• Anonym

Jobb som innebär att skriva mycket, eller rätta texter?

Vad finns för jobb där man skriver mycket eller annars att rätta/gå igenom vad andra skrivit? Några jag kommit på är undertextare, korrekturläsare, förlagsredaktör. Men det verkar inte gå att få jobb som det, inte så lätt i alla fall. Finns det några liknande jobb där det är någorlunda lätt att få jobb?

Jag tänker mig ett jobb som alltså går ut på att skriva mycket eller då möjligtvis rätta andras texter.  

• Svar på tråden Jobb som innebär att skriva mycket, eller rätta texter?
  • MaryCaroline

Att skriva mycket är vad jag själv vill jobba med. Exempel på vad jag vill arbeta som är journalist, reporter eller skribent. De två förstnämnda "får" jag inte jobba som, eller jag menar inte ha de titlarna då man måste ha högskole/universitetsutbildning för det, vilket kan vara förståeligt i många sammanhang. Jag är utbildad skribent (textdesignprogrammet  Mälardalens högskola), men det är väldigt svårt att få jobb i branschen. Mediabranschen är tuff överhuvudtaget att komma in i. Med tanke på min utbildning kan jag även arbeta med att redigera texter, eller som du menar, rätta texter. Jag kan tänka mig det också. Informatör är också ett yrke där man kan få skriva en del och som min utbildning också. Även detta kan jag tänka mig att arbeta med.

Eftersom de flesta yrken där man arbetar med text ingår i kategorin media och eftersom media är en tuff bransch att komma in i tror jag det är svårt att komma in utan utbildning, då det till och med är tufft för oss som har rätt utbildning. Jag tror att man hellre anställer de som har flera års erfarenhet i branschen alternativt väldigt höga betyg samt någon form av spetskompetens. Att skriva är min passion, men ibland inser jag hur svårt det är att få jobb i branschen. Det är nästan så jag vid dessa tillfällen överväger att byta inriktning, men det vill jag tyvärr inte... Mitt råd till dig är i alla fall att titta på vilka utbildningar olika yrken kräver... Exempelvis informatör, journalist, reporter och skribent. Likaså om du funderar på undertextare och förlagsredaktör. Kolla upp hur befintliga förlagsredaktörer fått sina jobb, alla har inte högskoleutbildning, men det har tagit år ändå att komma dit de är idag...

Svar på tråden Jobb som innebär att skriva mycket, eller rätta texter?