är fel! :(
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2013-01-26 16:10:48 följande:
    jaha ok men det var kanske de dem menade med blodprov då... usch får se vad dem säger. jag känner bara att något är fel! :(

Har du kollat många gånger då och fått konstaterat att du aldrig har äl eller  hur vet du/de det? Är det en regelrätt infertilitetsutreding ni påbörjat eller har du kollat detta ändå? Utebliven äl kan bero på annat,men det mesta går åtgärda så misströsta inte än!
  • Anonym
    Pimpinellan skrev 2013-01-26 16:18:14 följande:

Har du kollat många gånger då och fått konstaterat att du aldrig har äl eller  hur vet du/de det? Är det en regelrätt infertilitetsutreding ni påbörjat eller har du kollat detta ändå? Utebliven äl kan bero på annat,men det mesta går åtgärda så misströsta inte än!
    Nej vi gör ingen utredning utan jag har bara haft "turen" att få hjälp innan vi försökt 1 år eftersom tester visar ingenting.... därför de kollat lite olika grundsaker redan nu...
  • Fru Jönsson83

Har läst att vissa personer aldrig får positiva äl-tester trots äl. Men jag vet inte, kan ju inte vara särskilt vanligt känner jag ändå. Ingen aning vad som är "fel" hos dig tyvärr. Har själv genomgått utredning som inte visar något fel, misslyckades med försök nr 15 precis. Men jag ger inte upp!

• Pimpinellan

Äl-tester funkar inte på alla så är det ditt enda "bevis" för utebliven äl är det inget att lita på. Har du äl-symtom då? Kommer mensen när den ska efter symtomen? Under året är ju fortfarande normalt att det kan ta så jag skulle inte dra alltför stora växlar än,speciellt eftersom de inte hittat nåt fel.

• Fru Jönsson83

För endel par är upp till 2 år normalt säger dom utan att man egentligen ska räknas som att ha svårt att bli gravid. Men visst, det är lång tid.

• Anonym
    Pimpinellan skrev 2013-01-26 16:31:24 följande:
    Äl-tester funkar inte på alla så är det ditt enda "bevis" för utebliven äl är det inget att lita på. Har du äl-symtom då? Kommer mensen när den ska efter symtomen? Under året är ju fortfarande normalt att det kan ta så jag skulle inte dra alltför stora växlar än,speciellt eftersom de inte hittat nåt fel.
    ja det är väl mitt ända bevis kan man säga... jag har äl flytningar och jag har mens som kommer när den ska osv.. men jag trodde att det inte heller var något att lita på, dvs att baraför att man har regelbunden mens så betyder inte det äl....?
  • Anonym (Fundersam?)

Men hur har du dragit slutsatsen att du inte har äl då???!

Anonym skrev 2013-01-26 19:48:55 följande:
    ja det är väl mitt ända bevis kan man säga... jag har äl flytningar och jag har mens som kommer när den ska osv.. men jag trodde att det inte heller var något att lita på, dvs att baraför att man har regelbunden mens så betyder inte det äl....?

Svar på tråden men vad är det för fel?? klocka familjelivare, hjälp mig!