• Tummelisa

Är detta verkligen normalt för en 4-åring?

Ja alltså han äter heeeela tiden. Idag tex:

07.30 Sonen 4år vaknar efter 12 timmars sömn 
    07:40 Frukost 1) Två husmans (till barn-TV, jag låg kvar och drog mig en stund)
    09.00 Frukost 2) Gemensam. Ca 2dl mûsli med mjölk, fyra skivor falukorv till
    10.15 Mellis 3) En banan. Skulle ut och åka pulka, han säger att han är hungrig, ingen idé att gå ut hungrig, då blir det gnäll "orkar inte gå uppför backen" osv. Var ute 45 min 10.30-11.15
    11.30 Lunch 4) Säger han är jättehungrig, äter en portion med potatis, kokt torsk och spenatstuvning. Säger han är mätt då och vi ska iväg och kolla när hans pappa spelar fotbollsmatch.
    12:30 Mellis 5) Just framkomna till fotbollen "Jag är sååå hungrig". Jag har med två husmans med korvskivor på och ett kokt ägg som han slukar.
    14.00 Mellis 6) Hemkomna och han är sååå hungrig. Äter en tallrik cornflakes original och mjölk.
    16:00 Middag 7). Klagar på hunger redan 15.30, så det blir tidigare middag än tänkt. Rotfrukssoppa med grädde och till det quesiladas fyllda med skinka och ost. Han äter en del quesiladas, men bara 3 skedar soppa (tycker inte om soppan säger han)
    18:00 Kvällsmål 8) Mannagrynsgrön en portion (2msk mannagryn och 2 dl mjölk+sylt= vanlig portion enl paketet)Dags för dusch och bad, men han gnäller att han är hungrig och jag vet det blir bråk att försöka tvätta håret på hungrig son. Därav gröt före.
    19:00 Kvällsål 9) Han säger han är hungrig igen. Äter upp resterna av det som är kvar från dagens quesiladas.
    19:30 Somnar nöjt.

Alltså låter inte detta väl mycket? Och nio mål under en dag, jag gör ju inget annat än att stöka fram och bort mat. Fler med liknande erfarenheter? Tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 20:23
    Många som frågat om han är överviktig och NEJ det är han INTE. Han var precis på 4-årskollen, så han är ju nyss vägd och mätt. Han följer exakt normalkurvan på vikten, har han gjort hela tiden. Sen ligger han en avvikelse ovanför på längden (både jag och pappan är rätt långa) och den kurvan har han ockeå följt hela tiden. Så han är ju rätt slank, inte mager utan har muskler och så men smal, inte extra fett nånstans om man säger så.

• Svar på tråden Är detta verkligen normalt för en 4-åring?
  • viseversa

Men varför låter du honom äta så mycket och ofta? Nej det låter inte normalt.

• Odjur1
    viseversa skrev 2013-01-26 20:07:45 följande:
  • sagström

Oj, ni kan ju inte göra annat än att utfodra. Det är säkert väldigt olika men min dotter på fyra år äter rätt kasst men är också alltid hungrig. Hon gillar inte så mycket så äter därför dåligt och blir hungrig fort igen. Tycker att många av hennes kompisars föräldrar säger att deras barn också är väldigt kräsna just nu. Lite segt har vi det i alla fall men jag hoppas det blir bättre snart.

• Aileen Allannah

Oj, nej, det låter inte helt sunt. Hur ligger han till i vikt och längd? På vilken nivå ligger han aktivitetsmässigt?

• Kotthare

Nej verkligen inte. Hur överlever han på förskolan?

• Nape

Det låter väldigt mycket. Gör han av med så mycket energi eller börjar vikten rasa iväg? Pratar han, och tänker mycket på mat?

• Natulcien

Det låter extremt. Har han alltid ätit så mycket? Om det nyligt har uppstått kan det ju bero på något sjukdomstillstånd. Sköldkörtelproblem lär ju kunna ge ökad aptit, t.ex.

• lovely89

min dotter säger visa dagar att hon är hungrig typ jämt fast hon kanske åt mkt frukost, mat eller vad det nu är..
    Men hon får gnälla av sig en stund för hon får ingen mat hela tiden utan vi har bestämda tider.

Dels för att tänderna måste få vila, även magen.. Är de hungriga ge dem vatten...

De ska äta 5 mål om dagen.

Frukost, ge gröt eller tjock youghurt, en frukt emellan frukost och lunch, sen lunch, mellis och middag..Det ska räcka.Sen kan jag ju förstå om de blir hungriga och inte åt mycket vid middagen då de kanske inte alls gillade maten, men då gör jag något annat direkt.

• Tummelisa
    viseversa skrev 2013-01-26 20:07:45 följande:
    Han blir helt odräglig annars, gnällig och orkar inte göra saker. Tex att gå ut och åka pulka när han är hungrig, då vet jag det slutar med att han ligger på marken och grinar "jag orkar inte gå" och att jag bär honom in. Nu hade vi istället en trevlig stund, han var på bra humör, vi hade roligt, fick frisk luft, var nöjda och glada då vi gick in.

Ställer man dessa två mot varandra blir det ett enkelt val att ge en banan innan man går ut.
Svar på tråden Är detta verkligen normalt för en 4-åring?