• pianot

    Kan inte sluta gråta efter separation

    Hej allihopa! Jag skriver här med en förhoppning om att kunna få råd och stöd från er som varit i liknande situation.

    Jag är en 25-årig tjej som för ca två månader sen separerade från min dåvarande kille. Vi var ihop i fyra år och bodde ihop i tre år. Jag tyckte att vi hade det jättebra och han var gullig och romantiskt på många sätt. Ingen fick mig att skratta som han, han var min bäste vän. Helt plötsligt en dag när jag kommer hem från jobbet så faller allt. Han älskar mig inte längre., och vill göra slut.

    Jag har nog aldrig mått såhär dåligt. Jag flyttade hem till mina föräldrar och där bor jag fortfarande. Har inget jobb men söker för fullt, trots att motivationen liksom inte finns där. Vissa dagar gråter jag hela tiden och känner mig så sjukt ensam. Har kommit på mig själv med att bli bitter, vilket jag avskyr hos mig själv. Känns som att jag har gått från att ha det "perfekta livet", att alltid vara glad, till att förlora all glädje och lycka, och att jag nu dessutom är avundsjuk på mina vänner som verkar leva underbara liv, med 50 likes på facebook varenda dag, typ.

    Är det någon som förstår hur jag menar? Jag vill inte vara såhär, men jag är det ändå. Jag pratar med en kurator varannan vecka ungefär, men vet inte om det hjälper. Jag skäms över min sorg och min deppighet, därför låtsas jag vara glad när jag pratar med vänner. För jag vill inte att dom ska tröttna på mig. Ibland känns det som att jag inte kan prata om sorgen.

    Jag är en otroligt trygghetstörstande person, som gärna har mysiga hemmakvällar 7 dar/veckan, ungefär. Och det är ju underbart när man är ihop med någon. Men nu är jag singel och måste gå ut och vara social, hur ska man annars träffa någon ny längre fram i livet? Nej, jag har tappat all lust, vill inte ens träffa vänner. Vill bara tillbaka till mitt gamla liv. Skulle verkligen vilja höra era historier, kanske kan det ge mig ett litet ljus i mörkret.

  • Svar på tråden Kan inte sluta gråta efter separation
  • Jojile

    För det första, sluta skämmas. Självklart blir det en kris i livet och du har rätt att må dåligt!

    Hade min sambo kommit hem nu huxflux och gjort som ditt ex hade jag också behövs lång tid på mig.

    För det andra, sluta fokusera på att komma ut och skaffa en ny! Fortsätt hos kuratorn, eller byt om dubibte tycker den här hjälper dig. Jobba på din självkänsla och se till att bli trygg. Sök jobb och skaffa eget boende. Sen kan du tänka på en ny relation.

  • Widzy

    Det är en sorgprocess du går igenom och helt normalt att känna som du gör, i synnerhet om du inte har arbete eller studier att gräva ner dig i. Jag sitter lite i samma båt, också nyseparerad samtidigt som jag träffade en ny man ganska kort därefter som det tog slut med nu i veckan... Klart det gör ont, oavsett hur länge man håller ihop, eftersom man snabbt vänjer sig vid den andres sällskap, skapar minnen tillsammans etc. Själv är det enda som har hjälpt mig, efter alla uppbrott genom åren, att träffa en ny. Nu tänkte jag dock prova på att leva ensam för första gången i mitt liv. Det viktiga är att bygga ett liv som man kan återgå till oavsett om det tar slut med ens partner; intressen, jobb, studier, vänner... Facebook får mig för övrigt att spy, men innerst inne brottas nog alla med sina demoner ibland. Kan trösta dig med att 99,9% träffar en ny efter en separation, oavsett hur sociala de är. Nya kärlekar tenderar att ploppa upp när man minst anar det. Acceptans är viktigt, att sluta hoppas. Själv har jag alltid ägnat månader åt att försöka få tillbaka den som lämnar mig. Visst har jag ibland lyckats, men då har det likt förbannat tagit slut igen en tid senare. Så kan i alla fall inte jag leva. Har du möjlighet att träffa din kurator oftare? Det är viktigt att ha någon att prata med, professionell eller vän. I övrigt kan jag tyvärr inte skriva så mycket. Hjärtesorg är en del av livet och drabbar de flesta flera gånger om. Hälsningar *också bitter*

  • SuprNova

    Som andra säger så är det en sorgprocess som du genomgår men jag personligen är mot en rebound-person, om hen inte är medveten och fullt införstådd av att det här bara är en lite fling för komma på fötterna igen.

    Men jag förstår vad du genomgår och det är verkligen ett helvete.

  • Alo

    Hej Finns du där fortfarande? Hoppas du kommit en bit på väg genom det där otroligt jobbiga. Jag varit med om detsamma och det var förjävligt. Har ibland tänkt på att det skulle vara fint prata med någon som upplevt ngt liknande. Bekräfta varandra, lyssna, förstå, trösta, ge hopp, ge perspektiv. Dela, ge kraft. Om du är där så skriv om du vill. Jag känner igen allt du skrivit om. Åh igen, hoppas du funnit lite kraft. Kram A

Svar på tråden Kan inte sluta gråta efter separation