• Anonym

Erfarenheter av Kia Ceed?

Vi ska köpa ny bil och har provkört Kia Rio. Vi gillar bilen men är lite tveksamma om vi kommer få in både barnvagnen och bagage där bak. Vi har ett barn men vill snart försöka skaffa ett till.

Nu har jag hittat en Kia Ceed halvkombi som verkar lovande. Är det någon här som har en Kia Ceed som vill dela med sig av sina erfarenheter? Det kanske finns någon som ägt/kört båda bilarna och kan jämföra?

Sen undrar jag om 160.000 är ett bra pris på en Kia Ceed miljödiesel (1.6) 2012?

• Svar på tråden Erfarenheter av Kia Ceed?
  • Anonym

Puffar lite. Ingen som kör Kia Ceed?

• EwelinaR

Vi har Kia ceed eco diesel 2011. Jag tycker att de är litet bagage utrymme, men beror väl på lite vad man har för vagn. Annars jätte nöjd

• Stormorsan

Kia Ceed SW (sportswagon) är en rejäl kombibil med stort lastutrymme. Den "lilla" Ceed är också 5 dörrars men mycket minde bagage.

Jag har en Rio men ska byta till en Ceed 1,6 med komfortpaket.

Jag gillar rattvärmen och eluppvärmda backspeglar mest. 

• Anonym
    EwelinaR skrev 2013-01-26 17:34:18 följande:
    Vi har Kia ceed eco diesel 2011. Jag tycker att de är litet bagage utrymme, men beror väl på lite vad man har för vagn. Annars jätte nöjd
    Vi har paraplysulky till dottern nu (hon är 2) och tänkte köpa en bugaboo Bee till nästa barn. Vi har en bugaboo Cam som vi inte använder längre men det vore ju bra om den gick in i värsta fall. Jag har fått in den i min mammas volvo c30, men det var väldigt trångt.

Sen vill jag ju att det få plats ett par matkassar eller en resväska också om man vill resa bort.
    Stormorsan skrev 2013-01-26 19:32:27 följande:
    Kia Ceed SW (sportswagon) är en rejäl kombibil med stort lastutrymme. Den "lilla" Ceed är också 5 dörrars men mycket minde bagage.

Jag har en Rio men ska byta till en Ceed 1,6 med komfortpaket.

Jag gillar rattvärmen och eluppvärmda backspeglar mest. 
    Ja, jag har sett dem, men de som finns från 2012 kostar 15000-20-000 mer och jag undrar om det verkligen är värt de pengarna om jag ändå kan få in det jag behöver i halvkombin? VI har en halvkombi nu, som vi är nöjda med men den tar 50 liter mer än Ceed:en.

• Anonym

Kia Ceed är ju en av sveriges mest sålda bilar. Det måste ju finnas fler som har erfarenheter

• Ms H

Jag har haft min (den mindre modellen) i 10 dagar och är hittills nöjd :)

Tänk på att dieseln har rätt hög skatt.

• Anonym (Cee'd)

Jag kör Kia cee'd SW och jag har gått från halkombi (Toyota) till kombi. Det är det bästa jag gjort. Bilsemstrar med barnvagn och packning för en vecka tar plats och det finns gott om utrymme i bilen. Skön att köra

• Anonym
    Ms H skrev 2013-01-26 21:52:48 följande:
    Jag har haft min (den mindre modellen) i 10 dagar och är hittills nöjd :)

Tänk på att dieseln har rätt hög skatt.
    Jag trodde miljödiseln var undantagen skatt första 5 åren?

• Anonym
    "Jag kör Kia cee'd SW och jag har gått från halkombi (Toyota) till kombi. Det är det bästa jag gjort. Bilsemstrar med barnvagn och packning för en vecka tar plats och det finns gott om utrymme i bilen. Skön att köra"

Ja, vi hade en Volvo kombi för några år sedan och vi gillade den. Men det var en gammal bil som inte kostade så mycket. Vi har aldrig åkt på bilsemester och har inga planer på att göra det heller, dock så åker vi till flygplatsen och då vill man ju få in resväskorna och en barnvagn för resan.

Men kul att du gillar körkänslan. Den lär ju vara den samma ungefär även på halvkombin.
  • Ms H

Är inte säker, men skattereglerna för miljöbilar stramades åt kraftigt vid nyår.

Svar på tråden Erfarenheter av Kia Ceed?