• charliem

Slemmpropp och förvärkar = förlossning på gång?

Detta är min andra graviditet och jag är idag i vecka 38+6, så det är nära nu.

I fredags var jag säker på att förlossningen skulle sätta igång, stora delar av slemproppen gick som följd av krafig mensvärk både framtill och bak i ryggen. Men inget mer hände. Sen har det fortsatt så. Stundvis kraftigt mensverksmolande, och ibland lite lättare molvärk. Ibland strålar det ner i låren också. Det kommer fortfarande lite av slemproppen då och då och ibland är det lite blodblandat.

Min förra förlossning startade med att jag fick lite mensvärk en fredag, på lördagen drog förlossningsverkarna igång pang bom och då kom också slemproppen.

Är det vanligt att man går länge med förvärkar efter att slemproppen gått? Vad har ni för erfarenheter? Hade ni kanske fler förvärkar med andra barnet?

Är så less på att det moler hela tiden och det blir svårt att sova om nätterna så nu får det gärna sätta igång!      

• Svar på tråden Slemmpropp och förvärkar = förlossning på gång?
  • ex ungue leonem

Min slempropp gick 1,5 tim innan bebis kom.

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • charliem
    ex ungue leonem skrev 2013-01-27 11:25:58 följande:
    Min slempropp gick 1,5 tim innan bebis kom.

Hade du mycket förvärkar dagarna innan?
  • ex ungue leonem
    charliem skrev 2013-01-27 11:30:53 följande:

Hade du mycket förvärkar dagarna innan?

Nope...
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • hannis

Min slempropp gick 5 dygn innan förlossningen satte igång på riktigt. Under de 5 dygnen hade jag värkar var 20:e minut dygnet runt så att sova var bara att glömma.

Dock vet jag slemproppen kan gå flera veckor i förväg samt att man oftare har förvärkar med andra barnet så det kan säkert vara ett tag kvar för dig ännu tyvärr. (hoppas inte)

• Familjen Knasboll

Med Ettan så sade det bara splasch och vatten och slempropp bara splashade ner i golvet och så drog allt igång.

Med Tvåan så lossnade slemproppen tio dagar innan förlossningen drog igång och han kom ut. Hade inga förvärkar alls dock.

Med Trean så började slemproppen lossna på eftermiddagen och på natten så drog det igång och hon tittade ut på morgonen.

Får väl se hur det blir nu med Fyran...

Hoppas att det snart drar igång ordentligt för dig, för det verkar tufft att gå så där så länge... Kram och lycka till!        

Enastående ensamstående Trebarnsmorsa med en Fyra på väg
  • Tjolanta

Slemproppen kan återbildas from v.4 och släppa till och från under hela graviditeten, tyvärr... Det är inte heller ett tecken på att förlossningen skulle vara på gång. Inte alla märker av den heller.. För att låta lite negativ.. Men hoppas såklart på att detta inte är fallet för dej Som sagt så märker man av förvärkar mer ju fler barn man fått..

• charliem

Tack för alla svar!

Jo, jag har hört det där med att proppen kan gå lååångt före förlossningen, men har också för mig att om den kommer i samband med kraftig mensverk så ska det kunna tyda på att något är på gång. Men så klart, det går ju inte att sia om ;)

Jag hoppas i alla fall att något händer ganska snart! Om detta ska pågå i ett par veckor så blir jag galen. Det värsta är nästan när smärtan strålar ner i benen. Då vill man ju inte gå många steg. Kom nu bebis, kom!   

• Tjolanta

Strålningar i benen hade jag också långt innan allt startade.. Men alla mina 3 förlossningar har startat likadant

• MHe86

Strålningarna ner i benen kan ju också ha med att barnet trycker mot nerver.. hade så massor med första barnet till och från i nån vecka innan hon kom..

• charliem
    MHe86 skrev 2013-01-28 00:38:58 följande:
    Strålningarna ner i benen kan ju också ha med att barnet trycker mot nerver.. hade så massor med första barnet till och från i nån vecka innan hon kom..
    Det låter som en förklaring! Sent igår så så fick jag sån bisarr smärta i låret och därefter så "tappade" jag benet. Jag kunde liksom inte stödja på det. Det är säkert nån nerv då. Har haft det lite till och från nu på morgonen också.
Svar på tråden Slemmpropp och förvärkar = förlossning på gång?