• Anonym (mjooooo)

viktuppgång graviditet

Jag är gravid med mitt andra barn i vecka 16.
    Och jag känner mig mycket mer orolig för viktuppgången denna gången då jag hört så mycket om att det är lättare att lägga på sig för mycket andra gången man är gravid.

När jag blev gravid vägde jag ca 58-59 kg, 174 cm lång och jag har redan gått upp till en morgon vikt på 63.

Detta oroar mig då jag inte kan minnas en sån ökning förra gången. 
    Är det normalt eller ovanligt mycket för den här tiden i graviditeten? 

• Svar på tråden viktuppgång graviditet
  • Pumpkin

Jag väntar också mitt andra barn och hade en viktuppgång liknande din i början. Blev skitstressad och mådde dåligt över det, men nu i vecka 26 har jag inte gått upp särskilt mycket mer. Totalt +5 kg. Så bara för att det går fort i början behöver det inte fortsätta göra det.

Ät normalt och försök röra lite på dig varje dag, så lägger du inte på dig en massa onödig vikt

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillpyret BF 130504
  • Krompirusa

Jag har inte vägt mig sen v 22 men då vägde jag +7 oroa dig inte... Min granne gick upp 40kg med sin flicka o hon har gått ner nästan allt... Jag vägde 53 när jag blev gravid och är 163 lång.. Så även om du hr kvar något kg efter förlossning så e du inte tjock.. Jg hoppas att jag får behålla minst 5kg för jag kan inte gå upp i vikt i vanliga fall hög ämnesomsättning.. Njut av din graviditet o tänk inte på kg de kan du ta när bebisen är ute...

• Anonym

Jag är i vecka 16 och har gått upp 13kg, det är helt brutalt :(

Gick upp 35kg förra graviditeten och verkar få ställa in mig på detsamma nu, ändå så förstår jag inte vart kilona kommer ifrån, mår pyton hela tiden och har ingen matlust.

Efter förra barnet tog det mig 6 månader att bli av med alla grav-kilon.  

• Krompirusa

Jag spydde varje dag, flera gånger om dagen fram till v 16 o ändå så har jag gått upp 7kg äter, nu har jag en period då jag inte kan äta.. Försöker trycka i mig lite grönsaker o frukt men de är inte mycket.. Tex idag, bara knäckebröd o nyponsoppa... Man kan inte hjälpa att man går upp oavsett vad man äter... Jag är inställd på 10kg till, tror inte att de blir mer och skulle de bli de så skiter jag i vilket.. :) ska bli roligt att se på måndag hos bm hur mycket jag gått upp nu

• Suzén

www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Denna följer jag maniskt! Är i v14, gått upp 1kg. Men äter en massa sötsaker nu sista tiden. 1a grav gick jag upp 18kg, denna gången får jag se mig för. Vägrar bli så stor igen. Sagt max 10! Men då får jag skita i mina sötsaker :(

• Anonym (mjooooo)

Jo de var en sån där viktuppgångs sak jag kollade och enligt den skulle jag gått upp för mycket. Och jag blir så rädd att det ska spåra ur. Hade för några år sedan stora problem med anorexia och har äntligen kommit till en punkt i livet då jag accepterar och gilla mat. Men att nu se denna viktuppgång det får mig rädd.

Känns skönt att se att det finns fler som gått upp mycket i början utan att det spårat ur. 

Svar på tråden viktuppgång graviditet