• scrapparlotta

Två bilder till en bild?

Jag har photoshop elements och nu har jag två foton som jag vill att båda ska hamna på ett foto. Hänger ni med hur jag menar? Jag vill alltså ha dom sida vid sida, så man ser båda korten. Men hur gör jag då??

• Svar på tråden Två bilder till en bild?
  • Ekrlsn

Klipp ut dom och lägg dom bredvid varandra och gör en kant runt båda i samma färg och färga bakgrunden i samma eller annan färg.

• Mellifluous

Nu vet jag inte exakt hur insatt du är i Photoshop Elements och jag vet för den delen inte heller exakt hur Elements ser ut i jämförelse med Photoshop CS6 men hoppas att det hälper om jag förklarar hur du kan göra med utgångspunkt från hur PS6 ser ut.

Du kollar hur som helst storleken på båda bilderna genom att öppna dem var för sig och gå in under fliken "Image" och klicka "Image size". Jag förutsätter att båda bilderna är lika stora men om dom inte är det så tar du den minsta av bilderna och skriver ner (eller kommer ihåg i huvet) måttet på bilden i bredd och höjd.

*Nu skapar du bara en helt ny bild och väljer den minsta bildens storlek fast ta bredden gånger två.

*Dra sedan in den minsta bilden från mappen där den finns och placera den till vänster så den passar i höjd och tryckt mot vänstersidan (den borde "poppa" på plats när du för den nära kanterna) och därefter drar du in den andra bilden på samma sätt och placerar mot högerkanten.

*Om den andra bilden nu då är större så får du EFTER att du dragit in den i det här nya dokumentet trycka ctrl-t för att då komma in i läget för att ändra storlek på bilden och då håller du in shift och drar i ena hörnet tills den är i samma höjd som dokumentet. Då borde den ligga helt på plats men annars får man justera bilderna vidare genom att hålla in ctrl och dra bilden i fråga.

För att klargöra storleken på det nya dokumentet: Ifall en av orginalbilderna är 1920*1080 så ska det nya breda dokumentet vara 3840*1080.

Hoppas detta hjälpte och om det inte hjälpte så får du gärna fråga mig vidare ^^. 

Svar på tråden Två bilder till en bild?