Är detta verkligen normalt för en 4-åring?
Ja alltså han äter heeeela tiden. Idag tex:
07.30 Sonen 4år vaknar efter 12 timmars sömn
07:40 Frukost 1) Två husmans (till barn-TV, jag låg kvar och drog mig en stund)
09.00 Frukost 2) Gemensam. Ca 2dl mûsli med mjölk, fyra skivor falukorv till
10.15 Mellis 3) En banan. Skulle ut och åka pulka, han säger att han är hungrig, ingen idé att gå ut hungrig, då blir det gnäll "orkar inte gå uppför backen" osv. Var ute 45 min 10.30-11.15
11.30 Lunch 4) Säger han är jättehungrig, äter en portion med potatis, kokt torsk och spenatstuvning. Säger han är mätt då och vi ska iväg och kolla när hans pappa spelar fotbollsmatch.
12:30 Mellis 5) Just framkomna till fotbollen "Jag är sååå hungrig". Jag har med två husmans med korvskivor på och ett kokt ägg som han slukar.
14.00 Mellis 6) Hemkomna och han är sååå hungrig. Äter en tallrik cornflakes original och mjölk.
16:00 Middag 7). Klagar på hunger redan 15.30, så det blir tidigare middag än tänkt. Rotfrukssoppa med grädde och till det quesiladas fyllda med skinka och ost. Han äter en del quesiladas, men bara 3 skedar soppa (tycker inte om soppan säger han)
18:00 Kvällsmål 8) Mannagrynsgrön en portion (2msk mannagryn och 2 dl mjölk+sylt= vanlig portion enl paketet)Dags för dusch och bad, men han gnäller att han är hungrig och jag vet det blir bråk att försöka tvätta håret på hungrig son. Därav gröt före.
19:00 Kvällsål 9) Han säger han är hungrig igen. Äter upp resterna av det som är kvar från dagens quesiladas.
19:30 Somnar nöjt.
Alltså låter inte detta väl mycket? Och nio mål under en dag, jag gör ju inget annat än att stöka fram och bort mat. Fler med liknande erfarenheter? Tips?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 20:23
Många som frågat om han är överviktig och NEJ det är han INTE. Han var precis på 4-årskollen, så han är ju nyss vägd och mätt. Han följer exakt normalkurvan på vikten, har han gjort hela tiden. Sen ligger han en avvikelse ovanför på längden (både jag och pappan är rätt långa) och den kurvan har han ockeå följt hela tiden. Så han är ju rätt slank, inte mager utan har muskler och så men smal, inte extra fett nånstans om man säger så.