Torr hud,,,,,
Min lilla 4 månaders har små torra fläckar på sina ben och armar. De syns ej utan känns mest. Är stora som en tioöring. Finns på vaden och underarmen, på handens ovansida och armveck. Vad är det för ngt???
Min lilla 4 månaders har små torra fläckar på sina ben och armar. De syns ej utan känns mest. Är stora som en tioöring. Finns på vaden och underarmen, på handens ovansida och armveck. Vad är det för ngt???
Det har även min 4 månaders. En torr fläck stor som en enkrona ungefär på ena vaden och sedan lite större på armarna, lite ovanför armbågarna.
Jag antar att hon har blivit torr och smörjer med Miniderm.
Mitt andra barn hade exakt likadant och blev av med torrheten efter flitig användning av Miniderm.
Min tös hade så redan när hon föddes och har det än idag, 11 månader gammal. På BB sa de att hon helt enkelt var en bebis med torr hud som behöver smörjas. Miniderm funkar som bäst om jag smörjer 2-3 gånger per dag, men det räcker gott med 1 gång för att hålla det i schack om man säger så. Hon verkar inte tycka att det kliar eller så. De torra fläckarna ser "värre" ut på sommaren och på nu på vintern- så både värm och torr kylig luft påverkar.
Torr hud helt enkelt. Inget farlig i sig själv men försämrar hudens motståndskraft mot annat. Smörj med Miniderm o var sparsam med badandet.
Har också en bebis med torr hud. Runt armbågarna är det nog områden på 2x6 cm samt lite här och där på ben, mage och rygg.
När det är som värst (sandpapper) smörjer jag ett tjockt lager morgon och kväll annars räcker det med att smörja normalt/vid behov. Använder Locobase Repair, troligtvis den bästa salva som finns. Använder den till allt och till hela familjen.
Oki,, jag har varit väldigt sparsam med badandet även innan. ( undrar hur torrhon hade varit om jag ej varit sparsam) Ska köpa miniderm då. Trodde först att det kanske var ngn allergi, men skönt stt höra att det är ganska vanligt.