• mamma efter 45

    Fikaväninnor i Stockholm


    Vi har fått barnbesked från Kina. Den lille beräknas komma i sommar.

    Har längtat/kämpat efter barn mer eller mindre i femton år. Mest de fem senaste åren.

    Någon som bor i Stockholm som vill ta en fika nån dag? Alltid kul med nya fikaväninnor.

    /mamma efter 45
  • Svar på tråden Fikaväninnor i Stockholm
  • mamma efter 45

    Tack så mycket! Det har tagit såååå lång tid och vi har gjort flera IVF:er utomlands innan också. Skänker alla som kämpar en stor kram. Det är inte lätt att leva utan barn. Det har tagit så lång tid så jag har nästan glömt att jag längtat så mycket. 

  • viseversa

    Men hur funkar det? Ni får veta att ni får ett barn men inte ålder,kön och när mer exakt? När får ni veta det?

  • mamma efter 45

    Jo vi har fått veta att vi fått ett barn (har fått ett förslag på ett barn som vi tackat ja till) och vi vet ålder, kön och lite till och har sett en bild på barnet. Men mycket mer än så vet vi inte.

    Men det gör ju inte de som får barn på biologisk väg heller. Vet nåt om individen menar jag, hur den är och hur det ska gå och så. Det är ovant alltihopa då vi just fått besked. Har kämpat i massor av år.

     

  • mamma efter 45

    Viceversa: Nej det är inte så lång väntan. Tre - fyra månader till resa sa de på Adoptionscentrum. Har mämpat i sååå många år och nästan till och med gett upp. Trots det så var vi inte beredda på barnbedked. Känner mig nästan för gammal också.    

  • mamma efter 45

    Uppdaterar tråden;

    Det är alltid roligt med nya väninnor. Jag är intresserad av friluftsliv, yoga, musik, hålla mig i form, läsa m.m. Om du bor i Stockholm, har liknande intressen och tex vill ta en fika nån dag så hör gärna av dig.

    Vad gillar du? Vad ger din vardag värde?

  • che71

    Hej!
    Grattis!Glad Som ni kämpat.
    Tyvärr bor jag inte i Stockholm.
    Men jag undrar vilken ålder ert barn har?
    Vi försöker också få barn, men åren går o det har blivit 6 missfall.
    Är 42 år o trodde att adoption, ja då får man en 4-5 åring i vår ålder, när vi kommit fram i kön?!
    Är det så?
    Hur lång tid från det att ni ställde er i kö tills ni fick barnbesked?
    Har ni hämtat ert barn än?
    Stort Lycka till!

  • mamma efter 45

    Che71: Kina lämnar barn kring tvåårsåldern med så kallat "Special Need". Men för att få barn från Kina så måste man ha varit gift i två år när ansökan skickas till Kina. Vår pojke är nästan tre år. Det är inte sällan som special need innebär tex läpp och gomspalt, som är enkelt att operera i Sverige.

    Det viktigaste är att du/ni ansöker om att få adoptera hos kommunen. Det gjorde jag när jag var drygt 42 år. Annars hade det inte gått då de har en riktlinje på 43 år. Är man gift och varit gift i två år så tar det bara ett par månader att få besked om barn från special need listan. Så det kan vara bra att gifta sig om man inte är gift. Vi hade en oerhört enkel borgerlig vigsel som varade ca en minut där bara vi, vigselförättaren och två vittnen var närvarande.

       
      

       

  • che71
    mamma efter 45 skrev 2013-07-23 10:42:47 följande:
    Che71: Kina lämnar barn kring tvåårsåldern med så kallat "Special Need". Men för att få barn från Kina så måste man ha varit gift i två år när ansökan skickas till Kina. Vår pojke är nästan tre år. Det är inte sällan som special need innebär tex läpp och gomspalt, som är enkelt att operera i Sverige.

    Det viktigaste är att du/ni ansöker om att få adoptera hos kommunen. Det gjorde jag när jag var drygt 42 år. Annars hade det inte gått då de har en riktlinje på 43 år. Är man gift och varit gift i två år så tar det bara ett par månader att få besked om barn från special need listan. Så det kan vara bra att gifta sig om man inte är gift. Vi hade en oerhört enkel borgerlig vigsel som varade ca en minut där bara vi, vigselförättaren och två vittnen var närvarande.

       
      

       
    Tack för svar.
    Fast vi är inte gifta.
    Så ni fick vänta i adoptionskön i drygt 3 år då eller?
    Hur länge ska ni vara i Kina när ni hämtar honom?
    Så härligt det måste kännas att äntligen få barn!Glad
  • mamma efter 45

    OK, om ni inte är gifta så är mitt råd att gifta er om ni vill använda möjligheten att kunna få adoptera, annars är det kört med adoption överhuvudtaget. Efter att vi varit gifta i två år (som är KInas krav) så tog det bara en månad innan vi fick besked om barn från den sk. Special Need listan. Så för dem som redan varit gifta i två år så får man barn från Kina därifrån på en gång.

    Man är i KIna i ca två veckor, Kina ordnar guidning till olika sevärdheteter och så också.

      

     

Svar på tråden Fikaväninnor i Stockholm